Black Friday-kampanj

5 tips – Så hakar du på Black Friday

Ebba Arnborg

Publicerades: 14 november, 2016

Intresset för Black Friday har exploderat i Sverige, visar ny undersökning. Så här hakar du som liten e-handlare på fenomenet – och säljer mer.

Den 25:e november är det dags för årets upplaga av det amerikanska fenomenet Black Friday.

Förra året spenderade amerikanska konsumenter cirka 12 miljarder dollar under Black Friday, enligt Adobe Digital Index. Hela 2.74 miljarder dollar spenderades online – en ökning på 14.3 procent jämfört med 2014.

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

Bland svenskarna har intresset för Black Friday ökat explosionsartat. Det visar en analys av Google-sökningar som sparportalen CupoNation utfört.

Google-sökningar indexeras på en skala från 0 till 100 utifrån hur vanliga de är. ”Black Friday” hade den lägsta sökvolymen år 2010 (2 poäng) – men den högsta 2015 (100 poäng).

Dessutom anser 48 procent av de svenska onlinekonsumenterna att Black Friday är en viktig shoppingdag – inte långt efter julen som hamnar på 58 procent, visar en enkätundersökning från CupoNation.

Enligt PostNord uppmärksammade dessutom hela nio av tio svenskar det faktum att många butiker hade tillfällig rea under Black Friday förra året.

Så det kan vara läge för dig som e-handlare att haka på fenomenet – och sälja mer. Men vad behöver du ha i åtanke för att vara så väl förberedd som möjligt? Här är

 

5 råd för att lyckas med Black Friday

från Mads Bukholt, Nordic Managing Director på CupoNation

1. Fokusera på reklam och marknadsföring
Bygg en kampanj kring Black-Friday, men tänk på att du måste erbjuda något unikt eller speciellt för att sticka ut. Se till att din kampanj är visuell och använd olika marknadsföringskanaler för att väcka kundernas nyfikenhet, som e-mail, sociala medier och bloggar.

Börja också din marknadsföring redan nu – så att konsumenterna är medvetna om den kommande försäljningen och de erbjudanden du förmedlar redan innan Black Friday.

2. Testa tekniken
Kontrollera att alla sidor i din webbshop fungerar och att köp kan genomföras på ett snabbt och enkelt sätt. Se till att betalningsmetoderna är enkla och fungerar.

Glöm inte:

  • Prestandan. Lyckas du med din kampanj vill du inte att hemsidan ska krascha när andelen kunder som handlar samtidigt ökar.
  • Den mobila versionen av hemsidan. Fler och fler konsumenter handlar via sina smartphones.

3. Lägg kraft på kundservice
Enligt en studie från Adobe blir kunderna allt mer otåliga och är inte lojala till företag om de inte upplever att de får den service de förtjänar. Se till att ge dem det! All relevant information, som kontaktuppgifter, frakt- och leveransinformation och en tydlig returpolicy måste finns på hemsidan. Överväg att ha en live-chat, eller extrapersonal för att kunna ge bästa möjliga service under dagen.

4. Håll kontakt med leverantörer
Se till att få inblick i leverantörernas kapacitetsförmåga och att det finns tillräckligt i lager för att klara ökade försäljningsvolymer. Du vill undvika att lagret säljs ut snabbare än förväntat, och säkerställa att du kan möta kundernas efterfrågan.

5. Analysera – och dra lärdomar
Black Friday är ett perfekt tillfälle att utvärdera att alla processer fungerar som de ska. Genom att använda trackingverktyg, som Google analytics, på din hemsida kan du analysera resultaten och förbättra processerna till julhandeln, inför nästa år eller till Cyber Monday, som äger rum måndagen efter Black Friday.

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.