Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Nu skenar konkurserna – ökning upp till 200%

Josefin Wallin 21 augusti, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Nu skenar konkurserna – o¨kning med 49%

Siffrorna från sommaren var allt annat än soliga när det kommer till konkursstatistiken från UC. Under juli ökade konkurserna med 49% – och inom vissa branscher så mycket som med 200%. Samtidigt störtdyker antalet nystartade företag. Hur går ekvationen ihop?

Om man jämför årets period med förgående års julimånad, är det mörka siffror som levereras av affärs- och kreditinformationsföretaget UC. 49% har antalet konkurser ökat med. I och med det är det den högsta nivån på tio år. I tillägg så störtdyker antalet nystartade företag inom bland annat byggindustrin och detaljhandeln.

Läs också: Möjligheterna för kvinnors företagande ska förbättras – här är insatserna

Vissa branscher upp till 200%

Många svenska företag har påverkats av en pressad och ansträngd omgivning och marknad. Till den grad att nu konkursstatistiken skjuter i höjden. De branscher som utmärker sig är hotell- och restaurang, detaljhandeln och transportsektorn. Den sistnämnda en bransch vars kokurser har ökat med 200%.

– Konkurserna har fortsatt att explodera under sommarens första månader vilket är mycket oroväckande, särskilt inom branscher såsom hotell- och restaurang och detaljhandeln. Trots dalande BNP och negativa indikationer från de amerikanska och europeiska riksbankerna så finns en förväntan på att hushållen kommer att ”unna sig” under semestern vilket kan ge bränsle åt delar av den svenska ekonomin, bokstavligt talat. Dock ser vi hittills en motsatt trend utan den uppgång av efterfrågan som många har hoppats på och mycket dystra siffror för sommarens första månader, vilket tyvärr är en indikation på att läget till hösten kan bli fortsatt mycket tufft, menar Johanna Blomé som är ekonom på UC i ett pressmeddelande.

De entreprenörer som lyckas kapitalisera på dessa kanske något mer nischade behov är vinnare på den här marknaden den närmsta tiden framöver,

Konkurs ökar – nya företag minskar

När man tar del av UCs statistik ser man också att många branscher har rekordlåga antal nya företag. Även här kan man påvisa rekordsiffror med 87% färre nystartade företag inom byggindustrin. Tätt följt av 84% för detaljhandeln samt 80% inom hotell och resturang. Dessa siffror jämfört med fjolårets. Ser man brett över hela Sverige har antalet nystartade företag i landet minskat med 20 %.

– Det startas ett rekordlågt antal nya företag inom många branscher just nu. Det är få som vågar ta risken att starta nytt till följd av minskade försäljningsvolymer och ökade omkostnader såsom lokaler och räntor. Samtidigt så är det tydligt att det faktiskt också finns vinnare på den här marknaden - flera företagssegment såsom viss turistindustri och gränshandel har presenterat positiva resultat i sommar. Även nischade områden inom handeln går just nu väldigt bra såsom mode inom second hand. Här handlar det om timing, läge och demografisk zon. De entreprenörer som lyckas kapitalisera på dessa kanske något mer nischade behov är vinnare på den här marknaden den närmsta tiden framöver, avslutar Johanna Blomé.

Läs också: Varannan drömmer om att bli företagare – men därför vågar vi inte



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.