<![CDATA[]]>

Tuffa tider för modebranschen

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 25 mars, 2013

Vi närmar oss april, men vårvärmen låter vänta på sig. Och det råder kyliga tider även i klädbranschen. Mars förväntas bli en negativ försäljningsmånad, såsom februari var.

Trots att mars är startskottet för vårkollektionerna så ser det inte så glatt ut när årets första vårmånad ska summeras.
– Nu går man inte precis in och köper ett par ballerinaskor och trampar runt med i snöslasket, säger Svensk Handels Mikael Sandström till TT.

Dagens Nyheter rapporterar att svensk klädhandel går in på sitt tredje år med sjunkande försäljning. Så här illa har det inte sett ut sedan krisåren i början av 1990-talet. Möjliga förklaringar som listas i DN: återhållsamhet, ökad e-handel, men framför allt att sporthandeln tar mer av traditionell klädförsäljning.

Svensk Handels Stilindex visar att försäljningen av kläder och skor under februari minskade med 4,6 respektive 11,2 procent jämfört med förra året under samma tid.
Nedgången förklarar Svensk Handel bland annat med att februari i år hade en dag mindre jämfört med förra årets skottår.

– Mars är den egentliga vårhandelns första månad. Här blir slutet av månaden lite problematisk med påsken som infaller samtidigt som lönen. Påsken är faktiskt en negativ faktor för sällanköpshandeln generellt i motsats till livsmedelsbranschen, säger Svensk Handels Mikael Sandström i ett pressmeddelande.