Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Sälj mer via Linkedin – så här gör du och 5 grymma tips från experten

Josefin Wallin 7 mars, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Sälj mer via Linkedin – så här gör du och 5 grymma tips från experten

Sälj mer via Linkedin? Här ger vi dig de bästa råden för att få mest effekt av din närvaro. Så här säljer du bättre på Linkedin – och 5 grymma hacks från Linkedin-experten Tina Lindahl.

Det här hittar du i vår artikel:

  • Social selling
  • Detta ger mest effekt på Linkedin
  • Detta ger minst effekt på Linkedin
  • Tina Lindahls fem bästa tips för att lyckas på Linkedin

Sälj via Linkedin, fungerar det? Absolut! Det som du som verkligen vill lyckas på Linkedin bör ta med dig är att den gamla tidens försäljningsmetoder är passé. Det innebär att du behöver värdera relationsskapande, tillföra värde till ditt kontaktnät och inte minst vara både aktiv och intresserad. Ett lyckat säljarbete på Linkedin brukar ofta definieras som "social selling". Där man går mer mot ovanstående egenskaper än hetsigt sälj.

Social selling: Man talar mycket om "social selling", speciellt på Linkedin. Det är en mer social säljmetod (därav namnet) där du på ett mer långsiktigt och relationsskapande sätt driver ditt sälj. Kanske underhåller du kundkontakter eller skapar en ny kontakt som senare kan bli en kund? Kanske hjälper du någon med ett tips eller med en kontakt till någon i ditt nätverk? Social selling handlar om så mycket mer än den klassiska försäljningsstrategin. Här bygger du goda och långsiktiga relationer som bäddar för goda fortsatta samarbeten.

Detta ger mest effekt på Linkedin

  • Att vara personlig har visat sig gång på gång vara det främsta framgångskonceptet för sociala medier – inte enbart på Linkedin.
  • Du vågar bjuda på goda råd och ditt eget kontaktnät.
  • Att vara aktiv, närvarande, svara och delta i relevanta diskussioner.
  • Att synas kontinuerligt med strategiska budskap där du bygger upp ett förtroende. Det innebär att du tar fram innehåll som kanske hjälper människor inom ditt område eller ett inlägg där du presenterar en bra lösning på en annan kunds problem som du har hjälpt. Kanske är du på plats hos en viktig och välkänd kund? Eller är på en utbildning som visar att du ständigt utvecklas? Det här är ett mer subtilt sälj än det klassiska "köp tre – betala för två" som de flesta snabbt scrollar förbi.
  • Lyft problemet för att sälja lösningen. Hitta kundens problem och fokusera på det. För att indirekt visa att du även har lösningen på det här problemet – som känns igen av många.

Detta ger minst effekt på Linkedin

  • "Krängande sälj" hör INTE hemma på Linkedin.
  • Att vara påträngande.
  • Att enbart fokusera på sälj och inte alla andra delar som är viktiga för att bygga ett förtroende till dina kunder. Som er kunskap, er trevliga arbetsplats eller hur företaget startades. Vad som gör att även ni tror på er vara eller produkt – och det värde den ger er kund.
  • Du gör stötvisa insatser. Här behöver du vara närvarande och aktiv under en längre period och arbeta strategiskt för att kunna skapa goda resultat.
  • Du engagerar dig inte. Att tro att sociala medier handlar om envägskommunikation är helt fel – och kommer inte hjälpa dig i ditt försäljningsarbete. Det är i dialogen värdet uppstår!

Tina Lindahl "Linkedin-expert"

Vem är Tina Lindahl? Efter att ha tagit beslutet att bryta upp från karriären som chef i Stockholm och flytta tillbaka till hemstaden Örebro, så tänkte Tina Lindahl att det borde vara enkelt att komma in i nya nätverk och få nya jobb. Det blev det motsatta. Tina vände sig till sitt affärsnätverk på LinkedIn för att hitta uppdrag och även för att bygga ett lokalt nätverk i Örebro. Hon bestämde sig för att stärka sitt personliga varumärke på plattformen genom att dela med sig av sina erfarenheter, sina värderingar och personlighet för att attrahera personer av värde. 

Till slut knäckte hon koden för hur du skapar en närvaro som attraherar rätt personer till din profil som blir dina uppdragsgivare. Idag är Tina grundaren till the Business Breakthrough Club en utbildningsplattform där Tina hjälper kvinnliga egenföretagare i Norden att attrahera sina drömkunder, skapa oemotståndliga erbjudanden och synas och sälja på ett sätt som är enkelt, roligt och som ger kunder snabbare.

Tinas fem bästa tips – sälj mer på Linkedin

  1. Var tydlig med vilket problem du löser i din profil.
  2. Marknadsför inte produkten du säljer – marknadsför problemet du löser.
  3. Följ upp likes och kommentarer som du får på inlägg som du gör.
  4. Bete dig som om du vore på ett fysiskt affärsnätverk.
  5. Skapa ett mötesforum utanför plattformen för att göra affärer.
Tina Lindahl "Att inte ha en aktiv närvaro på LinkedIn är som att tacka nej till ett rum fullt med affärer, uppdrag och spännande kontakter." Foto: Pia Gyllin

Varför och hur jobbar Tina med LinkedIn?

– Att inte ha en aktiv närvaro på LinkedIn är som att tacka nej till ett rum fullt med affärer, uppdrag och spännande kontakter. Du kan nå över 4 miljoner svenskar via plattformen och över 740 miljoner medlemmar globalt. LinkedIn ger dig möjligheten att bygga ett strategiskt nätverk som över tid blir dina säljare. Ju mer du utbildar och underhåller ditt nätverk, desto enklare är det för dina följare att sälja dig vidare.

När Tina började sitt företag så hade hon endast LinkedIn som sälj -och marknadsföringskanal. Hon hade ingen hemsida och ingen närvaro på andra sociala kanaler. På bara 10 månader omsatte Tina sjusiffrigt tack vare sin aktiva och strategiska närvaro på plattformen. Så kraften på plattformen är enorm om du vet hur du ska spendera din tid på kanalen för att få ut störst effekt.

Vill du vässa din närvaro på sociala medier ännu mer?



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.