Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Så kan du ta betalt för dina föredrag – se veckans tre måsten för dig som företagare

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 16 oktober, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Så kan du ta betalt för dina föredrag

Foto: Så kan du ta betalt för dina föredrag

"Vad ska jag ta betalt för fyra likadana föredrag?" Det undrar en av våra medlemmar. I veckans Update ger vi svar på det och inspireras av företaget som ger "luftlön" till sina anställda. Läs mer här!

Innan det får ni...

Veckans siffra: 85 procent är i sociala medier

... varje dag! Det visar nya rapporten Svenskarna och internet 2023 som släpptes i tisdags. På daglig basis används Facebook mest, följt av Instagram och Youtube. På fjärde plats kommer Snapchat.

Om du som företagare har flest män i målgruppen är Youtube att föredra. Fler kvinnor använder Facebook och Instagram.

Behöver du bli bättre i sociala medier? Läs 7 riktigt heta digitala trender för 2023. ✨

Veckans medlemsfråga: "Vad ska jag ta betalt för föreläsningarna?"

En av våra medlemmar undrar:

"Jag har fått frågan från ett företag att ha 4 st föreläsningar på olika skift och tider. Bland annat klockan 22 på kvällen. Övriga dagtid. Jag tar normalt sett 15 000 kr för en föreläsning. Hur mycket ska jag ta för detta? Samma föreläsning x 4."

Jag tycker att du minst ska ta lika mycket som du brukar göra för en föreläsning – alltså 15 000 kr x 4 = 60 000 kr. Eventuellt ska du ha mer betalt för att en av föreläsningarna är på obekväm kvällstid. Visserligen kan du tänka att din kund ska få en rabatt för att man bokar fyra föreläsningar samtidigt. Berätta gärna det när du skickar offert – att du har gett en rabatt, för att du annars tar mer betalt än 15 000 kr då det är kvällstid. Även om dina förberedelser är mindre tidskrävande inför varje föreläsning då det är samma typ av föreläsning tar du betalt för det värde som du ger alla nya åhörare. Därför ska du inte sänka priset per föreläsning. Lycka till med föredragen! 

Vill du ha fler tips om prissättning?Se här! 💰

Veckans "luftlön": De tjänar pengar när de INTE jobbar

De anställda på design- och kommunikationsbyrån Oh My får 50 spänn extra när de checkar in på en promenad. De har så kallad "luftlön" – en idé som väcktes för åtta år sedan. 

Skälet till initiativet var stress och sjukskrivningar, berättar deras vd Sara Thun Arodén, för DN.

Så funkar deras "luftlön":

  • Alla cirka 100 anställda på bolagets sex kontor i Sverige kan nyttja luftlönen.
  • Det finns ett pristak på max fem luftlönsincheckningar per månad och anställd.
  • De anställda får ta fler luftlönspauser än så, men de blir inte arvoderade då.
  • Pauserna får inte tas i samband med lunchrast.

Vad tycker du? Är luftlön något för ditt företag? Eller har ni andra initiativ? Mejla gärna vad ni gör

Maria, Anna-Maria och Daniel – ni är några av våra nya medlemmar i Founders & Friends! Välkomna!Skapa kontakt med nya Founders här!

I helgen blir det höstmarknad i Strängnäs för mig! Vad gör du? Berätta gärna! Du hittar mig såklart i Founders & Friends – eller via mejl!

Maja-Stina Skarstedt
Redaktionschef för Driva Eget

Förra helgen spenderades i gotländsk storm. Inget kallbad på grund av för höga vågor, men härliga möten med gotländska företagare. Foto: Marie-Louise Gustafsson


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.