Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så använde Skinome Almi för att växa – och fick Carina Berg som investerare

Almi 30 oktober, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 9 minuters läsning
Skinomes tillväxtresa med Almi

Skinome gör en helt ny typ av hudvård – där du använder färre produkter. Bolaget har tagit hjälp av Almi med både finansiering och rådgivning, och har dessutom spännande investerare som Carina Berg. Nyfiken? Här är Skinomes story!

– Din hud mår inte bra av för många ingredienser, säger Lydia Engholm, vd för Skinome.

Johanna Gillbro, bolagets grundare, fick hudsjukdomen vitiligo som barn. Den orsakar vita fläckar på huden och i tonåren ville hon inte sticka ut utan sminkade över fläckarna. Hudsjukdomen fick henne att vilja förstå hur vår hud egentligen fungerar.

Efter en farmaceututbildning i Sverige doktorerade hon senare vid University of Bradford inom dermatologi. Hon var bland annat med och utvecklade en kräm för att behandla vitiligo. 

– Johanna fick insikter i hur effektiv en produkt med rätt ingredienser kan vara. Krämen gjorde att hon återfick pigment i huden, berättar Lydia Engholm.

Skinome har nu vuxit starkt varje år, omsätter drygt 20 miljoner kronor och har sitt eget labb i Sverige. Almi har varit med på olika sätt under resan – både med brygglån och affärsstrategisk rådgivning.

Snart ska du få läsa hela Skinomes story och framgångstips. Men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering och rådgivning här.

Ifrågasatte syftet med alla produkter

Väl tillbaka i Sverige rekryterades Johanna av ett hudvårdsföretag. Fokus där låg på kosmetiska hudvårdsprodukter och hon såg att det primära i branschen inte alltid var att produkterna skulle ge effekt och resultat.

– Snarare att de skulle vara enkla att förvara, lukta gott och kunna produceras i större volymer. Johanna frågade sig till slut: “Varför har vi inte sett över hur vi gör hudvård?” Det har ju sett likadant ut sedan 1950-talet, säger Lydia. 

Under sina år utomlands, inom forskningsvärlden, hade Johanna sett hur det egentligen skulle kunna vara. När fokus ligger på produktens verkan. Att istället använda färska ingredienser där produkterna behöver stå kylda i kylskåpet, för att de aktiva ingredienserna ska bibehålla sina effekter. 

– Johanna ville sätta hudens bästa först. Inte använda konserveringsmedel, parfymer eller tillsatser, utan ta fram färsk hudvård.

Hur har Skinome använt Almi för att växa?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är den personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa företaget att se över vilken typ av finansiering som passar allra bäst.

– Insatserna vi gjort hos Skinome är ett typiskt exempel på hur vi på ett lyckat sätt kombinerar affärsutvecklande insatser för bolag i tillväxtfas: Ordinarie tillväxtrådgivning där vi strukturerar och belyser tillväxtområden i kombination med hållbarhetsinsatser. Genom att sätta mål för det övergripande tillväxtarbetet och koppla till hållbarhetsområden som verklig drivkraft i utvecklingen av affären, blir det ännu tydligare vilka aktiviteter som leder till vad, berättar Julia Martinsson som är rådgivare hos Almi.

Förutom rådgivning och finansiering, har Almi kostnadsfria och mycket populära mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas.

Behöver du också finansiering för att ta fram en ny app eller utveckla en annan affärsidé?
Gör då som Skinome och boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt. Du bokar ditt möte här.

Fick direkt in kapital

Johanna försökte pitcha in idén för vd:n på bolaget som hon jobbade för, men han tyckte inte att det lät tillräckligt lönsamt och såg problem med att ha ett kylt lager. Johanna fick ändå möjlighet att använda företagets labb på kvällar och helger, för att jobba vidare med sin idé.

Där i starten vann hon också i innovationsprogrammet Sting där Johanna tävlade mot en mängd techbolag.

– Då kände hon att det här har potential att bli nästa stora svenska varumärke, berättar Lydia.

Johanna snackade ihop sig med en tidigare kollega från branschen, Marcus Jacobsson, och de fick tillsammans in tillräckligt med kapital för att Johanna skulle våga hoppa av sin anställning och satsa.

Lydia, som Johanna också jobbat tillsammans med, anslöt som vd något år senare.

– Redan från början förstod vi att vi var tvungna att bygga ett helt eget labb. Vi visste att det skulle vara krävande – både med resurser och tid – att ta fram den här typen av hudvård som ingen annan gjort, säger Lydia.

Behöver du också finansiering för att ta fram en ny produkt eller en annan affärsidé?
Gör då som Skinome och boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt. Du bokar ditt möte här.

Efterlängtade produkter

Bolaget grundades 2018 och två år senare, under pandemin, kunde de lansera sina två första produkter.

