Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Digital Marknadsföring

Nybörjarguide till TikTok – 5 första stegen

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 25 juli, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Nybörjarguide till TikTok – 5 första stegen

Foto: Nybörjarguide till TikTok – 5 första stegen

Taggad på att satsa på TikTok – men osäker på hur? Vi hjälper dig fram i den snåriga djungeln och ger dig de 5 första stegen för att komma igång med TikTok.

Vad är TikTok?

En mycket populär app där du kan både se, och ladda upp, dina egna videos. Den vanliga användaren brukar i regel endast följas av sin närmsta vänskapskrets. Det finns däremot populära profiler på plattformen som lockar miljontals följare världen över. Med sina snabba, korta och enkla videos som man enkelt kan redigera i mobilen har TikTok vunnit mångas hjärta.

Varför ska jag börja med TikTok?

Är du inte riktigt helt såld på varför ditt företag ska hänga på TikTok? Vi ger dig riktigt bra anledningar till varför du ska satsa på TikTok:

Generation Z hänger där – och de är äldre än vad vi tror

De är nu påväg att bli den största generationen till antal i världen – och därmed också en dominerande konsumentgrupp. Vill du nå den här generationen? Ja, då gäller det att använda samma plattformar.

Allt är inte bara dans – plattformen är mer komplex än så

År 2020 så var den populäraste kategorin Underhållning och det är något de flesta företag kan syssla med. Underhållning behöver nämligen inte bara handla om att vara rolig utan kan också vara något som väcker en nyfikenhet hos kunden. Eller varför inte satsa på någon annan kategori? Kanske passar DIY, Träning, Life Hacks eller Beauty ditt företag bättre?

Satsa på video content – det är det vi vill konsumera!

Vår värld blir mer och mer visuell (det går inte att skjuta under stolen) och fokus ligger på rörligt innehåll. Dagens generation är uppvuxna med att ständigt vara uppkopplade och blir dagligen exponerade för content – och videoformatet tar över.

TikTok Analytics hjälper dig på traven

TikTok har satsat på att innehållet ska bli mer optimerat för företag under sina uppdateringar. De vill alltså att du ska vara där! Till exempel så finns funktionen TikTok Shopping som gör att kunden skickas direkt från videon till företagets varukorg. På plattformen kan du välja två olika typer av konton: Cretaor Account eller Business. Med Business får du tillgång till värdefull statistisk i Tiktok Analytics och kan utvärdera ditt content. Använd dig av Ads Manager för att enkelt annonsera i appen.

Vill du börja annonsera på TikTok? Kolla in vår guide som ger dig grymma tips på hur du kommer igång: Annonsera på TikTok – så här enkelt kommer du igång

Så hur börjar jag?

Okej – du är nu redo och känner att TikTok är något ditt företag ska satsa på. Men hur ska du börja och vad är de första stegen? Det behöver du inte tänka länge på – för vi ger dig svaren. Här är 5 enkla steg på hur du börjar med TikTok!

Sätt upp ditt konto

För att börja använda TikTok som en del av din marknadsföring så måste du börja med att sätta upp ett konto och första steget är att ladda ner appen från iOS App Store eller Google Play. När du har gjort det så är det dags att gå in under Profil och skapa ditt företagskonto. Kom ihåg att välja Business Account så du kan ta del av TikToks Analytics-verktyg. Nu är du en del av plattformen!

Dags att göra content

Ja, nu har du gjort ett steg för att bli en del av TikTok. Men nu måste du börja producera content. Vilken tur att det är både enkelt och roligt! Det finns nu två olika sätt att jobba på. Det första är att filma direkt från appen där du har möjlighet att använda dig av olika filter och effekter. Du kan också välja att spela in video i din kamera och redigera den i ett externt program – för att sedan ladda upp den i appen. Glöm inte bort att lägga in hashtags för att öka spridningen av din video.

Var smart och schemalägg

Visst är det svårt att alltid komma ihåg att ladda upp inlägg och avsätta tid för det varje dag? Börja schemalägg ditt content istället! Du sparar både tid och arbetar mer effektivt. Det finns många smidiga program som kan hjälpa dig med din schemaläggning, bland annat Hootsuite. För vem vill inte jobba effektivt?

Rid på någon annans våg

Har du hittat en intressant och framgångsrik video? Se då till att ta tillfället i akt och ta lite av deras glans. För på TikTok så har du möjligheten att duetta någon annans video. Smart eller hur?

Gör en plan som du kan förhålla dig till

Nu har du säkert förstått att det kommer kräva din tid – och du vet hur du vill göra. Då är det dags att göra en plan för hur du ska gå tillväga. Gör TikTok till en del av din marknadsföringsplan och se hur mycket det kommer gynna dig.

Vill du läsa mer om TikTok?



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.