Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Bästa affärsidéerna 2022 – de här branscherna är stekheta

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 5 maj, 2022 4 minuters läsning
Bästa affärsidéerna 2022 – de här branscherna är stekheta

Vilka trender och branscher är hetast att starta eget i 2022? Och vilka affärsidéer är helt rätt just nu? Vi guidar dig till de hetaste branscherna och ger dig 7 affärsidéer som är helt rätt 2022.

1. Avkoppling i den hektiska vardagen

Insikten om att vi lever i ett stressigt samhälle är ingen chock. Det är mycket vi ska lyckas bolla som karriär, familj, hälsa och en meningsfull fritid. Dessutom proppas vi konstant med intryck och information från olika medier. Det gör att vi lätt blir trötta – och vår kropp är den som får axla hela lasset. Den hektiska vardagen har under de senaste åren gjort att vårt fokus har blivit att få in mer avkoppling i vårt liv. Här har du som entreprenör en magisk möjlighet – för nya och fler idéer behövs!

2. Ett smartare hem

Vi vill bli smartare i avseendet att spara både tid och ork – och vill därför också ha smartare hem. Denna bransch har under de senaste åren vuxit med stormsteg. Med allt från röststyrda funktioner för ljus och apparter – till smarta elektroniska lås. Jättar som Google och IKEA satsar stenhårt på att möjligheterna för det smarta hemmet ska växa. Här har du en guldgruva som entreprenör – för det finns fler ingångar som ingen har tänkt på.

3. Ge expertråd virtuellt

Under pandemin utsattes många branscher för stor press och svåra situationer – men många greppade också möjligheterna att göra sitt företag mer digitalt. En tjänst behöver inte vara fysisk för att exempelvis ge kunden expertråd. Företag som Kry och Firstvet har verkligen förstått att kunden vill ha hjälp och råd utanför kontorstid – och där de fysiskt befinner sig för stunden. Dessa tjänster ger både kunden och bolaget många fördelar. Kunden får tillgång till ett större serviceutbud som inte begränsas av varken tid eller vart den befinner sig. Bolaget kan hjälpa fler kunder med färre fysiska resurser – vilket är kostnadseffektivt och möjliggör att tjäna mer.

4. Skapa nytt från gammalt

En het och mycket viktig bransch är hållbarhet och återvinning. Det är ett välkänt faktum att vår miljö är i kritisk fara. Därför är det viktigt att vi alla tänker på vilka produkter vi konsumerar och på vilket sätt. Det är många som har tagit sig in i denna bransch – men det finns så mycket mer som kan uppfinnas och utvecklas. En idé som är högaktuell är Upcycling, vilket innebär att man skapar nytt av något gammalt.

5. Den digitala kontorsassistenten

AI (Artificial inteelligence) har under de senaste åren utvecklats. Är du utbildad inom maskininlärning och datavetenskap så är det ett ypperligt tillfälle för dig att satsa på denna bransch. AI har öppnat dörren för digitala assistenter som kan hjälpa till på kontoret – och vara en hjälpande hand för personal. Varför inte satsa på denna populära bransch – och skapa en mjukvara som kan hjälpa bolag?

Sugen på att veta mer? Hör på när entreprenören och digitaliseringsexperten Mikael Ahlström går igenom "allt" du behöver veta om AI, digitalisering och framtidens e-handel.

6. Ge kunden möjlighet att hyra ut

Att hyra och hyra ut har blivit en trend – vi försöker att äga mindre. Därmed så är det många branscher som har tagit ett kliv i denna riktning, så som leasing av bil och uthyrning av maskiner. Affärsidéerna växer och entreprenörer kommer på många olika smarta lösningar. Här har du möjligheten att kliva in med nya idéer och innovationer. Finns det fler ägodelar som kunder vill eller kan hyra ut?

7. Gymmet till hemmet

Under pandemin drabbades träningsbranschen hårt när bland annat gym var tvungna att stänga under en längre period. Många längtade efter att få känna glädje i träningen igen – och därmed började den digitala träningen blomstra. Även utan restriktioner så kan det vara svårt att hinna med träningen i den stressiga vardagen – så en digital coach som stöttar med kost och träning är svaret!

Intresserad av fler affärsidéer att starta 2022?

Vår samarbetspartners VISMA Spcs har gjort en fantastiska lista med fler tips och idéer.

Vill du veta mer om affärsidéer och hur du lyckas?



ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.