<![CDATA[Gör din hemläxa innan du börjar exportera. FOTO GETTY IMAGES]]>

Undvik missarna – så lyckas du med exporten

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 1 maj, 2017

Sugen på export – men lite rädd för riskerna?
– Att sitta still hemma kan ändå innebära den största risken, menar exportrådgivaren Sven Sievers. Här förklarar han varför – och delar med sig av sina bästa exporttips.

SvenSievers

Sven Sievers på Business Sweden.

Exportera mer! Det är uppmaningen från regeringen till svenska småföretagare.
Och aldrig har det väl varit så lätt att exportera som nu.
Självklart finns det risker, men som sagt, det kan vara en ännu större risk att inte våga ge sig ut. Mot bakgrund av hur det går för de företag som ändå försöker, tycker Sven Sievers på Business Sweden att fler borde våga.
– Jag tycker nog att svenska företag borde kunna ta lite större risker. Det kan kännas tryggt att stanna hemma, men det kan innebära en ännu större risk faktiskt. För tänk om du blir omsprungen på din egen hemmamarknad av någon annan, säger han.

Det snackas mycket techföretag. Man kan tro att det bara är där som exportmöjligheterna finns. Men så ser inte verkligheten ut.
– Det måste inte vara ny teknik. Det kan vara riktigt gamla produkter också. Ta bara Trangiaköket, som fortfarande är en stor exportprodukt trots att den är i stort sett oförändrad sedan 40-talet, säger Sven.

Innan man kastar sig ut i världen gäller det dock att göra sin hemläxa.
– Ring och träffa din regionala exportrådgivare, det är mitt första råd. Vi har kontor i landets alla län och dessutom våra handelskontor i 46 olika länder. Här kan man få mycket hjälp, säger Sven.
En del av handelskontorens tjänster kostar, men inledande samtalen är alltid gratis. Förutom Business Sweden finns andra myndigheter och organisationer som har hjälp eller kan lotsa rätt – som Exportkreditnämnden, PRV och Enterprise Europe Network. Just nu är Exportcentrum under uppbyggnad runt om i Sverige, där den samlade expertisen kommer att vara ännu lättare att tillgå.

Här är några fler råd på vägen från Sven:

  • Ha det viktigaste på plats. Har du skyddat din produkt eller ditt varumärke? Om inte så se över om det behövs innan du ger dig ut över gränserna. Och har du en plan för hur du ska kunna svara på kundfrågor som inte är på engelska, till exempel. Språkkunskaper kan betyda mycket. Annat går att lösa under vägen.
  • Välj marknad. Gör en plan för var du vill satsa. Sprid dig inte för mycket.
  •  Analysera marknaden. Är din produkt eller tjänst unik där eller finns det redan etablerade motsvarigheter? Är det värt att gå in där helt enkelt? Hur funkar prissättning där? Säljargument?
  • Hitta samarbetspartners. Att ta hjälp av folk på plats kan underlätta satsningen mycket. Här kan exempelvis Business Sweden hjälpa till att koppla ihop ditt företag med rätt kontakter i olika länder. På hemmaplan: prata med din bank, även exportrådgivare, varumärkesombud, Almi-rådgivare och andra kan ha mycket bra att bidra med. Ta tillfället att ta in lite nya medlemmar till styrelsen som kan ha bra perspektiv – kanske en annan företagare som redan börjat med internationella affärer?
  • Kolla juridiken. Ibland behövs det avtal. Men börja med att bygga bra relationer och se till att undanröja så många risker för tvister som möjligt.Och – inte minst, sista punkten:
  •   Var uthållig. Var beredd på att en satsning kostar tid och pengar. Så det gäller att kunna fortsätta att driva affärer på hemmamarknaden under tiden och ha ekonomisk uthållighet att driva på exporten. Räkna med att det kan ta tre–fem år att nå break even utomlands. Du ska ha råd med många resor, varuprover, översättningar, ny webbplats, mässmontrar och så vidare.– Det är lätt att man pratar mycket om problem, risker och juridik, men det mesta ordnar ju sig faktiskt och mycket kan man fixa under resans gång. Det viktiga är att just komma igång, säger Sven och fortsätter:
    – E-handel kan vara ett bra sätt att testa intresset för ens produkter i utlandet. Det har hänt många gånger att svenska företag får in ströorder från utlandet till sin webbshop, utan att nånsin ha tänkt på export. Det har sedan lett till att de har börjat jobba aktivt med den nya marknaden, i webbshoppen eller på plats genom till exempel en återförsäljare.