Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva

Sälj mer via Linkedin – så här gör du och 5 grymma tips från experten

Josefin Wallin 7 mars, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Sälj mer via Linkedin – så här gör du och 5 grymma tips från experten

Sälj mer via Linkedin? Här ger vi dig de bästa råden för att få mest effekt av din närvaro. Så här säljer du bättre på Linkedin – och 5 grymma hacks från Linkedin-experten Tina Lindahl.

Det här hittar du i vår artikel:

  • Social selling
  • Detta ger mest effekt på Linkedin
  • Detta ger minst effekt på Linkedin
  • Tina Lindahls fem bästa tips för att lyckas på Linkedin

Sälj via Linkedin, fungerar det? Absolut! Det som du som verkligen vill lyckas på Linkedin bör ta med dig är att den gamla tidens försäljningsmetoder är passé. Det innebär att du behöver värdera relationsskapande, tillföra värde till ditt kontaktnät och inte minst vara både aktiv och intresserad. Ett lyckat säljarbete på Linkedin brukar ofta definieras som "social selling". Där man går mer mot ovanstående egenskaper än hetsigt sälj.

Social selling: Man talar mycket om "social selling", speciellt på Linkedin. Det är en mer social säljmetod (därav namnet) där du på ett mer långsiktigt och relationsskapande sätt driver ditt sälj. Kanske underhåller du kundkontakter eller skapar en ny kontakt som senare kan bli en kund? Kanske hjälper du någon med ett tips eller med en kontakt till någon i ditt nätverk? Social selling handlar om så mycket mer än den klassiska försäljningsstrategin. Här bygger du goda och långsiktiga relationer som bäddar för goda fortsatta samarbeten.

Detta ger mest effekt på Linkedin

  • Att vara personlig har visat sig gång på gång vara det främsta framgångskonceptet för sociala medier – inte enbart på Linkedin.
  • Du vågar bjuda på goda råd och ditt eget kontaktnät.
  • Att vara aktiv, närvarande, svara och delta i relevanta diskussioner.
  • Att synas kontinuerligt med strategiska budskap där du bygger upp ett förtroende. Det innebär att du tar fram innehåll som kanske hjälper människor inom ditt område eller ett inlägg där du presenterar en bra lösning på en annan kunds problem som du har hjälpt. Kanske är du på plats hos en viktig och välkänd kund? Eller är på en utbildning som visar att du ständigt utvecklas? Det här är ett mer subtilt sälj än det klassiska "köp tre – betala för två" som de flesta snabbt scrollar förbi.
  • Lyft problemet för att sälja lösningen. Hitta kundens problem och fokusera på det. För att indirekt visa att du även har lösningen på det här problemet – som känns igen av många.

Detta ger minst effekt på Linkedin

  • "Krängande sälj" hör INTE hemma på Linkedin.
  • Att vara påträngande.
  • Att enbart fokusera på sälj och inte alla andra delar som är viktiga för att bygga ett förtroende till dina kunder. Som er kunskap, er trevliga arbetsplats eller hur företaget startades. Vad som gör att även ni tror på er vara eller produkt – och det värde den ger er kund.
  • Du gör stötvisa insatser. Här behöver du vara närvarande och aktiv under en längre period och arbeta strategiskt för att kunna skapa goda resultat.
  • Du engagerar dig inte. Att tro att sociala medier handlar om envägskommunikation är helt fel – och kommer inte hjälpa dig i ditt försäljningsarbete. Det är i dialogen värdet uppstår!

Tina Lindahl "Linkedin-expert"

Vem är Tina Lindahl? Efter att ha tagit beslutet att bryta upp från karriären som chef i Stockholm och flytta tillbaka till hemstaden Örebro, så tänkte Tina Lindahl att det borde vara enkelt att komma in i nya nätverk och få nya jobb. Det blev det motsatta. Tina vände sig till sitt affärsnätverk på LinkedIn för att hitta uppdrag och även för att bygga ett lokalt nätverk i Örebro. Hon bestämde sig för att stärka sitt personliga varumärke på plattformen genom att dela med sig av sina erfarenheter, sina värderingar och personlighet för att attrahera personer av värde. 

Till slut knäckte hon koden för hur du skapar en närvaro som attraherar rätt personer till din profil som blir dina uppdragsgivare. Idag är Tina grundaren till the Business Breakthrough Club en utbildningsplattform där Tina hjälper kvinnliga egenföretagare i Norden att attrahera sina drömkunder, skapa oemotståndliga erbjudanden och synas och sälja på ett sätt som är enkelt, roligt och som ger kunder snabbare.

Tinas fem bästa tips – sälj mer på Linkedin

  1. Var tydlig med vilket problem du löser i din profil.
  2. Marknadsför inte produkten du säljer – marknadsför problemet du löser.
  3. Följ upp likes och kommentarer som du får på inlägg som du gör.
  4. Bete dig som om du vore på ett fysiskt affärsnätverk.
  5. Skapa ett mötesforum utanför plattformen för att göra affärer.
Tina Lindahl "Att inte ha en aktiv närvaro på LinkedIn är som att tacka nej till ett rum fullt med affärer, uppdrag och spännande kontakter." Foto: Pia Gyllin

Varför och hur jobbar Tina med LinkedIn?

– Att inte ha en aktiv närvaro på LinkedIn är som att tacka nej till ett rum fullt med affärer, uppdrag och spännande kontakter. Du kan nå över 4 miljoner svenskar via plattformen och över 740 miljoner medlemmar globalt. LinkedIn ger dig möjligheten att bygga ett strategiskt nätverk som över tid blir dina säljare. Ju mer du utbildar och underhåller ditt nätverk, desto enklare är det för dina följare att sälja dig vidare.

När Tina började sitt företag så hade hon endast LinkedIn som sälj -och marknadsföringskanal. Hon hade ingen hemsida och ingen närvaro på andra sociala kanaler. På bara 10 månader omsatte Tina sjusiffrigt tack vare sin aktiva och strategiska närvaro på plattformen. Så kraften på plattformen är enorm om du vet hur du ska spendera din tid på kanalen för att få ut störst effekt.

Vill du vässa din närvaro på sociala medier ännu mer?



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.