En bra affärsidé

Hur hittar jag en bra affärsidé?

Pernilla Säfström

Uppdaterades: 15 november, 2021
Publicerades: 16 november, 2021
Foto av: Adobe Stock

Kommer du inte på en bra affärsidé? Följ de här stegen för att komma fram till en lönsam och smart affärsidé på nolltid. Och du – spana in listan på de hetaste branscherna att starta eget inom just nu.

En bra affärsidé kan utgå från din kunskap och passion

Vilka är dina styrkor? Inom vilket område kan du skapa en produkt eller tjänst? Vad älskar du att göra? Att följa sitt hjärna är ofta en avgörande framgångsfaktor för en bra affärsidé! Utgår du från något du redan kan och tycker om att göra har du dessutom kommit en bra bit på vägen.

  • Specificera vad som gör just din affär unik, det vill säga varför kunderna ska välja att köpa av ditt företag framför övriga inom samma genre?
  • Om du väljer en affärsidé utifrån din hobby, överväg då för- och nackdelar med att blanda business and pleasure.

Utgå från ett behov du har identifierat på marknaden

  • Nya trender
    Undersök marknaden! Vad är hett just nu? Genom nya trender i samhället har du möjlighet att slå dig in på ett område där efterfrågan snabbt växer. Bevaka nyheter, sociala medier och snackisar för att få uppslag till en bra affärsidé. Även om det redan finns fler konkurrenter på marknaden kanske en ökad efterfrågan skapar behov av ytterligare aktörer.
  • Importera en affärsidé
    Finns det något koncept som slagit stort utomlands eller i en större stad men som ännu inte finns på din ort? Då har du chansen att bli den förste att ta den marknaden.
  • Vänd dig till ditt nätverk
    Fråga människor runt dig vad de saknar för smarta tjänster och lösningar? I nätverk och forum finns många entreprenörer med bra idéer, men som kanske varken har förmågan eller ambitionen att förverkliga dem.

En utveckling av en befintlig affärsidé eller affärsmodell

En bra affärsidé förknippas ofta med en nytänkande uppfinning som tar marknaden med storm. Den behöver dock inte vara revolutionerande utan kan även bestå av en utveckling av en befintlig affärsidé eller affärsmodell; det vill säga att sälja samma sak fast annorlunda. Det kan till exempel handla om att fylla en funktion bättre än övriga inom ett visst segment, eller att förbättra leverantörskedjan kring en produkt.

  • Är du observant i din omgivning kan du upptäcka förbättringsbehov som din affärsidé kan fylla.
  • Ta hjälp av kunders återkoppling för att identifiera förbättringspotential.
  • Ett alternativ är även att bli franchisetagare – då har du såväl affärsidé som affärsmodell serverad och klar!

Stor trend just nu: utveckling till hållbara cirkulära affärsmodeller

Att vara hållbar är idag en tydlig konkurrensfördel i sig och allt fler kunder och medarbetare väljer återförsäljare och producenter som har en tydlig miljöprofil. Hållbarhetskraven gör även att de traditionella affärsmodellerna utmanas av nya, cirkulära affärsmodeller. Det innebär att allt fler företag behöver göra anpassningar av sin verksamhet för att kunna konkurrera i de ökande miljökraven på marknaden. Anpassningarna handlar om åtgärder som belastar miljön mindre, vilket kan vara att införa återanvändning, återvinning, uthyrning, produkt som tjänst, delningssystem eller en plattform för kundsamverkan i verksamheten. Har du kunskap att erbjuda till den här typen av omställningsprocess och nytänkande affärsmodeller finns här garanterat behov att fylla!

Inspiration från heta branscher

  • E-handel
    Näthandeln fortsätter att öka och skapar möjligheter bland annat för dig som är duktig på onlinemarknadsföring och sökmotoroptimering.
    Tips: Lyssna till digitaliseringsexperten Mikael Ahlström om AI, digitalisering och framtidens e-handel
  • Cybersäkerhet
    Vår livsstil blir alltmer uppkopplad och datastyrd. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” upplever många fortfarande stor oro på nätet varför behovet av säkra lösningar är högst aktuellt. Kanske sitter du inne på en affärsidé kring säkerhet på nätet? Mer om de bakomliggande behoven kan du läsa i vårt utdrag ur rapporten över de viktigaste punkterna om svenskarnas nätvanor för dig som företagare.
  • Digitala tjänster
    Digitala assistenter, chatt-funktioner, virtuella tjänster, webbutveckling och apputveckling samt tekniska tjänster inom AI och VR – här går utvecklingen ständigt framåt och behoven utvecklas med tekniken. Kanske även din affärsidé?
    Tips: Lyssna till podden Business Hacks med Beata Wickbom som ger dig de hetaste digitala trenderna just nu.
  • Byggbranschen och heminredning
    Under pandemin har svenskarnas intresse för sitt boende ökat och till följd har bostadsförsäljningen ökat lavinartat. Det ger i sin tur större efterfrågan på renovering- bygg- samt inredningstjänster. Det här är ett fortsatt intressant affärsområde.
  • Återvinning
    Många hakar på den cirkulära trenden att skapa nya produkter av återvunnet material. Är du påhittig kanske du skapar sådana affärsidéer?
  • Delningstjänster
    Med ökande krav inom hållbarhet ökar behovet av delningstjänster; kanske har du en affärsidé som handlar om att koppla ihop uthyrare med kunderna?
  • Ekologiskt och hållbart
    Här fortsätter trenden uppåt i efterfrågan på allt från livsmedel till textilier samt skönhetsprodukter och rengöringsmedel.
  • Hälsa och miljö
    Såväl en hälsosam livsstil som efterfrågan på miljövänliga transporter fortsätter att öka stadigt. En affärsidé som kombinerar dessa områden kan till exempel vara olika varianter av cykelbud.

Var och hur når du målgruppen för din affärsidé?

Det räcker oftast inte med att sitta på en bra affärsidé eller kanonprodukt – för att nå framgång behöver du även kunna ta den till marknaden genom att nå ut till samt kommunicera med din målgrupp.

  • Var finns målgruppen? Hur får du dem att köpa din tjänst eller produkt?
  • Du kan med fördel göra en marknadsundersökning och kommunikationsplan innan du sätter din affärsidé till verket.

Fler tips och nästa steg när du formulerar en bra affärsidé

Medan du värker fram en bra affärsidé kan det vara en god idé att söka mer information och inspiration. Det finner du bland annat här: Starta eget-guiden – allt du behöver veta på ett ställe.

När du kommit fram till en bra affärsidé följer du sedan vår guide till att registrera aktiebolag på verksamt alternativt vår guide till att registrera enskild firma.

Missa inte att kolla upp vilka bidrag och stöd som finns att tillgå när du startar eget företag!