<![CDATA[Foto: Roger Olsson]]>

De driver eget – under ett gemensamt varumärke

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 10 april, 2015

Att ha enskild firma ger ofta frihet och flexibilitet men kan kännas osäkert och ensamt. Killarna bakom Common ground har lösningen – att driva eget under gemensamt namn.

När Driva Eget träffar Anders Henke, Martin Johansson och Jesper Gisslén kan de inte låta bli att passa på att snacka jobb.

De driver varsitt aktiebolag inom digital användbarhet (UX), design och koncept – under det gemensamma varumärket Common Ground, och det märks att de har kul när de möts.

Just att få kollegor är något de uppskattar.

– Jag trivs mycket bättre med situationen nu än när jag körde helt själv, säger Martin.

Killarna presenterar sig som Common Ground mot kunder men fakturerar de uppdrag de gör från sina egna enskilda firmor. Att de valt att inte starta ett aktiebolag tillsammans har flera anledningar.

– Jag tycker att en av de skönaste grejerna med att frilansa är att du är ansvarig för dig själv, du behöver inte tänka på måndagsmöten och personalansvar, att dra in kunder för att sysselsätta någon annan. Har jag fullt i schemat så tuffar jag på. Jag behöver inte tänka att: ”Shit nu sitter ju Martin och har inget att göra, då måste jag dra in något till honom annars blir han en kostnad”, säger Jesper.

Redan när killarna började frilansa hände det att de fick in uppdrag som de inte kunde ta själva och i stället kunde referera till varandra. En kväll över ett glas vin knäckte de idén att ta det hela ett steg längre.

– Jag hade snubblat över frasen common ground, och kände att det stod för precis det jag ville göra, jobba tajt med kunder. Vi gjorde en hemsida och köpte loss domänen av en gammal nerlagd gospelkör, säger Jesper.

Ett vinnande koncept visade det sig, förra året omsatte de totalt 4,5 miljoner kronor. Även om UX och designbranschen är het just nu menar killarna att det är just deras samarbete som gör att det hela tiden kommer in uppdrag.

– Ingen av oss har behövt gå ut och sälja eller ringa kalla samtal för det har ramlat in projekt i nätverket hela tiden, säger Jesper.

I år växer de till att vara sex stycken som ingår i konceptet. De ses varannan vecka och bollar idéer och problem. Däremellan håller de kontakt över nätet, och de har ett gemensamt bokningssystem.

– Men vi är inte bara en uppdragscentral. Vi valde frilanslivet för att kunna råda över vår egen tid, jag var till exempel ledig tre månader under förra året för att jag prioriterade det. Men också för att kunna råda över vilka uppdrag vi vill ta: det som engagerar och intresserar oss och som vi kan lära oss mer av, säger Anders.

Men självklart finns det också utmaningar med deras upplägg. De kan till exempel inte alltid diskutera de uppdrag de jobbar med eftersom de inte har ett gemensamt bolag. Ibland är det också svårt att hitta tiden att träffas. Samtidigt finns tankar på vad som kan bli nästa steg.

– Ska vi skapa en egen byrå som liknar alla andra – som vi inte vill sitta på? Uppfinna något nytt, eller bara jobba på som vi gör? Oavsett vad har vi blivit ett litet namn, som börjar bli värt någonting, säger Martin.

Skärmavbild 2015-03-10 kl. 17.03.54LÄS MER I VÅRT STORA TEMA: Nyfiken på att haka på det nya sättet att ta draghjälp av ditt nätverk? I Driva Eget nummer 2 får du massor av matnyttig  inspiration. Du får:

  • Jesper, Anders och Martins bästa tips.
  • Möta ytterligare företag som samarbetar i nätverk.
  • Smarta expertråd.
  • En konkret checklista för att komma igång.
  • Koll på det juridiska.

Köp tidningen här.