Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & Lönsamhet

6 smarta knep som snabbt ökar företagets försäljning

Behöver du mer pengar in i företaget – och det snabbt? Lugn, vi har valt ut sex smarta knep som ger snabba resultat och som inte kostar skjortan att genomföra.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 februari, 2025 3 minuters läsning
Forsaljning och saljtips

Foto: Unsplash

Steg 1: Köp nu, lös in senare

Många av dina kunder förstår att det är tufft att driva företag (speciellt i lågkonjunktur). Därför stöttar de gärna ditt företag om de kan, och ett bra sätt att göra det kan vara att köpa presentkort.

Många företag erbjuder extra värde när kunderna köper presentkort just nu. Kanske 30 % extra om du köper presentkortet idag– och du har upp till ett år på dig att handla. Detta stärker likviditeten. OBS! Se till att framtidsskulden inte blir för stor, det kan bita dig i svansen senare.

Steg 2: Skapa tidsbegränsade erbjudanden

Lågkonjunktur eller inte, kunder älskar specialerbjudanden. Just här, just nu! Köp en klippning, få schampoo på köpet. Eller köp en middag för två, vi bjuder på desserten.

Se till att det du erbjuder som 'extra' inte kostar dig särskilt mycket. Ofta har du lagervaror du ändå vill bli av med, och den lilla desserten kostar inte många kronor för ditt företag.

Det som är bra under lågkonjunktur är att du kan skapa lågkonjunktur-erbjudanden. Dina kunder förstår att detta är tillfälligt, och förväntar sig inte att få samma erbjudanden när tiderna blir bättre igen.

Steg 3: Cashback eller 10:e gratis

Många företagare använder cashback-principen för att öka företagets försäljning. Det kan exempelvis innebära: 'Köp för 500 kronor, få 50 kronor tillbaka som presentkort'. Det är ju egentligen bara en rabatt, men känns psykologiskt mer lockande.

Ett annat klassiskt sätt att skapa lojalitet och merförsäljning är '10-kortet'. Köp 9 och få den 10:e gratis. Fungerar utmärkt på caféer och restauranger!

Steg 4: Gör jobbet – försäljning kommer inte gratis

Okej, du har väl ett kundregister? Ta ut en lista på företagets 25 bästa kunder och ring dem personligen. Fråga hur de har de – även de längtar efter mänsklig kontakt! Fråga också hur du kan hjälpa dem just nu.

Gör inte mer än så. Att hårdsälja på dem är nog fel strategi. Låt dem veta att du finns där för dem och att du gärna hjälper dem. Det kommer att löna sig i längden, och vi måste bygga för framtiden även i tuffa tider.

Steg 5: Spana in de digitala möjligheterna

Du vet att det är dags att börja jobba mer digitalt. Hur ligger ditt företag till? Och hur kan ni använda digitala kanaler för att öka försäljningen just nu?

  • Om ni har en e-handel, fokusera på att pusha och utveckla den.
  • Erbjud lika bra service digitalt som 'i verkliga livet'. Personlig kontakt via chatt, telefon eller videolänk fungerar helt okej.
  • Om det känns svårt med alla nya funktioner och kanaler – börja med en Facebook-grupp eller Messenger för kundservice och kundkontakt.
  • Kom ihåg att många längtar efter mänsklig kontakt. Kan du skapa ett digitalt forum där kunderna får träffas och lära av varandra? Om du har ett café, kan du kanske skapa en 'Baka utan socker-grupp' som samlar dina kunder och många fler. Det ger verkligen goodwill och i längden fler kunder.
  • Starta en YouTube eller TikTok-kanal där du gör enkla filmer och delar din expertis. Har du tid över just nu kan detta ge enorma vinster för framtiden!

Steg 6: Öka försäljningen med digital annonsering

Många håller hårt i plånboken under lågkonjunktur. Har du råd att satsa, gör det. Annonsering är billigare än vanligt och kunderna finns ju fortfarande där. Frågan är bara vilket erbjudande de går igång på just nu?

Enklaste sättet att komma igång är Google Ad Words och Facebook Ads (Facebook och Instagram). Gör en testkampanj med tre olika budskap. Algoritmerna i dessa system räknar ut vilken som fungerar bäst. När du fått svar på det, behålle du den som fungerar bäst och kompletterar med två nya budskap. Sedan fortsätter du så tills du får rätt effekt.

Med så kallad A/B-testning kan du minska priset per klick/köp radikalt. Så här är det värt att lägga tid – speciellt när annonsering kan vara billigare än tidigare. Fokusera på din lokala marknad för att slippa slåss med stora marknadsföringsbudgetar på generella sökord.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.