Orden som du inte ska använda om du vill sticka ut

25 januari, 2018


				Använd inte samma ord som alla andra när du söker jobb. Foto: Getty Images

Januari är den månad då flest svenskar söker nytt jobb på Linkedin.  Nu avslöjar nätverket sin årliga lista på de mest populära orden som svenskar använder för att beskriva sin kompetens och sina egenskaper.

Årets första månad innebär en nystart för många och en chans för många svenskar som känner sig omotiverade på jobbet att hitta en ny karriär. Under januari ser Linkedin ökad aktivitet på plattformen både sett till antalet jobbsökande men också antalet företag som letar efter nya medarbetare.

Den tredje veckan i januari är den vecka då flest svenskar söker jobb i Sverige på Linkedin under hela året. I samband med detta släpper LinkedIn sin årliga lista på de mest populära orden på svenska LinkedInprofiler 2018, alltså de ord flest svenskar använder för att beskriva sig själva för att öka sina chanser att hitta nästa möjlighet.

– 2018 beskriver flest svenskar sig själva som specialiserade, erfarna och kunniga, vilket är likt det vi såg 2017. Detta kan förklaras av att vi behöver vara alltmer tydliga med exakt hur vi kan användas på en alltmer uppgifts- och projektinriktad arbetsmarknad. Vi anpassar oss mot gigekonomins lösare och mer snabbrörliga organisationsformer, säger Linkedins nordenchef Lisa Gunnarsson.

De tio populäraste orden 2018 på Linkedin i Sverige:

  1. Specialiserad
  2. Erfaren
  3. Skicklig
  4. Ledarskap
  5. Passionerad
  6. Strategisk
  7. Driven
  8. Kreativ
  9. Expert
  10. Ansvarfull

Om du vill sticka ut ska du vara försiktig med att använda de här orden.

– Vilka ord du väljer kan ha enorm betydelse för vilka yrkesmöjligheter du får. Genom att varje år presentera vår lista över vilka ord som är mest populära vill vi göra det lättare för alla att vässa sin yrkesprofil, fortsätter Lisa Gunnarsson.




Lyckas med Linkedin – visa dina misslyckanden
Så använder du LinkedIn som säljverktyg – expertens trendråd
Så får du folk att följa dig