Sociala medier

2 sociala medier-trender du behöver förstå 2020

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 24 februari, 2020
Publicerades: 18 februari, 2020

Det kan vara svårt att hänga med när sociala medier förändras snabbt. Sajten Social Media Today har sammanställt de tre största trenderna i sociala medier just nu, och vi har tagit en titt på dem.

För att hänga med konkurrenterna behöver ditt företag hänga på de senaste trenderna i sociala medier, och det här är vad som är på gång just nu.

Trend 1: Stories ersätter uppdateringar i sociala medier

Stories har blivit ett alltmer populärt format på sociala medier.

– Instagram Stories används av mer än 500 miljoner människor varje dag
– WhatsApp Status används också av 500 miljoner människor dagligen
– Facebook-vd Mark Zuckerberg noterade redan 2018 att stories var på vägatt ersätta inlägg som det vanligaste sättet som människor delar i sociala appar.
– Och extremt viktigt för ditt företag, en fjärdedel av Millennials och Generation Z-användare letar nu efter Stories för varumärkes- och produktinfo.

Med det i åtanke behöver ditt företag skapa en strategi för att berätta Stories i sociala medier.

Hur sticker du ut i ett så snabbt innehållsformat? Hur skapar du minnesvärda berättelser som får människor att agera och lyssna?

En viktig nyckel ligger i att använda rätt verktyg – och det finns några kraftfulla Stories-alternativ. Social Media Today tipsar bland annat om StoryBoost.

StoryBoost-appen har snygga mallar och till och med förskrivna kopieringsidéer, som hjälper dig att skapa kreativa element som är relevanta och som passar extra bra i Stories.

Trend 2: Allt blir mer och mer personaliserat

Traditionellt har marknadsföring på sociala medier – precis som klassisk marknadsföring – handlat om att avbryta en användare vid en viss tidpunkt (när de bläddrar i en feed, titta på videor osv.) Detta för att försöka få dem att engagera sig i ditt varumärke.

Men avbrottstaktiken har förlorat sin styrka – i den moderna världen har konsumenterna mer kontroll än någonsin över vilka annonser de tillåter i sina flöden och vilket innehåll de engagerar sig i. Med så många budskap som tävlar om deras uppmärksamhet är det viktigt att vinna tid.

Avancerade personaliserings-verktyg med omnichannel-funktioner tillgodoser detta genom att tillhandahålla mer integrerade marknadsföringsfunktioner och utnyttja data för att anpassa meddelanden.

Starbucks integrerar till exempel med omnichannel-strategier i personaliseringskampanjer via sin mobilapp, vilket gör att den kan ge en unik, riktad upplevelse till varje kund, baserat på inköp i butiken och platsinformation.

Hur du kan personalisera det budskap varje potentiell kund får, så att de får exakt den upplevelse just de vill ha?

Att analysera dina kunddata och sedan bygga personliga upplevelser är nyckeln. Social Media Today tipsar om appar som Duda, som gör det möjligt för dig att formulera olika triggers för att leverera personliga målsidor till webbplatsbesökare.

Framtiden för personalisering av marknadsföringen är att kunna ge dina användare vad de behöver, även innan de vet att de behöver det. Och vägen till att lyckas med det är att samla in relevant information för att öka din förståelse för kunderna, och sedan automatisera personaliseringen.

Ta hjälp med dina sociala medier

Försök att inte lösa allt själv. Ta hjälp av smarta appar och program för att samla in data och skapa såväl Stories som personaliserad kommunikation. Rock on!