<![CDATA[syskonen Anna-Lena Wiklund Rippert och Johan Wiklund]]>

Så lyckas du med ekologiska produkter

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 15 december, 2015

Många konsumenter blir mer och mer medvetna – även när det gäller hudvård och skönhetsprodukter. c/o Gerd är en av våra svenska producenter av ekologiska skönhetsprodukter. De ger här sina bästa tips för att lyckas i en tuff bransch.

c/o Gerd grundades 2008 i en liten källarlokal i Jokkmokk av syskonen Anna-Lena Wiklund Rippert och Johan Wiklund. Båda har långa bakgrunder inom skönhetsvård och blev själva tidigt medvetna om vad många av våra skönhetsprodukter innehåller.

– Vi fick ett brinnande intresse för det ekologiska och började lusläsa vad produkterna faktiskt består av. Vi förstod att här finns saker att göra.

Och visst gjorde de något – de byggde upp en hel fabrik för att kunna producera sina nya produkter, utan parabener, silikoner och andra kemiska ämnen.
–  Hade vi anat vilket enormt jobb det skulle innebära att bygga upp allt hade vi nog inte gjort det, säger de och skrattar.

Här är c/o Gerds tips för att lyckas med ekologiska produkter
1. Tumma aldrig på kvaliteten
– Eftersom vi jobbar med produkter som måste hålla en viss kvalitet, så blir du också väldigt synad. Du måste vara ärlig i alla led och aldrig skala ned på kvaliteten. Där är vi stenhårda.

2. Skala bort produkter när du växer

– I takt med att du ökar och växer måste produktionsbiten fungera. Du måste tyvärr skala ned på antalet produkter. Det är inte ekonomiskt försvarbart att ha produkter som inte går lika bra som andra. Så trots att det är hårt – alla produkter är ju som dina små bebisar – så måste du göra det.

3. Våga ta betalt för dina produkter

– Värdesätt dina produkter. Du måste få lönsamhet och våga ta betalt för dina produkter. Vi är också väldigt noga med att hantera våra återförsäljare, alltså samarbetspartners, väl. I takt med att digitaliseringen ökar blir många skönhetsprodukter jättebilliga genom e-handeln. Många framgångsrika sajter har gjort det till sin grej att dumpa priserna – och då drabbas alla återförsäljare, ofta småföretagare, som satsat tid, energi och pengar i att utveckla sina verksamheter och lyfta fram våra produkter. Vi är stenhårda att de som får tillgång till att sälja oss på nätet, måste sälja rekommenderade priser och inte prisdumpa.

4. Utgå från en affärsplan

– Affärsplaner låter ju väldigt osexigt, men vi tror på struktur och planering. Det har hjälpt oss längs vägen som företagare. Man kan ibland se det som att företagarlivet är som en stor forsande älv och längs vägen kommer små bäckar som man måste följa med. Då är det väldigt viktigt att kunna gå tillbaka till den affärsplan som vi först satte. Även om vi såklart måste göra avstickare också.

5. Förbered dig på mycket jobb

–  Folk kan ibland tro att det är snabbtjänade pengar, men det är det inte. Du kan sällan styra din tid, som många nystartade företagare önskar. Vissa månader är det 15 timmars jobb per dag som gäller. Det är inget romantiskt liv, utan hårt jobb som gäller.