Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Nyheter

6 sätt att bidra till Ukraina – och detta ska du inte göra

Josefin Wallin 5 mars, 2022 3 minuters läsning

Det finns många sätt att hjälpa till i kriget och bidra till Ukraina. Här listar vi 6 bra sätt att bidra, och berättar också vad du ska undvika.

Unicef

Unicef är också en av organisationerna som hjälper till i Ukraina. Här kan du enkelt ge ett bidrag och är du företagskund kan du lämna ett bidrag mot faktura.

Plan International

Plan Internationalhjälper barn på flykt, så även barnen i Ukraina. Det genom att försöka skydda dem från våld och övergrepp, ge dem tillgång till säkra platser och få stöd att bearbeta sina upplevelser. De har just nu en insamling dit du enkelt kan swisha. Mer information hittar du här.

Rädda Barnen

Finns på plats i Ukraina, men även i grannländerna dit många flyr. Rädda barnen hjälper till med tak över huvudet, kontantbidrag, mat, dricksvatten, hygienpaket, psykologiskt stöd med mera. Vill du skänka pengar och bidra till Rädda barnens arbete i Ukraina med omnejd?Stötta deras viktiga arbete här.

Röda korset

Röda korset finns på plats och hjälper till i Ukraina samt kring landets gränser. Ditt bidrag hjälper Röda korsets viktiga biståndsarbete på plats i Ukraina under kriget som nu pågår. Är du privatperson kan du ge ett bidrag här. Vill du som företag också bidra till Ukraina? Det kan du göra här.

SOS Barnbyar

SOS Barnbyar är ytterligare en organisation som finns med och bistår Ukraina med hjälp. De hjälper till med evakuering, boende, skydd, traumahantering och familjeåterföring med mera. Stötta SOS Barnbyar via deras krisfond. Vill di som företagare stötta, eller vill du som privatperson skänka en större gåva? Då hittar du mer information här.

UNHCR

Läget i Ukraina blir sämre för var dag som går. UNHCR är på plats och bidrag hit dubblas även av Akelius Foundation. För 370 kronor kan man få ett krispaket – ett krispaket som kan rädda liv. Kan man inte skänka så mycket är det ändå väl värt att tänka på att varje slant räknas. Du skänker pengar till UNHCR och deras arbete i Ukraina här.

Det här ska du tänka på när du skänker pengar

  • Ger du ett bidrag till ett 90-konto kan du känna dig trygg med att bidraget går till det ändamål som uppgivits. De har större krav på sig och kontrolleras även av Svensk Insamlingskontroll.
  • Det går förstås att samla in pengar på ett seriöst sätt, även utan 90-konto. Du kan då kika runt på organisationens webbplats för att bilda dig en uppfattning om organisationen.
  • Behöver du hjälp? Då finns Svensk Insamlingskontroll dit man kan ringa om man är osäker.
  • Privata insamlingar har blivit allt vanligare. Här finns ingen kontroll av att pengarna kommer att användas för just det ändamål som uppgivits. Du kan exempelvis fråga personen som leder insamlingen hur denna kommer redovisa hur pengarna används.
  • Vill du bidra till Ukraina? Giva Sverige har en lista på alla organisationer aktiva i Ukraina.

Undvik detta

  • Att endast lyssna på hjärtat – och inte din hjärna. Se våra ovanstående tips.
  • Konton som inleds med 91 och 92, räknas inte som organisationer som omfattas av 90-kontot (och därmed en viss kvalitetsgranskning).
  • Privata insamlingar kan absolut vara bra – men undersök gärna en extra gång för att säkerställa att pengarna, kläderna eller liknande hamnar där de ska.

Läs mer om Ukraina:Så här kan Ukrainakrisen påverka dig och ditt företag



ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.