6 tips när du ska starta en startup

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 22 maj, 2019

Alla gör misstag när de startar eget, brukar det heta. Men kan man undvika några? Wilhelm Schenning, grundare till startupen Woilà, tipsar om de viktigaste insikterna han fått under sin företagsstart.

Ett dåligt skjortköp online blev startskottet för nättjänsten Woilà, som gör att de som registrerat sig kan få tillbaka mellanskillnaden om en vara de köpt online plötsligt får sänkt pris eller säljs billigare i en annan butik.

Det tog 1,5 år från det att han själv kände sig lurad på pengar tills att en fungerande tjänst fanns i bruk och nu rullar användarna in i en strid ström.

LÄS MER OM RESAN MED WOILÀ HÄR.

Men här tipsar Wilhelm och 5 saker som gjort skillnad under han och hans tre kompanjoners företagsresa:

1. HITTA ETT VERKLIGT PROBLEM

”Det ska vara ett verkligt problem, inte bara en idé. Man ska inte försöka hitta en idé som man kan applicera på konsumenter eller företag. Det ska vara ett problem som man har upptäckt och som man känner igen sig i. När man bollar med kompisar kan de också känna igen sig i problemet. Och tillsammans kan man hitta den bästa lösningen på hur man själv skulle lösa problemet. Det är ett bra första steg.

Jag tror att det är vanligt att man börjar i fel ände annars. Man försöker hitta på en revolutionerande app som ska lösa alla problem. Sedan försöker man applicera den på konsumenter och upptäcker att det inte finns något behov av den.”

2. BYGG BÄSTA TEAMET

”Att hitta ett starkt team av personer som kompletterar dig bra och som du jobbar bra med är otroligt viktigt. Se till att få avtalen på plats tidigt – samarbetsavtal och aktieägaravtal. Vi tog för det finns vissa skrivningar som krävde lite extra. Men det finns många avtal som är ok som man kan hämta online om man bara vill komma igång.

Det som är extra viktigt är vad som händer om någon vill lämna företaget eller sälja sina aktier. Att ha det nedskrivet skapar trygghet. Dessutom vill investerare veta att det finns tydliga kontrakt mellan alla aktieägare.”

3. BÖRJA ENKELT

”Lägg inte ner hundratusentals kronor på att bygga en webbtjänst. Det går ofta att göra en enkel testversion, som vi gjorde i början. Det finns gratissajter där du kan registrera en domän och sedan kan du köpa en billig template online, bara för att komma igång. Testa på släkt och vänner, få lite feedback och se om det finns något där innan du bygger på riktigt.”

4. TRYCK PÅ START

”Man blir aldrig klar, så kom igång och gör sedan förbättringar efter hand.”

5. TÄNK LÅNGSIKTIGT

”Att bygga bolag tar tid. Jag har pratat med många entreprenörer som säger att det tar 10–15 år att bygga bra, solida bolag. Det kommer att vara mycket upp och ner – och det kommer framför allt att kännas som ner. Det kommer bli tufft. Men ha inställningen att det tar tid så känns det lättare.

Jag försöker andas flera gånger om dagen och tänka att det är ett maraton och inte en sprint.”

6. ROTERA UPPGIFTERNA

”Jag tror inte någon inser hur mycket det tar av ens tid och hur engagerad man blir. Man känner att man alltid har en skyldighet att jobba vidare. Vi brukar rotera kundsupporten mellan oss. Det är bra. Men vi har också satt som mål att svara på kundfrågor inom fem minuter. Det är ganska tufft. Man kan sitta och mysa med flickvännen och ska äta popcorn och titta på film när det plingar till i telefonen. Då blir man kluven direkt. Ska jag släppa eller svara? Det är lätt att det blir dålig stämning då, men det är den typen av uppoffringar man får göra, även om det är julafton.”