<![CDATA[Teamet bakom Welloteket. Foto: Lisa Höök]]>

Uppstickaren som blev trendsättare

Samuel Karlsson

Publicerades: 25 oktober, 2017

När Welloteket startade sin webbshop med hälsokost var det få som tog dem på allvar. Men med nytänkande marknadsföring och fokus på unga tjejer som målgrupp har de lyckats slå jättarna på fingrarna.

De började med ett lager hemma i vardagsrummet. Med tiden tog det allt mer plats och lådor och hyllor ockuperade även hallen. Nu har Welloteket flyttat till en liten lokal på Östermalm med ett lagerutrymme och en kontorsdel.

LÄS OCKSÅ: Rösta på David mot Goliat-priset här

Men historien upprepar sig och skrivborden har fått flytta allt närmare dörren för att ge utrymme åt lagerhyllorna.

Det relativt nystartade e-handelsföretaget Welloteket har på bara ett år vuxit med rekordfart och lyckats etablera sig som en betydande spelare inom e-handel med hälsokost.

– Det var många som inte tog oss på allvar när vi startade, men nu är det fler och fler som fått upp ögonen för oss. Det är till och med så att många varumärken hör av sig till oss för att de vill vara med i vårt utbud, men vi är väldigt noga med vilka varor vi säljer. Det måste vara bra grejer som vi kan stå för, säger Lars Ädel, en av grundarna.

Han startade verksamheten tillsammans med sin sambo Sheila Singh och bloggaren och influencern Ida Warg. Idag är det ett sammansvetsat team där alla har sina bestämda uppgifter.

Sheila står för mycket av paketering, beställningar, ekonomi och kundservice. Lars och Ida sköter marknadsföring. Ida har en stark position som influencer med sin mode- och träningsblogg som hon skriver för Metro.

Hon har också 175 000 följare på Instagram samt nästan lika många på Youtube. som har blivit en naturliga kanaler för att skapa medvetenhet om Wellotekets produkter. Ida är också ansvarig för inköp och vilka produkter som de tar in i sitt sortiment.

– Det är väldigt viktigt för mig att jag kan stå för varorna vi säljer. Om något inte är bra slår det genast tillbaka på mig. Eftersom jag har min blogg går det inte att komma undan. Det gör att vi bara kan ha de bästa produkterna i vår webbshop, säger hon.

När Ida kontaktades av Lars och Sheila kände de inte varandra sedan tidigare men de delade samma värderingar och samarbetet tog fart redan från dag ett.

– Vi kände att vi klickade med varandra och sedan har det bara rullat på. Med Idas hjälp fick vi en kanal rakt in i målgruppen och en stor rotation i verksamheten. Många av våra kunder är tjejer mellan 20 och 35 år, säger Lars.

När de fick idén till att starta en webbshop var en av målsättningarna att utmana de stora etablerade spelarna på marknaden. De konkurrerar idag med jättar som Apotea, Bodystore, Svenskt kosttillskott och Gymgrossisten.

Även om de har vuxit snabbt har vägen till framgång inte kommit av sig självt. Det har blivit många sena kvällar med paketering och mejlande med kunder. I inledningsskedet funderade de på att lägga ut lager, paketering och frakt på en tredje part men de beslutade ganska snabbt att de skulle sköta allting själva.

– Det ger oss en unik möjlighet att ha kontakt med våra kunder. Om en vara är försenad kan vi ringa upp och förklara varför den inte kommer fram på avtalad tid. En del blir arga men när man får prata med dem brukar det vända och de blir positiva. Jag tycker om den personliga kontakten och ofta får vi tips och uppslag från våra kunder. Kommunikationen är livsviktigt för oss, säger Lars.

I början lastade Lars in alla paketen i bilen och körde iväg och postade när han kom hem från sitt ordinarie arbete. Var det någon produkt som tagit slut i lagret åkte han runt till andra butiker och köpte den till fullpris bara för att försäkra sig om att kunden fick sin beställning. Idag kommer posten och hämtar leveranserna som ska skickas iväg från lokalen på Östermalm.

Tekniken har varit en av utmaningarna när kundstocken och efterfrågan vuxit. För att de ska hinna med att utveckla sin webbsida har de nyligen engagerat Jonathan Borteij, som jobbar med fullt fokus på webbshop och innehåll.

– Vi har flera funktioner och nyheter på gång men det är för tidigt att avslöja dem redan nu. Men det var helt nödvändigt för oss att få in någon som kan hantera sidan och se till så det inte blir några flaskhalsar. Snabbheten är den stora utmaningen när antalet kunder ökar, säger Lars.

Sedan webbshopen sparkade igång på allvar i januari förra året har omsättningen fyrdubblats och målet för i år ligger på tio miljoner. Welloteket har lyckats etablera sig på marknaden i den stenhårda konkurrensen med jättarna på marknaden.

Målsättningen är att fortsätta växa och inom fem år nå en omsättning på 100 miljoner.

– Nu har vi lyckats få en position på marknaden och många som var tveksamma till oss i inledningsskedet har fått tänka om. Vi har blivit trendsättare för hela branschen med vårt fokus på ekologiska produkter med hög kvalitet, säger Sheila Singh.

Fakta om: Welloteket

  • Startår: 2015. Säte: Stockholm. Omsättning: Cirka 10 miljoner kronor.
  • Antal anställda: 4. Goliat att kämpa mot: Traditionella hälsokostbutiker.
  • Läs mer: welloteket.se.