Flowlife

Skitåret ledde till tredubblad omsättning via e-handel – så gjorde Flowlife

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 12 april, 2021
Publicerades: 11 mars, 2021

Alla event ställdes in och Flowlifes hela marknadsstrategi var ogenomförbar. Corona var på väg att göra 2020 till ett “riktigt skitår”. Då satsade man på e-handel, och tredubblade omsättningen. Här är Flowlifes fantastiska coronastory.

2020 var året när allt skulle hända. Flowlife hade precis skrivit på ett kontrakt för nya större lokaler och planerade en lanseringsturné med mässor i ett flertal europeiska städer. Hela företaget var förväntansfulla på att åka till London, Berlin och Amsterdam. För en gång skull hade teamet god framförhållning och redan i januari var alla hotell, mässor och flyg bokade. Plötsligt hände något som förändrade allt.

– Jag minns att vi hade en stor whiteboard där vi hade skrivit upp alla event vi skulle på. Ett efter ett strök vid event efter event som blev inställt. Plötslig var tavlan helt tom, berättar Lucas Wasniewski, VD och medgrundare av Flowlife.

Historiskt sett har majoriteten av Flowlifes försäljning – som består av återhämtnings-produkter så som massagepistolen Flowgun och massagekudden Flowpillow – kommit via event. Tidigt i sin resa blev företaget “återhämtnings-partner” till stora träningslopp i Sverige, så som Stockholm Marathon och Lidingöloppet. Och planen för 2020 var att ta nästa steg ut i Europa med hjälp av samma strategi som fungerat i Sverige. 

Flowlife Lucas Wasniewski
Lucas Wasniewski

Corona tog bort alla möjligheter till den beslutade strategin

Helt plötsligt stod Flowlife inför en ny verklighet. Alla event var inställda och den primära intäktskällan var strupen. Den största återförsäljaren gick i konkurs och trafiken till e-handeln minskade drastiskt. 

– I mars och april 2020 såg det riktigt mörkt ut. Hela planen för 2020 kastades i papperskorgen och vi förstod att vi var tvungna att göra en 180 för att klara av att hantera situationen, berättar Lucas.

Läs också: Event-Micke blev TippMicke – här är Mikael Belenkis otroliga coronastory

Event blev E-handel för Flowlife 

Med ett stort varulager men utan kanaler för att nå kunderna förstod Lucas och Flowlife-gänget atten stasning på e-handel var den enda framkomliga vägen. Enligt Lucas har Flowlifes styrka varit närheten till kunderna, vilket också skulle avspeglas i e-handelssatsningen

– Vi ville bygga en digital e-handel där vi gav kunden samma närhet och upplevelse som när vi träffades i verkliga livet, berättar han. 

Flowlife gjorde därför en rejäl satsning och förstärkte det lilla teamet med nya kollegor för att kunna ställa om till det nya verkligheten. Målet var att skapa en bro mellan företaget och dess kunder.

– Utifrån den vision och mål som vi skapat för vår e-handel, började vi att söka efter personer med rätt kompetens för att hjälpa oss nå dit vi ville. Vi ville göra e-handel men på ett annorlunda och mer personligt sätt.

Flowlife Flowgun Massagepistol

Flowlife skapade ett nytt sätt att driva e-handel

I den traditionella e-handelskulturen automatiseras mer och mer – vilket kan skapa en barriär mellan kunden och företaget. Många företag använder sig av chattbottar och tar exempelvis bort möjligheten att maila in frågor. Effektiviteten ökar visserligen, men det gör också avståndet mellan kunden och företaget. Här ville Flowlife göra raka motsatsen.

– Vi vill förstås automatisera alla tråkiga administrativa uppgifter, men vi kommer alltid att sträva efter att skapa den bästa möjliga kundupplevelsen för våra kunder. Detta oavsett om försäljning sker via event eller e-handel. Jag tror med hela mitt hjärta på filosofin att skapa en relation till kunderna. Vårt mål är aldrig, och kommer aldrig att vara, att sälja en produkt för att sedan lämna kunden i sticket, fortsätter Lucas.

Flowlifes hemsida, som är byggd via Woocommerce, fick en rejäl uppfräschning under corona. Men den största förändringen skedde när företaget la ut eftersäljet. Här utvecklade man en videodel med instruktioner för alla produkter, och skapade ett bra kommunikationsflöde via blanda annat Mailchimp och Social ads.

Den nya e-handelssatsningen gav snart resultat

Det stora omställningsarbetet börjar sakta men säkert ge resultat. Första halvåret 2020 såg inget vidare ut för Flowlife, men det vägdes upp av en riktig raketavslutning. 

– Vi lyckades vända ett skitår till något som till slut blev bättre än vi någonsin kunnat räkna med. Vi tredubblar vår omsättning och lyckas samtidigt hålla kvalitén uppe. Det största kvittot på att vi lyckats måste ändå vara alla positiva omdömen och recensioner på Trustpilot, Google och Pricerunner, menar Lucas. 

Med hundratals recensioner på Trustpilot – där en bra bit över 90 procent ger företaget högsta betyg – så har Flowlife lyckats med utmaningen som många E-handlare står inför: hur växer vi och håller kvalitén gentemot våra kunder samtidigt? 

Flowlife massage

Nu satsar Flowlife mot Europa igen

Framtidsoptimism är stor hos gänget på Flowlife och nu går tankarna återigen mot Europa. Lucas lyfter samtidigt den tacksamhet han känner för året som gått.

– Vi är så otroligt tacksamma för den resa vi gjort hittills, som dessutom lärt oss så mycket på vägen. Vi ser verkligen fram emot allt som komma skall och hoppas på att få förse resten av Europa med mer flow inom en snar framtid. 

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Ja, via alla digitala verktyg har vi nått ut till en helt ny kundgrupp. Vi har breddad oss från motionärer till egentligen alla typer av människor. Årets vanligaste kund är den som fått ont i ryggen från att sitta i hemmakontoret!

Vi har kombinerat Social ads med stora mängder sociala medier-arbete och vår blogg som driver organisk trafik. Dessutom har våra produkter vunnit ett antal “bäst i test”, vilket har varit skapat stor dragningskraft.  

Lucas Wasniewski

Tar ni betalt på något nytt sätt?

– Egentligen inte, men vi tar till större delen betalt online nu. Vi kör via Swish, Klarna och Stripe. Jag tror att det som ger bäst effekt och köpupplevelse för kunden är att erbjuda så många betalalternativ som möjligt. Ibland ringer kunder in som absolut inte vill betala på kredit, medan vissa vägrar betala innan de har produkten i handen, berättar Lucas.

Hur förbereder ni företag på framtiden under och efter corona?

– Vi är väldigt optimistiskt på framtiden och inser även att vi lyckats hitta en nisch under den rådande pandemin. Vi satsar nu fullt ut på att ställa om till ett post-corona samhälle där vi tror träning och välmående kommer vara i fokus.

– Vi kommer också att ta med oss allt vi lärt oss digitalt och sammanfläta det med fysiska event. Vi tror att post-corona kommer ta med sig många digitala vanor som vi fått under det senaste året, och att vi nu kommer kunna plocka de digitala russinen ur kakan, avslutar Lucas.

Om Flowlife

Var finns ni? Vi sitter i Liljeholmen i Stockholm.
Hemsidesadress: www.flowlifesweden.com
Hur många anställda har företaget? 2019: 6, 2021: 15
Vilken omsättning har ni? 2019: 13,6 miljoner, 2020: 43 miljoner


#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu

Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.

#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.

Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.
#växatillsammans är ett samarbete med