Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Personlig utveckling

Skippa skuldkänslorna! Därför måste du inte ta lång semester

EBBA
Ebba Arnborg 2 juli, 2024 3 minuters läsning
semester som företagare

Svårt att släppa företaget helt i sommar? Lugn, det finns inget som stödjer att en lång sammanhängande semester är bäst. Här är expertens tips för att ta smart semester som företagare – och få en rejäl skjuts inför hösten.

Semester spelar en central roll för mental och kroppslig återhämtning, enligt Dan Hasson, forskare och författare inom stresshantering, hälsopromotion och folkhälsa.

– Definitivt! Forskning visar att vårt välbefinnande ökar efter att vi haft semester, säger han.

Däremot finns det inga vetenskapliga belägg för att en lång sammanhängande semester är bättre än flera korta. Tvärtom ökar välbefinnandet efter semestern bara kortvarigt, max ett par veckor, oavsett hur länge vi varit lediga.


– Sammanhängande semester kan vara utmärkt för att få lite mer påtaglig återhämtning, men semesterlängden verkar inte spela någon roll baserat på forskning, utan det är att du faktiskt tar semester som är viktigt.

Släpp skuldkänslorna

Återhämtningen under en mer sammanhållen ledighet kan göra att man kommer tillbaka med nya krafter, inspiration och i bästa fall har man hunnit reflektera över livet och företaget, enligt Dan. Något som kan ge dig en rejäl skjuts i bolaget när hösten kommer.

– Som att vi tänkt över vad vi vill ha mer eller mindre av, vilka kundrelationer vi ska satsa mer på, vad vi borde avveckla och det kanske har dykt upp idéer om nya strategier.

Däremot kan du inte ta semester för att sedan jobba halvt ihjäl dig under resten av året.

– Det går inte att sova ett dygn i förebyggande syfte och sedan vara vaken i tre nätter. Återhämtning i vardagen måste vi ha och semestern kan vara ett bra komplement. Tycker man om det och har möjlighet kan man ta längre ledigt, men du behöver inte ha skuldkänslor för att du tar några kortare ledigheter istället.

6 tips för en balanserad semester som företagare

  1. Välj semester efter vad som passar DIG
    Tänk på vad du vill få ut av din semester samtidigt som du tar hänsyn till företagets behov. Gör det som du mår bra av, oavsett om det innebär att jobba lite varje dag eller koppla bort helt. När känslan av kontroll ökar, minskar stressen.
  2. Sätt upp rutiner
    Bestäm i förväg hur mycket du vill arbeta och när. Kanske att du kollar mejlen en specifik tid och har frånvaromeddelanden med tydlig information om när man kan förvänta sig svar. Då minskar risken att du spontant känner dig tvungen att vara flexibel – och därmed också risken för dåligt samvete.
  3. Var tydlig mot kunderna
    Informera dina kunder om dina semesterplaner och hur tillgänglig du kommer att vara. Tydlighet minskar missförstånd och ökar förståelsen. Glöm inte familjen och vännerna! Prata ihop dig och tydliggör förväntningar med de som du delar semester med.
  4. Var flexibel och förlåtande mot dig själv
    Om saker inte går exakt som planerat så kan du välja att hantera oväntade arbetsuppgifter om det är nödvändigt. Om företaget klarar sig utan din omedelbara inblandning, förklara för kunderna att du är på semester och när du kommer att vara tillgänglig igen, de flesta förstår och accepterar detta. Men lämna det dåliga samvetet bakom dig, fokusera på positiva och konstruktiva aktiviteter.
  5. Säg nej när det är nödvändigt
    Kom ihåg: Att säga nej är inte ett självändamål, men gör det om konsekvenserna av att säga ja blir negativa för dig. Det finns inga fasta regler – gör det som fungerar bäst för dig och din situation.
  6. Se till att få vila på semestern!
    Fyll inte semestern med sådant du tror att du borde göra, sänk kraven och ambitionsnivån och utgå från vad du själv vill. Det viktiga är att du får variation mot din vardag. Lägg in tid för återhämtning och vila. Som utvilad kan du njuta mer av semestern och stressar inte upp dig lika lätt.


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.