Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från PostNord

Driva Eget

Rädda kundrelationer och omsättning under corona – med direktmarknadsföring

Sponsrad artikel 25 november, 2020 4 minuters läsning

Med smart direktmarknadsföring i postlådan tar du hand om befintliga kundrelationer och hittar nya kunder under coronapandemin. Här lär vi dig hur direktmarknadsföring fungerar och hur smarta företag använt direktreklam för att rädda omsättningen i tuffa tider.

I den här guiden går vi bland annat igenom.

  • Hur du kan använda direktmarknadsföring (direktreklam) för att behålla relationerna med företagets kunder under corona.
  • Hur information och erbjudanden i postlådan kan öka omsättningen just nu.
  • Hur PostNords tjänst för direktreklam – Skapa Utskick – fungerar och hur du kan använda den för smarta och prisvärda utskick i dina kunders postlådor.

Till vår hjälp har vi PostNords experter på direktreklam och utskick, Liber Rodríguez-Florez och Thomas Klamell.

Vi kan inte träffa kunderna under Corona – hur behåller vi våra fina kundrelationer?

Liber Rodríguez-Florez, PostNord

– Ge kunden nya möjligheter att använda dina tjänster. Kanske kan ni erbjuda hemleverans eller enkel upphämtning av till exempel lunch, kläder och tjänster, tipsar Liber.

Och visst går det att nå kunderna även under coronapandemin. Telefon och digitala kanaler fungerar bra, men glöm inte bort att du kan nå dina befintliga kunder (och nya, förstås) direkt i postlådan med direktmarknadsföring. 

Hela 84 % av hushåller tömmer sina postlådor varje dag och 30 % föredrar postlådan som kanal för erbjudanden och information.

– Stick ut genom att skicka ett fint, glansigt vykort som kunden kan sätta upp på kylen eller ha vid datorn, till exempel med handfasta tips och råd, tipsar Thomas.

Du kanske kan justera din målgrupp och rikta dig till privatkonsumenter i högre grad under Coronapandemin? En mini-katalog med dina bästa produkter i form av en A4-flyer kan göra susen i rätt postlåda.

Läs mer: Så kommer du igång med direktmarknadsföring – steg-för-steg.

Använder andra företag direktmarknadsföring för att behålla och hitta nya kunder?

– Absolut! Ett landsting behövde ett sätt att nå alla äldre i en kommun i samband med corona. De kunde med hjälp av tjänsten Skapa Utskick nå ut med tryckt information till alla dessa på bara några dagar, berättar Thomas.

Thomas Klamell, PostNord

Direktreklam räddade omsättningen under corona

En fiskgrossist som tappade större delen av sin försäljning till hotell och restaurang har börjat göra riktade utskick av vykort till medelålders privatpersoner i närområdet. Med hjälp av denna typ av direktmarknadsföring har de räddat stora delar av sin omsättning.

– Även mer medlemsbaserade företag har skickat vackra vykort till sina medlemmar med både information och erbjudanden om till exempel garanterad plats, boka tidigt rabatt och så vidare, berättar Liber.

Läs mer: Här är de vanligaste tjänsterna för direktmarknadsföring i postlådan.

Läser kunderna verkligen information, erbjudanden och direktmarknadsföring i postlådan?

30 % av befolkningen uppger att de föredrar reklam i postlådan (PostNords rapport, Mottagarmakt 2020). Fördelen är att reklamen inte avbryter mottagaren när hen är upptagen med annat. Hela 56 % svarar att de söker mer information på nätet, och 22 % att de går till en butik, efter att ha tagit del av ett erbjudande i postlådan.

– En stor fördel med postlådan som reklamkanal är att alla svenskar vet hur man stänger av den. Med andra ord, den som inte sätter ”Reklam nej tack” på lådan är troligtvis positiv till de erbjudanden som kommer i den, menar Thomas.

– Eftersom kostnaden per skickat och tryckt vykort eller flyer kan vara så liten som knappt 8 kronor är direktmarknadsföring ett mycket bra alternativ om ni vill sticka ut jämfört med era konkurrenter, fortsätter Thomas.

Läs mer: Så kan du få nya kunder.

De som verkligen lyckas med direktmarknadsföring i postlådan – vad gör de annorlunda?

De som lyckas bäst har gjort grundjobbet med att hitta sin målgrupp och vet vad rätt kund är värd. Då blir jobbet med själva utskicket mycket enklare. Se till att:

  • Formulera en kort och koncis säljpitch så kunden enkelt förstår vad den kan få hjälp med: “Sälj din lägenhet till bästa pris”
  • Se till att ha med en “call to action” som får kunden att agera, till exempel att gå in på din hemsida, komma till din butik med vykortet som “rabattkupong”, göra ett köp eller liknande. Exempel: “Kontakta mig, din lokala mäklare för ett förutsättningslöst möte”
  • Timing! Skicka vid rätt tid på året. Motorcykel och badkläder på våren, kontorsmaterial inför skolstart etc. Håll koll på helger som jul, påsk, midsommar m m. 
  • Testa och utvärdera. Skicka ut ett antal test där du varierar till exempel utseendet på reklamen och priset i erbjudandet för att se vilket alternativ som fungerar bäst. Välj sedan det alternativ som fungerade bäst och gör ett utskick i större skala.

Läs mer: Lär dig allt om direktmarknadsföring här.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.