Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Se upp för erbjudandet från Bolagsupplysningen.se!

27 mars, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Den senaste veckan har tusentals svenska företag fått ett brev från företaget Bolagsupplysningen.se. Den som nappar på erbjudandet får betala dyrt för att synas i en nystartad nätkatalog.

Metoden med att skicka ut en oklart utformad uppdateringsblankett för att lura in kunder är gammal. Mest känd på senare år är varningslistade Nummerupplysningen.se, som dock förlorat flera tvistemål i tingsrätter mot företagare som känt sig vilseledda.

Bolagsupplysningen.se:s utskick är tydligare utformat. Först listas uppgifter hämtade ur offentliga källor som SCB och PRV. Möjligheten att mot en kostnad lägga till extra uppgifter på Bolagsupplysningens webbplats står för sig.

Den som tackar ja accepterar enligt det finstilta på samma sida att betala 4 795 kronor per år i två år, en period som förlängs med 12 månader om den inte sägs upp i tid. Det mest luriga är den återkommande uppmaningen att: ”Vänligen returnera snarast! Bolagsupplysningen.se står för portokostnaden” som står både på returkuvert och blankett.

Det kanske inte är en slump att Bolagsupplysningens blankett är tydligare utformad. Mycket tyder på att det är samma personer bakom Bolagsupplysningen som Nummerupplysningen:
  • Båda tjänsterna drivs av estländska firmor, Bolagsupplysningen OÜ respektive Nummerupplysningen OÜ.
  • Både Bolagsupplysningen.se och Nummerupplysningen.se ligger på servrar hos den tyska internetleverantören Hetzner Online AG.
  • Båda webbplatserna innehåller exakt samma underrubriker, nyckelord och beskrivningar av tjänsten.
  • En sökning på de olika webbplatserna ger en identisk träfflista, hela vägen ned till stadsnivå.
  • Båda företagen använder en svensk IP-telefonileverantör för sina kundtjänstnummer, som besvaras av personal i Estland.
  • Styrelseledamoten i Bolagsupplysningen OÜ sitter också i Nord Faktura OÜ och svenska Nord faktura AB. De senaste fakturorna från Nummerupplysningen OÜ ska betalas just till Nord faktura AB.

Hittills har ett antal företagare rapporterat blanketten till både Svensk Handels och Förenade Bolags varningslistor. Ingen av aktörerna har dock lagt till företaget sina varningslistor ännu, även om Förenade Bolag gått ut med varning för utskicket.

Värdet för en företagare att betala för att synas i en nystartad nätkatalog som Bolagsupplysningen.se är med stor sannolikhet mycket litet.

– Eniro och Hitta.se är de överlägset största (nätkatalogerna, reds. anm.), och egentligen de enda rikstäckande värda att satsa på, sa Eric Rosander på ER Mediekonsult till Driva Eget i en tidigare artikel.

Företagarens checklista för katalogmedverkan
Det här bör du tänka på om du funderar på att köpa plats i kataloger, tryckta eller på nätet:
  • Analysera den målgrupp du vill sälja till. Var finns de och hur når du dem bäst? Ta reda på hur stor intäkt en ny kund ger dig i snitt.
  • Tacka aldrig ja i telefon, utan begär offerter från katalog- och söktjänster. Fråga hur många av din målgrupp de når och vilka sökord som är relevanta. Tänk på att säljare gärna vinklar sin statistik till sin egen fördel – var kritisk!
  • Räkna ut kontaktkostnaden för en ny kund utifrån offerterna. Lönar det sig?
  • Om du tackar ja, glöm inte att löpande följa upp din investering!

Kataloger behöver inte vara bästa medieinvesteringen. Annonser i tidningar och på nätet är ett av många alternativ. En relevant sökmotoroptimerad hemsida är kanske det billigaste sättet att marknadsföra sig.

LÄS OCKSÅ:"Hur ska jag agera mot Nummerupplysningen?"VIKTIGT: Läs hur du kan bestrida Bolagsupplysningens fakturor här!


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.