Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Så får du ut mest av pressträffar och mingel

15 juni, 2016 4 minuters läsning

Foto: Foto: Istock och Helén Karlsson

Att anordna mingel och pressträffar kan vara ett billigt och effektivt sätt att nå framgång. Men är det verkligen värt att lägga ned pengar och tid när du faktiskt inte vet vad du får ut av träffarna? Och hur lockar man bäst pressen som sedan ska skriva om dina produkter?

Maria Soxbo är frilansjournalist, redaktör och inredningsbloggare med uppdrag för bland andra Svenska Dagbladet, Mama, Family living, KIT och TT. Hon får ständigt inbjudningar till mingel och pressträffar och sållar hårt för att hinna med allt.

– Skulle man gå på alla så skulle man inte hinna med så mycket mer och därför behöver jag gallra. Jag utgår helt enkelt från de bevakningsområden jag har – i mitt fall främst inredning men ibland också mode – och sedan utifrån mina uppdragsgivare. Skriver jag till exempel bara för tidningar där produkterna måste ligga i det lägre prisspannet så är det sällan relevant att gå på en pressträff för ett väldigt exklusivt märke, förklarar Maria och fortsätter:

– Helt nya företag, väldigt stora företag eller pressträffar kring jubileer, nylanseringar eller spännande samarbeten brukar jag prioritera. Även träffar där det är tydligt att ett fåtal är inbjudna, eftersom det då är större chans att mina läsare inte redan har läst sig less på ämnet.

Att bjuda in journalister och bloggare kan som sagt vara ett bra sätt för en företagare att nå ut med sin produkt eller sitt budskap. Men det kräver en hel del jobb och du måste hela tiden ställa dig frågan: Varför ska de svara ja på just min inbjudan?

Vad är det största felet som arrangörerna brukar göra enligt dig?
– För mig som småbarnsförälder är det att lägga pressevent kvällstid. Det är supertrevligt att mingla med ett glas vin i handen men inte alltid kompatibelt med vardagslogistiken. Annars är det att göra pressträffarna för långdragna. Det behövs inte 45 minuters presentation, mediekåren har sällan tid att lägga över en timme på en pressträff. Håll det kort och koncist, var tydlig med att du kommer att skicka pressmaterial per mejl direkt efter träffen och bjud in till frågor istället. Ge den mest nödvändiga infon – när produkten finns i handeln, vad den kommer att kosta och vad som är speciellt med den.

Läs mer: Anna Fagerströms PR-skola 2016Maria har nyss lanserat e-kursen "Lär dig allt om presshantering" (få 15 procent rabatt – se ruta till höger) där hon lär ut hur man som småföretagare ska nå ut med sina konsumentprodukter. Ett framgångsrikt recept för att lyckas i relationen med dina kunder är som alltid att få dem att känna sig unika och utvalda. Det gäller i högsta grad även vid pressträffar och mingel.

Maria menar att du som företagare måste ha stenhård koll på vilka du har bjudit in och gärna skicka med en personlig rad i inbjudan där du förklarar varför din produkt är intressant för just hen.

Men handen på hjärtat, vad ger dessa träffar egentligen? Småföretagare har ju tusen andra saker att göra...
– För mig som egenföretagande journalist är det en fråga om prioriteringar. Ibland har jag för mycket att göra och måste avstå trots att jag både vill och borde gå, andra gånger har jag tid över och går fast det kanske inte alltid är helt nödvändigt för att skaffa mig bättre koll för framtida behov. För företagaren som bjuder in beror det helt på – det kan absolut gå att få den pressbevakning man vill ha helt utan pressträffar men det skadar aldrig att skapa lite mer personliga relationer till viktiga tidningar och skribenter genom att träffa dem live istället för att bara kommunicera via mejl, säger Maria och fortsätter:

– När det gäller produkter kan det också vara bra för mig som journalist att se dem i verkligheten, få känna och testa dem istället för att bara se dem på bild innan jag skriver. Men allt är en övervägningsfråga så klart. Ibland kanske det också är mer effektivt att bjuda in tio utvalda bloggare än 100 journalister, om det är en konsumentprodukt man vill nå ut med.

