Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

E-handel

Victor Halvarssons framgångsrika affärsidé kom i frieriet till blivande frun

Josefin Wallin 22 november, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Extrem arbetsbelastning bakom e-handelssuccén VANBRUUN – med Victor Halvarsson

Han beskriver sig själv som en nyfiken nörd som brinner för att lösa problem. Därför slår hårt arbete ryggdunkarna på Linkedin – anser Victor Halvarsson, grundare av ett av Nordens största smyckesvarumärken: VANBRUUN.

Idén till Victor Halvarssons smyckesvarumärke föddes när han skulle fria till sin blivande fru:

– När jag själv påbörjade jakten efter den perfekta förlovningsringen till min hustru insåg jag att det var en komplicerad, omodern och kostsam process att hitta rätt diamant och ring. I sökandet fann jag ingen ring men där och då föddes min idé som senare blev VANBRUUN.

Du bryr dig inte om det är Technogym x Diors medicinboll du tränar med eller en sliten gammal fotboll du fyllt med grus. Rätt människor och rätt attityd är allt.

Därför spöar hårt arbete ryggdunkarna

En vana som utmärker sig bakom Victors framgångsresa, är en god förmåga att fokusera på det han tar sig an.

– Jag går igång på att jobba och skapa. Många går in på LinkedIn och klappar varandra på ryggen för det som är runtom – men få hyllar vikten av hårt arbete. På Linkedin hyllas implementationer av nya policies, byggande av paddelhallar, rutiner och kaffeapparater, säger han.

Hur tar man sig framåt genom hårt arbete?

– Ska du bli starkast i världen behöver du gå till gymmet extremt mycket. Det är inte om du tränar hemma eller på gymmet som avgör hur stark du blir, det är att du tränar. Du bryr dig inte om det är Technogym x Diors medicinboll du tränar med eller en sliten gammal fotboll du fyllt med grus. Rätt människor och rätt attityd är allt.

Vill du höra mer av Victor? Han gästar oss i podden Ordinary People Who Do Badass Things. Lyssna här!

Att investera i sig själv är en god investering

När man pratar om framgång går ofta prioriteringen att ta hand om sig själv hand i hand med succé. Förmågan att investera i sig själv som en katalysator för att orka och prestera bra saker. Att läsa självhjälpsböcker, biografier och böcker om företagande säger Victor är en av hans bästa investeringar.
Men om han skulle ge ett råd till andra företagare – som kanske är i ett tidigare skede av sitt företagande – är det att fokusera på rätt saker:

Fokusera på styrkor och inte svagheter såväl privat och i företaget. Maxa det som är bra. Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people.


Ge kunden det den vill ha

Planen framåt för Victor och hans VANBRUUN ser ljus ut och det är med glimten i ögat vi ber honom blicka framåt. Något som han själv försöker ha som motto är:

Summan av alla lösta problem är företagets värde.

Victor Halvarsson, VANBRUUN

Men vad tror han blir en av framtidens trender som vi som företagare behöver dra lärdom av?

Att man möter kundens efterfrågan, ge vad de vill ha, inte det som är bekvämt. Man lever en gång så jag vill maximera mitt liv genom att se hur stort VANBRUUN kan bli – och framför allt ha otroligt kul på vägen, avslutar han.

Tre tips för läsning om du gillar framgångshistorier:



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.