<![CDATA[]]>

6 tips – sälj mer med nya trenden "smarketing"

Camilla Björkman

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 9 oktober, 2014

Glöm traditionell försäljning och kalla samtal. Kunderna har inte tid och vill själva hitta det de behöver via nätet. Men det finns en lösning – smarketing. Lär dig haka på nya trenden och sälja mer!

fredriksteinholtz

Det är hög tid att glömma traditionell försäljning, där du enträget ringer kunden och ber om ett förutsättningslöst möte. Kunderna har inte tid. Ofta vet de redan vad de behöver och använder Google och sociala medier för att hitta rätt direkt.

Nya trenden som löser problemet kallas ”smarketing”, en sammanslagning av sälj och marknadsföring.
– Utvecklingen går extremt fort. De verksamheter som ska klara sig i vår digitaliserade värld måste smälta samman sälj och marknad så att företagets kommunikation samspelar och syns i företagets alla kanaler, säger Fredrik Steinholtz, rådgivare och och föreläsare i social selling.

Trenden öppnar inte bara för ett nytt sätt att sälja digitalt. Här finns också växande möjligheter för småföretagare att hitta nya affärsidéer, till exempel inom sökmotoroptimering, content marketing och sociala medier-strategier.

Här är Fredrik Steinholtzs sex råd för att lyckas:

  • Lär känna kunderna. Vad är de intresserade av? Visa att du har kunskap och erfarenhet inom ditt expertområde. Sälj inte, utan bjud på relevant och intressant information.
  • Sköt om din webbplats och dina sociala kanaler. Se till att kommunikationen hänger ihop överallt.
  • Använd dina digitala kanaler för att skapa kontakt och bygga relationer med din målgrupp. Lär dig också mer om potentiella kunder för att öka möjligheterna att göra affärer.
  • Gör din webbplats lätt för kunderna att hitta – se till att dina hemsidetexter är sökordsoptimerade, och hamnar högt i Google.
  • Jobba automatiserat med att få in potentiella kunder, i stället för att ringa kalla samtal. En växande trend är program för ”marketing automation” (ett exempel är Upsales tjänst för detta) som hjälper till att identifiera besökare på din webbplats, hitta de viktigaste potentiella kunderna och se till att vårda och utveckla dem.
  • Använda relationen du byggt upp för att stänga affären.

Fredrik Steinholtz lär dig sälja mer i sociala medier i vår nya social selling-skola – läs den här!

 Läs mer om hur du kan jobba med innehållsmarknadsföring på driva-eget.se/contentmarketing.

Läs om fler trender här: 29 superheta trender att haka på just nu!