<![CDATA[]]>

Gör viral succé på sociala medier – 5 tips

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 2 december, 2015

Att nå ut till kunder genom sociala medier blir allt viktigare. Men vad ska du posta? Här är fem typer av innehåll att satsa på för att bli viral.

I dag är de flesta av oss är på något sätt aktiva på sociala medier, och som småföretagare finns det kunder att vinna på att nå ut där. Men vilken typ av material ska du satsa på för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt kring dig och ditt varumärke? Hur når du och engagerar kunder? Här är 5 typer av innehåll som ofta blir virala succéer.

Det första du ska tänka på när du väljer vad du ska publicera på sociala medier är vilka följare du vill attrahera. Vad vill personer som kan bli dina potentiella kunder se? Och vad vill du förmedla? Ta avstamp där när du skapar ditt innehåll.

Företaget Infinit Outsourcing har gjort en lista på vilken typ av innehåll som ofta blir virala succéer. Driva Eget har sammanställt de 5 bästa här.

Infografik

Snabb och snygg information genom läckra infografiker har alltid varit populärt på sociala medier. Gör du inlägg med fakta (t ex om din bransch) som siffror och statistik – då kan du nästa vara säker på att inlägget kommer få mycket uppmärksamhet. Googla ”infografik” för inspiration.

Personliga bilder

Att ett inlägg känns personligt och äkta uppskattar de flesta – även om det är ett varumärke eller företag som ligger bakom. Tänk storytelling i bilder! Så våga bjud lite på dig själv med jämna mellanrum – det kommer att uppskattas!

Citat

Ibland kan en dos inspiration vara precis vad man behöver för att bli motiverad. Det är självklart inte alla som tycker om den här typen av inlägg och innehåll men många kan relatera och uppskattar exempelsvis ”visdomsord”. Citat och visdomsord funkar i alla sociala medier, så som Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram. De som blir mest populära är de som har vackra bilder som fångar essensen av citatet. Se till att det är lättläst i alla mobila enheter.

Instruktioner

En tutorial (en liten informationsvideo eller bildspel) är ofta mycket uppskattade. Att man lätt kan lära sig en massa saker bara genom att titta på en video eller ett bildspel är populärt. Video-tutorials är populära på Youtube och bildbaserade rankas högt på Pinterest.

Videoklipp

Videor spelar en allt större roll i människors liv på nätet. Fundera på om ditt företag ska synas på Youtube, Instagram eller kanske Vine.

Läs mer:

 

Artikel uppdaterad 2016-08-08