Så hakade Åhléns på trenden med delningsekonomi

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 27 oktober, 2014

Skärmavbild 2014-10-27 kl. 17.44.53I senaste numret av Driva Eget och här på sajten skriver vi om 29 heta trender just nu. En av dem är delningsekonomin, att vi nu går från att äga produkter till att dela dem med andra, som bland annat sajten Airbnb har hakat på. De låter privatpersoner hyra bostäder av varandra och har gjort succé över hela världen.

Men hur ska man själv göra som företag för att haka på en trend, om den inte alls passar in på ens eget område?

Åhléns ägnar sig knappast åt delningsekonomi, men de har ändå lyckats haka på trenden. På ett otroligt spännande sätt, tycker jag. Kanske har du sett reklamfilmen som rullar på tv?

För att marknadsföra sitt sortiment ”Bra val”, som Åhléns beskriver som miljövänliga produkter för hela hemmet, har varuhuset inrett en lägenhet i Stockholm med produkter från sortimentet och lagt ut den på Airbnb.

Att hyra bostaden en natt kostar 500 kronor, och då ingår ett presentkort på samma summa som gästerna kan köpa just ”Bra val”-produkter för hos Åhléns. Ett smart sätt att förhoppningsvis skaffa ambassadörer, kunder som berättar för sina vänner om sin övernattning – och förhoppningsvis även köper och berättar om Åhléns produkter.

I annonsen, som lär locka en hel del nyfikna klick, passar Åhléns även på att berätta om alla produkter i lägenheten – ytterligare marknadsföring alltså.

Hur initiativet har gått? Alla nätterna är redan fullbokade.

Det här är bara ett exempel på hur man som företag kan tänka till kring en trend, och haka på den för att skapa marknadsföring och affärer.

”Vi försöker att hitta lite nya annorlunda sätt att få ut Åhléns produkter. Airbnb känns som en modern företeelse man gärna förknippas med. Det är också en fantastiskt snygg plattform och ett tacksamt ställe att visa upp sin heminredning på. Sen tycker vi att det är kul att folk kan få bo i ett showroom”säger Silla Levin, art director på Forsman & Bodenfors, som står bakom kampanjen till tidningen Dagens media.

Smart, säger jag!

Hur kan du själv haka på någon av trenderna? Kom ihåg den slitna, och ändå så sanna, klyschan: The sky’s the limit!

Eller, vad säger du? Kommentera gärna!