Victor Halvarssons framgångsrika affärsidé kom i frieriet till blivande frun

Josefin Wallin

Uppdaterades: 20 november, 2023
Publicerades: 22 november, 2023

Han beskriver sig själv som en nyfiken nörd som brinner för att lösa problem. Därför slår hårt arbete ryggdunkarna på Linkedin – anser Victor Halvarsson, grundare av ett av Nordens största smyckesvarumärken: VANBRUUN.

Idén till Victor Halvarssons smyckesvarumärke föddes när han skulle fria till sin blivande fru:

– När jag själv påbörjade jakten efter den perfekta förlovningsringen till min hustru insåg jag att det var en komplicerad, omodern och kostsam process att hitta rätt diamant och ring. I sökandet fann jag ingen ring men där och då föddes min idé som senare blev VANBRUUN.

Du bryr dig inte om det är Technogym x Diors medicinboll du tränar med eller en sliten gammal fotboll du fyllt med grus. Rätt människor och rätt attityd är allt.

Därför spöar hårt arbete ryggdunkarna

En vana som utmärker sig bakom Victors framgångsresa, är en god förmåga att fokusera på det han tar sig an.

– Jag går igång på att jobba och skapa. Många går in på LinkedIn och klappar varandra på ryggen för det som är runtom – men få hyllar vikten av hårt arbete. På Linkedin hyllas implementationer av nya policies, byggande av paddelhallar, rutiner och kaffeapparater, säger han.

Hur tar man sig framåt genom hårt arbete?

– Ska du bli starkast i världen behöver du gå till gymmet extremt mycket. Det är inte om du tränar hemma eller på gymmet som avgör hur stark du blir, det är att du tränar. Du bryr dig inte om det är Technogym x Diors medicinboll du tränar med eller en sliten gammal fotboll du fyllt med grus. Rätt människor och rätt attityd är allt.

Vill du höra mer av Victor? Han gästar oss i podden Ordinary People Who Do Badass Things. Lyssna här!

Att investera i sig själv är en god investering

När man pratar om framgång går ofta prioriteringen att ta hand om sig själv hand i hand med succé. Förmågan att investera i sig själv som en katalysator för att orka och prestera bra saker. Att läsa självhjälpsböcker, biografier och böcker om företagande säger Victor är en av hans bästa investeringar.
Men om han skulle ge ett råd till andra företagare – som kanske är i ett tidigare skede av sitt företagande – är det att fokusera på rätt saker:

Fokusera på styrkor och inte svagheter såväl privat och i företaget. Maxa det som är bra. Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people.


Ge kunden det den vill ha

Planen framåt för Victor och hans VANBRUUN ser ljus ut och det är med glimten i ögat vi ber honom blicka framåt. Något som han själv försöker ha som motto är:

Summan av alla lösta problem är företagets värde.

Victor Halvarsson, VANBRUUN

Men vad tror han blir en av framtidens trender som vi som företagare behöver dra lärdom av?

Att man möter kundens efterfrågan, ge vad de vill ha, inte det som är bekvämt. Man lever en gång så jag vill maximera mitt liv genom att se hur stort VANBRUUN kan bli – och framför allt ha otroligt kul på vägen, avslutar han.

Tre tips för läsning om du gillar framgångshistorier: