Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Heta startups i Umeå vässar sina affärsidéer

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Barbara Terebieniec deltar i startur-program vid Umeå universitet.

Foto: Barbara Terebieniec deltar i startur-program vid Umeå universitet.

Tolv lovande företag kommer under hösten vässa sina affärsidéer i ny omgång av Startup-programmet på Uminova Innovation i Umeå. En av deltagarna är Barbara Terebieniec, som tagit fram en smart frysapplikation.

Att rota runt i frysen efter borttappade labbprover kan snart bli ett minne blott för de forskare och labbtekniker som Barbara Terebieniec, själv doktorand inom växtmolekylärbiologi vid Umeå universitet, vill hjälpa med sin nya produkt SmartFreezer.

LÄS OCKSÅ: Måste män bli som kvinnorHon har tillsammans med sin partner, Cristian Klein, även han forskare vid Umeå universitet, men på Institutionen för datavetenskap, redan tagit fram en prototyp. Med hjälp av kamera och identitetskoder håller SmartFreezer koll på vad, när och var som läggs in och tas ut ur frysen. Duons beräkningar visar att innovationen kan spara mycket pengar och tid för institutionerna och intresset verkar stort bland kollegor i forskningsvärlden.

– Och ju fler vi pratar med ju fler användningsområden hittar vi. Det kan vara sjukhus där man förvarar många prover, men också mataffärens kyldisk”, säger Barbara Terebieniec.

SmartFreezer är en av tolv affärsidéer som Uminova Innovation har antagit till Startup- programmet genom ansökan och intervju. Programmet riktar sig till engagerade entreprenörer med innovativa och skalbara affärsidéer. Här får deltagarna tid och stöd i att verifiera sina idéer och ta dem vidare. Under årets avslutande Demoday koras sedan ett antal stipendiater.

LÄS OCKSÅ: Så blev deras 70 idéer ett guldkornBarbara Terebieniec berättar att hon känner sig befriad av att efter några års funderande äntligen ha börjat jobba aktivt med sin affärsidé, som hon tror kan göra stor skillnad för sina användare.

– Nu har jag tagit mig ut ur snigelskalet för att se hur det faktiskt fungerar ute i världen. Jag tvekade nog för att jag var rädd för att misslyckas, men jag och min partner har pratat om att det inte vore så farligt i så fall. Då kommer vi att lära oss någonting av det och göra ett bättre försök nästa gång!”

Här är de tolv affärsidéerna 
  • Bring Music (Alexandra Hägg) – Förmedling av livemusik
  • Smart uppkoppling (Edvin Stenmark) – Tillgänglighet och uppkoppling i arbetslivet
  • GoodFood (Sabina Andersson) – Guide för bättre livsmedel
  • Bifrost Sports (Anton Linder, Fredrik Lundmark) – Verktyg för kampsportsutövare
  • WhereAbout (Joseph Aka, Nils Seye Larsen, Patrik Kikuni) – Nytt sätt att hitta
  • platser
  • Rekryteringsprocess (Carolina Lundberg) – Effektivare rekrytering
  • SmartFreezer (Barbara Terebieniec) – Organisering av labbprover
  • Robtikum (Leonid Freidovich) – Ny robotteknik för kontaktoperationer
  • MetaDate (Raphaela Bieber-Bardt) – Nytt sätt att jobba med webbsidor
  • Weight Sence (Niclas Carlén) – Visualisering av innehåll i behållare
  • Kvittra (Zacharias Tjäder) – Digitalt kvitto
  • Jalvah (William Nordin) – Mötesplats för entreprenörer och investerare

Vissa av bolagsnamnen är preliminära.

Fakta om Startup-programmet på Uminova Innovation
  • Ges två gånger per år, vår och höst och består av en serie workshops.
  • Tar in 10-15 startup-team via ansökan och intervju.
  • Riktar sig till dem som vill göra verklighet av sina affärsidéer.
  • Erbjuder draghjälp i form av coachning, gästande experter och erfarenhetsutbyte i gruppen.
  • Kostnadsfritt tack vare Uminova Innovations finansiärer
  • Arbetsspråk engelska, för att inkludera fler.
  • Deltagarna är automatiskt med och tävlar om stipendier till ett värde av 50 000 kr


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.