– Det var stenhårt jobb under våren och sommaren innan lanseringen och det var en väldigt häftig känsla när vi öppnade vår webbshop den 3 november 2020. Vi satt framför datorn hela teamet och såg ordrarna rassla in, säger Lydia och ler.

Under produktutvecklingsfasen hade de fått en community av följare som de hade kontakt med genom Instagram och nyhetsbrev. Johanna hade dessutom gett ut boken Hudbibeln vars läsare också var en trogen skara som väntade på produkterna.

Produktutvecklingen fortsatte och idag har Skinome 14 olika produkter i sitt sortiment. Fyra till är på gång under hösten 2024.

Carina Berg bland investerarna

Omsättningen har ökat fint år för år och låg på drygt 20 miljoner kronor under 2023.

Än är de inte lönsamma och vidare produktutveckling kostar såklart pengar. Här har de haft glädje av investerare såsom King-grundaren Thomas Hartwig med fru Emma, börsbolaget Biogaia och tv-profilen Carina Berg, som också är ambassadör för företaget.

– Hon har gått från en tiostegshudvårdsrutin, som så många andra, till färre produkter. Vi har haft förmånen att dra till oss personer och företag som verkligen tror på innovation. Tillsammans med Biogaia har vi exempelvis utvecklat en produkt baserad på deras patent av probiotiska mjölksyrabakterier, som ger fördelar även på huden, säger Lydia.

Almis brygglån kom i rätt tid

När pandemin slog till fick Skinome Almis brygglån, för att underlätta i en tid då det mesta stängde ned.

– Det var avgörande för att vi skulle klara oss igenom den tuffa perioden. Vi betalade tillbaka lånet året efter. Nu när planen är att vända till lönsamhet nästa år tog jag kontakt med Almi igen, berättar Lydia.

Skinome har fått del av Almis insatser inom affärsutveckling. Rådgivare Julia Martinsson har haft workshops med starkt fokus mot hur de genom sitt hållbarhetsarbete kan växa och öka försäljningen.

– Vi ska fortsätta samarbetet med Almi under hösten och det är positivt att få ögon utifrån som kan hjälpa till och ge råd. Hos Almi får vi värdefulla insikter och det som jag exempelvis känner stort värde i är att Julia sitter med en mängd olika bolag och kan dra in olika erfarenheter, stöttar ledningen med struktur och målinriktad rådgivning.

Vilka utmaningar har Skinome framåt?

– Det som kanske alltid har varit den stora utmaningen är att få utrymme i allt brus.

Vi använder oss framför allt av digital marknadsföring och där får du ungefär två sekunder på dig, för att någon ska fastna i en annons. På två sekunder måste du hinna fånga intresset och få folk att förstå hur vi är annorlunda. Vi är inte ett vanligt hudvårdsföretag – så hur ska vi förklara det på så lite tid? Det är en utmaning, säger Lydia och fortsätter:

– Det finns så begränsad kunskap om vad huden mår bra av. Jag själv hade jobbat i nästan tio år med utveckling av hudvård, men vi pratade aldrig om ingredienser som huden inte mår bra av. Så även för mig var det en “wow”-känsla när jag förstod hur bra rätt hudvård kan vara. 

Lydia tycker att det är väldigt positivt hur mer medvetna folk har blivit när det gäller vilka livsmedelsprodukter som de stoppar i sig. 

– De flesta har vant sig vid och lärt sig läsa en ingredienslista för livsmedel. Vi behöver hitta sätt att haka på det tåget och få folk att tänka till även kring hudvård. Att du inte behöver använda tio olika produkter utan hellre färre – men med rätt ingredienser.

Hur kan Almi hjälpa ditt företag att lyckas lika bra som Skinome?

Rådgivningen är en central del i Almis erbjudande, och givetvis är också olika typer av finansiering viktig.

  1. Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

  1. Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

  1. Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Fakta om Skinome
Grundades: 2018 av Johanna Gillbro och Marcus Jacobsson.
Ägare: Cirka 20 delägare – bland andra grundarna, Biogaia, Thomas och Emma Hartwig, Carina Berg och vd Lydia Engholm. 
Säte: Stockholm.
Gör: Vill förändra hudvårdsbranschen och deras koncept bygger på forskning om hud och hudvård. De har utvecklat färska produkter, utan konserveringsmedel, som innehåller vetenskapligt bevisade effektiva ingredienser som är utvecklade för att stärka ditt mikrobiom och arbeta i symbios med din hud.
Kunder: Inom hela EU och Norge.
Anställda: Elva personer.
Omsättning: Drygt 20 miljoner kronor 2023.
Kuriosa: Företagsnamnet Skinome är en sammanslagning av de engelska orden för hud, skin, och mikrobiom, microbiome.
Webb: skinome.com

Om Almi
Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.