Woman browsing online store

Här förlorar e-handeln miljarder varje år

Karl Lillrud

Publicerades: 16 maj, 2019

Flaskhalsar i e-handeln kostar miljarder varje år. En sådan är att många butiker i praktiken har sitt lager ute på vägarna när kunderna beställer hem varje vara i flera olika storlekar. Här skulle Sverige kunna bli världsledande genom innovation.

Till en början utmanade e-handeln med en tillgänglig plattform där man gjorde en kopia av hur det fungerar i den fysiska butiken. Det finns olika kategorier att jämföra med olika avdelningar, det finns möjlighet att se kläder från utvalda märken på samma sätt som vi idag ser hur stora varuhus som till exempel Åhléns valt att separera varumärken trots att det är en enda stor butik.

LÄS OCKSÅ: JO, DU BÖR OCKSÅ HA EN WEBBSHOP

Vi har även den klassiska kundvagnen och kassan på plats. Allt för att konsumenten skall känna igen sig och vara bekväm.
Men vi saknar en viktig komponent, provrummet.

Detta kan tyckas vara logiskt 1996 då vi inte hade lika kraftfulla internetanslutna enheter eller samma bandbredd som vi har idag.

ONÖDIG MILJÖPÅVERKAN

Men det är inte 1996 längre. Trots det står vi här med exakt samma, problem, flaskhals, intäktsbortfall eller vad vi nu vill kalla det och inte minst ett moment med stor miljöpåverkan.

Jag talar om att det finns en osäkerhet kring om varan jag tänker köpa är av rätt storlek eller ej.

Därför är det vanligt och i vissa fall standard att vi beställer hem samma produkt i flera storlekar för att vara säkra på att vi får möjlighet att välja rätt storlek.

Kunden måste besväras med att returnera varorna som var i fel storlek. Butiken i fråga måste sedan gå igenom varje retur, kontrollera plaggen och förbereda dem för att säljas igen.

Vi har lastbilar som kör runt med varor som åker fram och tillbaka till företagen vilket skapar en stor miljöpåverkan. Detta resulterar i att butiker som säljer varor som finns i flera storlekar på nätet har en stor del av sitt lager ute hos kund, eller på lastbil på väg tillbaka.

EFTERFRÅGAN PÅ STANDARD STOR

Detta är ett betydande problem i form av både kostnader och tid som går åt för att göra fel sak för samtliga inblandade – kund, företag och speditören.

Vi vet alla att storleken på varor inte alltid är densamma mellan olika märken, men även från samma märke kan det skilja sig.

Det har börjat dyka upp olika tekniska lösningar men vad jag efterfrågar är en standard precis så som det idag finns en standard för dokument i de olika ordbehandlingsmjukvarorna.

Sverige skulle kunna bli världsledande i denna fråga utan större problem, där samtliga butiker på nätet skulle kunna följa en och samma storleksmodell.

Vi kan inte förvänta oss att konsumenterna ska mäta sig med måttband, inte minst för att det i själva verket krävs två personer, en som står avslappnat stilla medan den andra mäter.

Det finns idag ett antal intressanta tekniska lösningar för att du ska kunna skapa en storleksprofil vilket jag kommer att adressera i nästa artikel men tills dess får ni möjlighet att se över hur ni arbetar med detta problem.

5 FRÅGOR ATT SVARA PÅ REDAN NU:

  1. Hur många varor returneras per månad?
  2. Vad kostar returhanteringen ert företag?
  3. Hur många varor faktureras kund i multipla storlekar? Tror ni att kunden är nöjd om hen inte hinner returnera varorna som hen inte vill ha i tid?
  4. Om själva transaktionen genomförs efter att ordern är ”slutförd” och varorna med fel storlek har returnerats, kan det tänkas att kundens privatekonomi är förändrad? När hen beställde varorna passade det in i budget men ser verkligheten likadan ut nu, en eller två veckor senare?
  5. Skapar ni en bra kundupplevelse?

Möjligheterna till förbättring och ökad vinstmarginal är enorma!