Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

5 knep som gör dig till en superförhandlare

Yasemin Bayramoglu 7 maj, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
HappyHappy

Tänk att gå in i en förhandling och redan på förhand veta att du kommer ut nöjd. Förhandlingsproffset Lars-Johan Åge påstår sig veta hur man gör.
Glöm win-win, manar han. Nu är det happy-happy som gäller.

Det räcker inte med att båda parterna i en förhandling känner att de vinner något på uppgörelsen. Det är ett grundläggande krav, visserligen, men det behövs mer. Båda parter måste också känna sig nöjda i den mening att de känner sig lyssnade på, att man blivit bemött med respekt och att motparten kändes förtroendeingivande.

LÄS OCKSÅ: SKA VERKLIGEN ALLA SAMLA DATA?

Det här är själva utgångspunkten i Lars-Johan Åges nya bok HappyHappy. Lars-Johan är forskaren och förhandlingsexperten som bland annat jobbat med FBI:s gisslanförhandlare och svenska polisens insatsstyrka.

Känner man sig nöjd då fattar man också bättre beslut och är mer nöjd med det beslut man faktiskt fattar, menar han. Ömsesidig nöjdhet banar också väg för bra relationer och bättre samarbete.

För att nå dit krävs att man undviker några fallgropar. Lars-Johan nämner sex stycken:

  • Att ha fel attityd och inställning
  • Inte veta exakt vad man vill
  • Prata för mycket
  • Lyssna för lite
  • Tjafsa om krav och ståndpunkter i onödan och missa det som är viktigt
  • Att inte kunna styra om ett samtal som går fel

Kort sagt – sluta tävla och fokusera mer på att bygga en långvarig relation. Båda ska bli nöjda!

Så hur gör man då? Lars-Johan har identifierat fem steg:

1. HA EN POSITIV KÄNSLA

Såväl Lars-Johans forskning som andras visar att ett gott humör är en av de viktigaste faktorerna för ett framgångsrikt samarbete. Man ser fler möjligheter och blir mer kreativ, stresstålig, idérik och dessutom bättre på att hantera konflikter. Plus att man fattar bättre beslut.

Gör så här: Ladda inför viktiga möten med att äta bra mat så att du håller blodsockret i schack, skaffa dig ett positivt mantra/en känsloformel med bara positiva ord. Rabbla orden för dig själv. Le stort och med ögonen (ja, det kan kännas fånigt, men det funkar!).

2. TÄNK TILL

Kommer man väl förberedd till ett möte ökar chanserna till att man når fram till just happy-happy. Här handlar det om att dels ta reda på vad man själv verkligen vill – och sedan fundera ut några tänkbara alternativ.

Gör så här: Formulera vad du vill i en enda mening. Då är det lättare att behålla fokus under en förhandling. Vill du jobba lite extra så gör en viktighetslista. Ta ett papper, rita ett vertikalt streck i mitten. Till vänster skriver du vad som är viktigt för dig, till höger vad du tror är viktigt för din motpart. Då kan det bli lättare att förstå situationen.

3. FIXA RELATIONEN

Världens bästa gisslanförhandlare lägger stort fokus på att bygga en relation med gisslantagaren. Förstår man den personens perspektiv blir det mycket lättare att prata.

Gör så här: Prata med varandra! Var nyfiken, ställ frågor. De som lyckas bäst i förhandlingar är de som ställer väldigt många frågor och lyssnar, visade en studie vid amerikanska forskningsinstitutet Huthwaite. Vad och Hur är dina viktigaste frågor. Du kan få information som gör att du värderar situationen helt annorlunda än från början.

4. SNACKA RÄTT

Undvik att köpslå. Då fokuserar man bara på sina egna ståndpunkter och mindre på våra egna och motpartens behov. Det är genom att möta behoven man blir happy-happy. Därför är inte kompromisser heller jättebra jämt.

Gör så här: Red ut behoven – och alternativen. Ta reda på den andres behov och berätta om dina egna. Var tydlig i sakfrågor utan att börja tjura.

5. HA EN PLAN B

Om någon vägrar ge upp sin ståndpunkt, blir arg eller attackerar dig verbalt – då behövs en plan B. När någon är väldigt upprörd har reptilhjärnan tagit över och då är det svårt att resonera sig ur det direkt.

Gör så här: Om personen vägrar ge upp sin ståndpunkt – fråga hur den ståndpunkten kan lösa problemet. Om någon är upprörd – ställ frågor som kan lugna ner personen i fråga.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.