Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Kända svenska entreprenörer: "Från bokhyllan Billy till spelkungen från Värmland"

Josefin Wallin 6 juni, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Kända svenska entreprenörer: "Från bokhyllan Billy till dynamit och spelkungen från Värmland"

Här är namnen du känner igen (hoppas vi). Namn på svenska entreprenörer som alla varit med och satt Sverige på kartan. Vissa började utan någonting alls – men lyckades ändå skapa succé i världsklass. Allt från bröd och dynamit till bokhyllan Billy och musik. Kolla in dessa namn på kända svenska entreprenörer.

Alfred Nobel, patentkungen

Om man snackar kända svenska entreprenörer som satte Sverige på kartan, kommer namnet Alfred Nobel snabbt upp. Mannen som uppfann dynamiten (men även hundratals fler uppfinningar med patent). Dessutom (vilket du förstås vet) startade han en stiftelse som varje år skulle dela ut priser till personer som gör bra saker för mänskligheten. Nobelpriset prisar varje år fantastiska insatser och oerhörd viktig forskning. Alfreds Nobels förmögenhet gör därmed fortsatt gott.

Amelia Adamo, pondus och pannben

En fantastiskt inspirerande kvinna som hittat vägar mot sitt mål på kreativa sätt. Kanske är det just det som kännetecknar en riktigt vass entreprenör? En profil inom tidningsbranschen som trots att hon kommer från enkla förhållanden – idag tillhör Sveriges medieelit. Hon har startat upp den Bonnierägda tidningen i eget namn, Amelia, men är även grundare till såväl magasinet Tara som M-Magasin.

Ingvar Kamprad, grundare IKEA

Om du som inte är svensk tänker på Sverige så tänker du kanske på ABBA och Spotify? Men allra troligtvis tänker du också på det blågula företaget med rötterna i Älmhult, IKEA! IKEA grundades av entreprenören Ingvar Kamprad som redan från barnsben hade affärssinnet på skaft. Är du nyfiken på Ingvar och hans resa från idé till ett av kanske världens starkaste varumärken? Då kan vi rekommendera dokumentären "Ingvar Kamprad" på TV4. Där Jesper Börjesson reser till Älmhult och träffar Ingvar Kamprad. Den ser du här.

Spotifys grundare Martin Lorentzon och Daniel Ek 

Spotifys grundare Martin Lorentzon och Daniel Ek grundade Spotify. Ett namn som de flesta nu känner till – och vars ikon finns bland apparna på mångas smartphone. Men namnet Spotify då? Tydligen uppkom namnet när kompanjonerna spånade på namn till sitt nästa projekt. Martin Lorentzon ropar då någonting till Daniel Ek som uppfattar det som Spotify och googlar. Googlingen resulterade i noll träffar, och Spotify såg dagens ljus. Resten? Det är historia.

Lars Wingefors, spelkungen

Lars är född entreprenör. Som redan som barn fann olika sätt att tjäna pengar och göra affärer. Idag driver han flera bolag inom spelbranschen, där han också tar hem stora framgångar. Idag driver han många projekt men primärt bolaget Embracer, som också har börsnoterats. Europas största spelbolag. Vill du imponeras lite mer av den här framgångsrike värmlänningen? Läs mer om Lars i Forbes.

Läs också:8 svenska entreprenörer under 30 som redan gjort succé

Andra grymma och kända svenska entreprenörer

  • Estrid Ericson, Svenskt Tenn
  • Isabella Löwengrip
  • Gunilla von Platen
  • Clas Ohlsson (Företaget med samma namn)
  • Jan Stenbeck
  • Erling Persson, H&M
  • Lena Apler
  • Ruben Rausing, TetraPak
  • Karin Bodin, Polarbrödsgruppen

Läs mer om kända svenska entreprenörer: Sveriges 9 främsta kvinnliga entreprenörer genom tiderna



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Varför jag inte använder AI!

Wow, wow, wow.. Lugn! Andas. Läs nu hela inlägget innan du kastar dig på prompt-knappen och lämnar en opersonlig men välformulerad kommentar!

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 12 november, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 2 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att AI är en del av ett teknologiskt skifte som vi högst troligen inte ens har har börjat förstå än. Och jag uppmuntrar alla mina kollegor att nyttja olika sätt att förstärka och effektivisera sitt jobb. 

Men, jag är personligen emot att använda det i kommunikation.

Jag tror att när jag kollar på mina barnbarn i framtiden så kommer jag anse att dom har ett kommunikationshandikapp. Att deras känsla för att vara lugna i konflikter är starkt begränsad. Att deras sätt att inspirera, förklara och motivera i egna ord känns lite tomt.

Och eftersom dom och alla andra troligen kommer spöa mig i det mesta, så är kommunikation ett av få områden jag tror att jag verkligen behöver behärska.

Lär dig prata med människor – en superskill!

Om jag vill bygga någonting riktigt stort så behöver jag lära mig att prata med människor, att formulera mig på rätt sätt. Jag behöver känna in ett rum, och jag behöver kunna hitta var gränserna går. Dels för att driva uppmärksamhet, men framförallt för att få kollegor, kunder och leverantörer runtomkring mig med på samma resa som jag tror på.

(Min i särklass finaste komplimang någonsin är en gammal kollega som tog in mig som extern VD under en period med motiveringen 'När du går in i ett rum och ger dåliga nyheter så är alla glada, när jag går in och ger bra nyheter så slutar det ändå med att alla blir sura)

Att skriva här på Linkedin är ett sätt att lära sig. Att spela in podd ett annat. Att skriva mail är ett tredje. Att berätta sagor för mina barn och deras vänner ett fjärde. Att stå på scen ett femte. Skriva, skriva, skriva, prata, prata, prata. 

Det är så lätt att låta AI ta över tänkandet, känslan och oron. Och jag tror att det är fel väg. AI kan bli mycket, men det ska inte vara vårt språk.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.