6 smarta knep som snabbt ökar företagets försäljning
Behöver du mer pengar in i företaget – och det snabbt? Lugn, vi har valt ut sex smarta knep som ger snabba resultat och som inte kostar skjortan att genomföra.


Foto: Unsplash
Steg 1: Köp nu, lös in senare
Många av dina kunder förstår att det är tufft att driva företag (speciellt i lågkonjunktur). Därför stöttar de gärna ditt företag om de kan, och ett bra sätt att göra det kan vara att köpa presentkort.
Många företag erbjuder extra värde när kunderna köper presentkort just nu. Kanske 30 % extra om du köper presentkortet idag– och du har upp till ett år på dig att handla. Detta stärker likviditeten. OBS! Se till att framtidsskulden inte blir för stor, det kan bita dig i svansen senare.
Steg 2: Skapa tidsbegränsade erbjudanden
Lågkonjunktur eller inte, kunder älskar specialerbjudanden. Just här, just nu! Köp en klippning, få schampoo på köpet. Eller köp en middag för två, vi bjuder på desserten.
Se till att det du erbjuder som 'extra' inte kostar dig särskilt mycket. Ofta har du lagervaror du ändå vill bli av med, och den lilla desserten kostar inte många kronor för ditt företag.
Det som är bra under lågkonjunktur är att du kan skapa lågkonjunktur-erbjudanden. Dina kunder förstår att detta är tillfälligt, och förväntar sig inte att få samma erbjudanden när tiderna blir bättre igen.
Steg 3: Cashback eller 10:e gratis
Många företagare använder cashback-principen för att öka företagets försäljning. Det kan exempelvis innebära: 'Köp för 500 kronor, få 50 kronor tillbaka som presentkort'. Det är ju egentligen bara en rabatt, men känns psykologiskt mer lockande.
Ett annat klassiskt sätt att skapa lojalitet och merförsäljning är '10-kortet'. Köp 9 och få den 10:e gratis. Fungerar utmärkt på caféer och restauranger!
Steg 4: Gör jobbet – försäljning kommer inte gratis
Okej, du har väl ett kundregister? Ta ut en lista på företagets 25 bästa kunder och ring dem personligen. Fråga hur de har de – även de längtar efter mänsklig kontakt! Fråga också hur du kan hjälpa dem just nu.
Gör inte mer än så. Att hårdsälja på dem är nog fel strategi. Låt dem veta att du finns där för dem och att du gärna hjälper dem. Det kommer att löna sig i längden, och vi måste bygga för framtiden även i tuffa tider.
Steg 5: Spana in de digitala möjligheterna
Du vet att det är dags att börja jobba mer digitalt. Hur ligger ditt företag till? Och hur kan ni använda digitala kanaler för att öka försäljningen just nu?
- Om ni har en e-handel, fokusera på att pusha och utveckla den.
- Erbjud lika bra service digitalt som 'i verkliga livet'. Personlig kontakt via chatt, telefon eller videolänk fungerar helt okej.
- Om det känns svårt med alla nya funktioner och kanaler – börja med en Facebook-grupp eller Messenger för kundservice och kundkontakt.
- Kom ihåg att många längtar efter mänsklig kontakt. Kan du skapa ett digitalt forum där kunderna får träffas och lära av varandra? Om du har ett café, kan du kanske skapa en 'Baka utan socker-grupp' som samlar dina kunder och många fler. Det ger verkligen goodwill och i längden fler kunder.
- Starta en YouTube eller TikTok-kanal där du gör enkla filmer och delar din expertis. Har du tid över just nu kan detta ge enorma vinster för framtiden!
Steg 6: Öka försäljningen med digital annonsering
Många håller hårt i plånboken under lågkonjunktur. Har du råd att satsa, gör det. Annonsering är billigare än vanligt och kunderna finns ju fortfarande där. Frågan är bara vilket erbjudande de går igång på just nu?
Enklaste sättet att komma igång är Google Ad Words och Facebook Ads (Facebook och Instagram). Gör en testkampanj med tre olika budskap. Algoritmerna i dessa system räknar ut vilken som fungerar bäst. När du fått svar på det, behålle du den som fungerar bäst och kompletterar med två nya budskap. Sedan fortsätter du så tills du får rätt effekt.
Med så kallad A/B-testning kan du minska priset per klick/köp radikalt. Så här är det värt att lägga tid – speciellt när annonsering kan vara billigare än tidigare. Fokusera på din lokala marknad för att slippa slåss med stora marknadsföringsbudgetar på generella sökord.