Läs mer: Därför ska du samarbeta med bloggare

Här är Marias fem tips till företagare som vill lyckas med pressträffar:

  1. Bjud relevant press och skicka inbjudan till rätt person (till exempel teknikredaktören på tidningen snarare än chefredaktören om det är en teknikprodukt som du lanserar).
  2. Håll ett tajt schema, förutsätt att folk inte har så mycket tid.
  3. Kombinera gärna med frukost eller lunch om budgeten tillåter, då kan mediekåren slå två flugor i en smäll och dagen blir effektiv.
  4. Skicka ut pressmaterialet per mejl samtidigt som träffen pågår så att det väntar i inkorgen när alla har återvänt till sina redaktioner.
  5. Var ute i god tid – tänk på magasinens långa pressläggning.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så här boostar du företagets kassaflöde - utan lån!

Behöver ditt företag bättre likviditet, men du vill undvika lån? Här är strategin som allt fler småföretagare använder för att säkra likviditeten.

toborrow_logo
Toborrow 12 maj, 2025 4 minuters läsning
Factoring

Foto: toborrow-maj

Att ha en stabil likviditet är avgörande för alla företag, men i dagens ekonomiska klimat är det en utmaning som många småföretagare kämpar med. Långa betalningstider från kunder, stigande kostnader och oförutsedda utgifter kan snabbt skapa stress kring kassaflödet.

För att hantera dessa utmaningar krävs smarta lösningar som inte bara löser tillfälliga problem utan också bidrar till långsiktig ekonomisk stabilitet. Låt oss berätta om en smart lösning många företagare missar – factoring!

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring. Hur bra villkor kan ditt företag få – värt att testa här va? 

Utmaningen med långa betalningstider

En av de största utmaningarna för småföretagare är långa betalningstider. Kunder kan ta upp till 30, 60 eller till och med 90 dagar på sig att betala sina fakturor, vilket binder upp kapital som företaget behöver för att täcka löpande kostnader som löner, hyra och inköp. Denna väntan kan skapa stora likviditetsproblem, särskilt för företag som har små marginaler.

Factoring – en lösning för snabbare kassaflöde

För företag som vill undvika att ta nya lån kan factoring vara en effektiv lösning. Genom att sälja eller belåna sina fakturor får företaget tillgång till kapital direkt, vilket gör det möjligt att hantera löpande kostnader och planera framåt utan att behöva vänta på kundernas betalningar.

Factoring kan göras på två olika sätt:

Fakturaköp

Ditt företag säljer sina fakturor till en factoringpartner och får en stor del av fakturans värde utbetalt direkt.

Fakturabelåning

Ditt företag använder sina fakturor som säkerhet för att få en kredit hos en factoringpartner.

Båda alternativen ger snabbare kassaflöde och hjälper ditt företag att hantera likviditetsutmaningar utan att öka skuldsättningen.

Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Fler fördelar med factoring

Till skillnad från traditionella lån innebär factoring ingen ny skuld i balansräkningen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som redan har hög skuldsättning eller som vill behålla en stark kreditvärdighet. Genom att använda factoring kan företag frigöra kapital från befintliga tillgångar, vilket ger större ekonomisk flexibilitet och möjligheter att investera i tillväxt.

Andra fördelar med factoring kan vara:

  • Minskad administrativ belastning: Factoringpartnern hanterar ofta påminnelser och inkasso.
  • Bättre kassaflödesprognoser: Du vet exakt när pengarna kommer in.
  • Starkare förhandlingsposition mot leverantörer: Med snabbare tillgång till kapital kan du förhandla bättre inköpsvillkor.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt).

Är factoring rätt för ditt företag?

Factoring passar särskilt bra för företag som:

  • Har kunder med långa betalningstider
  • Vill stärka sin likviditet utan att ta nya lån
  • Behöver snabb tillgång till kapital för att täcka löpande kostnader eller investera i tillväxt
  • Har ett växande fakturaflöde och vill behålla kontrollen över ekonomi

Toborrow hjälper dig hitta rätt factoringpartner

På Toborrow kan du enkelt jämföra olika factoringlösningar och hitta det alternativ som passar bäst för ditt företag. Toborrow står på din sida – inte bara för att hjälpa dig få de bästa villkoren, utan också för att fungera som ett bollplank kring vilken finansieringsform som faktiskt är rätt för dig. I vissa fall kanske factoring är bättre än ett traditionellt företagslån eller leasing.

Tips! Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.