Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Sälj mer via Linkedin – så här gör du och 5 grymma tips från experten

Josefin Wallin 7 mars, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Sälj mer via Linkedin – så här gör du och 5 grymma tips från experten

Sälj mer via Linkedin? Här ger vi dig de bästa råden för att få mest effekt av din närvaro. Så här säljer du bättre på Linkedin – och 5 grymma hacks från Linkedin-experten Tina Lindahl.

Det här hittar du i vår artikel:

  • Social selling
  • Detta ger mest effekt på Linkedin
  • Detta ger minst effekt på Linkedin
  • Tina Lindahls fem bästa tips för att lyckas på Linkedin

Sälj via Linkedin, fungerar det? Absolut! Det som du som verkligen vill lyckas på Linkedin bör ta med dig är att den gamla tidens försäljningsmetoder är passé. Det innebär att du behöver värdera relationsskapande, tillföra värde till ditt kontaktnät och inte minst vara både aktiv och intresserad. Ett lyckat säljarbete på Linkedin brukar ofta definieras som "social selling". Där man går mer mot ovanstående egenskaper än hetsigt sälj.

Social selling: Man talar mycket om "social selling", speciellt på Linkedin. Det är en mer social säljmetod (därav namnet) där du på ett mer långsiktigt och relationsskapande sätt driver ditt sälj. Kanske underhåller du kundkontakter eller skapar en ny kontakt som senare kan bli en kund? Kanske hjälper du någon med ett tips eller med en kontakt till någon i ditt nätverk? Social selling handlar om så mycket mer än den klassiska försäljningsstrategin. Här bygger du goda och långsiktiga relationer som bäddar för goda fortsatta samarbeten.

Detta ger mest effekt på Linkedin

  • Att vara personlig har visat sig gång på gång vara det främsta framgångskonceptet för sociala medier – inte enbart på Linkedin.
  • Du vågar bjuda på goda råd och ditt eget kontaktnät.
  • Att vara aktiv, närvarande, svara och delta i relevanta diskussioner.
  • Att synas kontinuerligt med strategiska budskap där du bygger upp ett förtroende. Det innebär att du tar fram innehåll som kanske hjälper människor inom ditt område eller ett inlägg där du presenterar en bra lösning på en annan kunds problem som du har hjälpt. Kanske är du på plats hos en viktig och välkänd kund? Eller är på en utbildning som visar att du ständigt utvecklas? Det här är ett mer subtilt sälj än det klassiska "köp tre – betala för två" som de flesta snabbt scrollar förbi.
  • Lyft problemet för att sälja lösningen. Hitta kundens problem och fokusera på det. För att indirekt visa att du även har lösningen på det här problemet – som känns igen av många.

Detta ger minst effekt på Linkedin

  • "Krängande sälj" hör INTE hemma på Linkedin.
  • Att vara påträngande.
  • Att enbart fokusera på sälj och inte alla andra delar som är viktiga för att bygga ett förtroende till dina kunder. Som er kunskap, er trevliga arbetsplats eller hur företaget startades. Vad som gör att även ni tror på er vara eller produkt – och det värde den ger er kund.
  • Du gör stötvisa insatser. Här behöver du vara närvarande och aktiv under en längre period och arbeta strategiskt för att kunna skapa goda resultat.
  • Du engagerar dig inte. Att tro att sociala medier handlar om envägskommunikation är helt fel – och kommer inte hjälpa dig i ditt försäljningsarbete. Det är i dialogen värdet uppstår!

Tina Lindahl "Linkedin-expert"

Vem är Tina Lindahl? Efter att ha tagit beslutet att bryta upp från karriären som chef i Stockholm och flytta tillbaka till hemstaden Örebro, så tänkte Tina Lindahl att det borde vara enkelt att komma in i nya nätverk och få nya jobb. Det blev det motsatta. Tina vände sig till sitt affärsnätverk på LinkedIn för att hitta uppdrag och även för att bygga ett lokalt nätverk i Örebro. Hon bestämde sig för att stärka sitt personliga varumärke på plattformen genom att dela med sig av sina erfarenheter, sina värderingar och personlighet för att attrahera personer av värde. 

Till slut knäckte hon koden för hur du skapar en närvaro som attraherar rätt personer till din profil som blir dina uppdragsgivare. Idag är Tina grundaren till the Business Breakthrough Club en utbildningsplattform där Tina hjälper kvinnliga egenföretagare i Norden att attrahera sina drömkunder, skapa oemotståndliga erbjudanden och synas och sälja på ett sätt som är enkelt, roligt och som ger kunder snabbare.

Tinas fem bästa tips – sälj mer på Linkedin

  1. Var tydlig med vilket problem du löser i din profil.
  2. Marknadsför inte produkten du säljer – marknadsför problemet du löser.
  3. Följ upp likes och kommentarer som du får på inlägg som du gör.
  4. Bete dig som om du vore på ett fysiskt affärsnätverk.
  5. Skapa ett mötesforum utanför plattformen för att göra affärer.
Tina Lindahl "Att inte ha en aktiv närvaro på LinkedIn är som att tacka nej till ett rum fullt med affärer, uppdrag och spännande kontakter." Foto: Pia Gyllin

Varför och hur jobbar Tina med LinkedIn?

– Att inte ha en aktiv närvaro på LinkedIn är som att tacka nej till ett rum fullt med affärer, uppdrag och spännande kontakter. Du kan nå över 4 miljoner svenskar via plattformen och över 740 miljoner medlemmar globalt. LinkedIn ger dig möjligheten att bygga ett strategiskt nätverk som över tid blir dina säljare. Ju mer du utbildar och underhåller ditt nätverk, desto enklare är det för dina följare att sälja dig vidare.

När Tina började sitt företag så hade hon endast LinkedIn som sälj -och marknadsföringskanal. Hon hade ingen hemsida och ingen närvaro på andra sociala kanaler. På bara 10 månader omsatte Tina sjusiffrigt tack vare sin aktiva och strategiska närvaro på plattformen. Så kraften på plattformen är enorm om du vet hur du ska spendera din tid på kanalen för att få ut störst effekt.

Vill du vässa din närvaro på sociala medier ännu mer?



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.