<![CDATA[]]>

Se upp för vanliga avtalsfällan

Emma Wasberg

Publicerades: 13 november, 2014

Det finns en vanlig avtalsform som innebär stora risker – använder du den? Här ger juristen sina bästa tips för att skydda dig.

Säkert har du hört kommentaren ”även muntliga avtal är giltiga i Sverige”. Men då får du sällan höra om de risker du tar utan ett skriftligt avtal.

Kan du till exempel svara på frågan: Vad händer om du och din avtalspart inte är överens om betalningen för det som levererats? Eller om din motpart plötsligt menar att det inte beställts något alls?

Så löser du det: Lita inte på ett handslag. Var i stället proaktiv och se till att ha skriftliga avtal för alla dina affärsrelationer.

Med ett skriftligt avtal kan du:

  • Reda ut alla viktiga delar av affärsrelationen innan affären påbörjats. Då reder du ut missförstånd innan de hinner leda till någon skada.
  • Framstå som professionell och minimera dina risker.
  • Ha lättare att hävda din rätt om avtalsparten inte uppfyller sin del av överenskommelsen.

Det är inte bara när du säljer varor eller tjänster som det är viktigt att ha ett skriftligt avtal i grunden. Det gäller även när du driver företag tillsammans med någon annan, när du söker kapital för din affärs­idé, när du anställer någon eller inleder ett samarbete med ett annat företag.

Med ett kompanjonsavtal kan du till exempel reglera ett förbud mot att din kompanjon börjar bedriva konkurrerande verksamhet. Eller kräva att kompanjonen ska upprätta ett äktenskapsförord med sin man eller fru, så att inte dessa övertar andelar av företaget vid en eventuell skilsmässa. I ett kompanjonsavtal kan ni förpliktiga alla delägare till att göra företagsandelarna till enskild egendom genom äktenskapsförord.

Söker du kapital för en affärsidé kan det vara en bra idé att skriva ett sekretessavtal innan du presenterar din idé för en samarbetspartner eller en riskkapitalist. Det vore tråkigt om samarbetspartnern eller riskkapitalisten startade upp din affärsidé på egen hand efter ert möte.

Sekretessavtal är en god idé i alla lägen där du lämnar ut känslig information rörande ditt bolag.