Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Fyra kundbehov företag och e-handel måste ha koll på

Josefin Wallin 9 februari, 2022 3 minuters läsning
Fyra kundbehov företag och e-handel måste ha koll på

Facebook har undersökt hur vi svenskar e-handlar – och vilka behov som styr oss. Här ser man fyra kundbehov som utmärker sig i all e-handel. Läs mer om vilka de är och hur de kan hjälpa dig att öka dina affärer.

Tack vare internet och e-handelns framfart har marknaden för många globaliserats. Det innebär också mer saker att ta hänsyn till, utöver sin svenska marknad. Facebook har tagit fram en rapport, Facebook Holiday Insights, om våra köpvanor under olika högtider. De köpstarka dagarna, Mega Sales Day, är dagar som utmärker sig med en extra stor handel av både varor och tjänster.

Fyra viktiga kundbehov för din e-handel

1. Gemenskap och anknytning

Många som handlar vill känna sig som en del av en gemenskap. Det är också en stor del som uppger att de just känner så, när de handlar under en av Mega Sales Day. Man kan också urskilja en utmaning som e-handlare har jämfört med sin fysiska motsvarighet. Det handlar om service. 63 % uppger att de får bäst service i en fysisk butik. Det ger däremot onlinehandel en möjlighet att ännu mer utveckla sin servicedel genom tjänster såsom Messenger. 17 % av Svenskarna är nämligen mer benägna att handla hos en e-handlare som det går att skicka meddelanden till. I det här segmentet har man också sett att stötta det lokala näringslivet blivit allt viktigare. Som en del av att stötta den gemenskap man befinner sig i.

2. Engagemang och underhållning

Tror du att enbart priset är viktigast för en kund i e-handeln? Tänk om! Det är enklare än någonsin att jämföra priser online för att hitta det bästa priset – men kunden letar efter mer än så. Man vill nämligen också ha kul! Precis som när man förr strosade runt i butiker för nöjes skull, scrollar man kanske på Instagram idag? Köpet är däremot lika centralt. Hur är det här viktigt för dig? Jo, Instagram är idag en viktig plats för handeln. Här sparar många ner annonser och inspiration för exempelvis inköp av presenter.

Visste du att 38 % av svenskarna säger att det är via mobiltelefonen de hittar sina inköp av just presenter?

Facebook Holiday Insights

3. Förväntan och tillfälle

Kunden vill känna spänning och förväntan – det blir ditt jobb att bygga upp det. Ett viktigt kundbehov att jobba med för din e-handel. En viktig del av försäljningen är att skapa en förväntan. Det är ingen slump att man släpper nya modeller av mobiltelefoner mitt i natten som får kunderna att köa i timtal. Förväntan bygger engagemang helt enkelt – och det är någonting som du och din e-handel kan ha god nytta av att implementera i ert strategiarbete. Det är också en viktig komponent att ta med sig i det förberedande arbetet inför en köpstark dag. Låt kunden lära sig om produkten, väck ett begär och sedan när produkten släpps – skapa en trevlig köpupplevelse för din kund.

4. Inspiration och spontanitet.

Kunden vill känna inspiration när den rör sig i den digitala e-handeln, men också ges utrymme för spontanitet. Det innebär att du genom inspiration skapar ett tillfälle för kunden att göra ett spontanköp. Lika ofta som det händer i den fysiska handeln bör vi med andra ord skapa möjlighet för samma beteende i den digitala.

  • 89 % av svenskarna har upptäckt någonting nytt som de har gillat när de handlat via Facebooks plattformar.
  • 67 % har också "spontanhandlat" under någon av de stora köpdagarna.
  • Facebook har en egen lösning för att uppmuntra till fler spontana köp, Facebook Discovery Commerce. Någonting man kan ha god hjälp av genom annonseringsverktyget.

Facebook Discovery Commerce: Med hjälp av en stor mängd data och teknik så kan det här systemet förstå vad som är viktigt för en specifik typ av människa. När annonser och produkter läggs i Facebooks annonsverktyg kan man därmed matcha annonsen med den människa som mest troligtvis också kommer tycka att de är relevanta.

Nyfiken på mer?



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.