Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Sociala Medier

Nybörjarguide till TikTok – 5 första stegen

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 25 juli, 2022 4 minuters läsning
Nybörjarguide till TikTok – 5 första stegen

Foto: Nybörjarguide till TikTok – 5 första stegen

Taggad på att satsa på TikTok – men osäker på hur? Vi hjälper dig fram i den snåriga djungeln och ger dig de 5 första stegen för att komma igång med TikTok.

Vad är TikTok?

En mycket populär app där du kan både se, och ladda upp, dina egna videos. Den vanliga användaren brukar i regel endast följas av sin närmsta vänskapskrets. Det finns däremot populära profiler på plattformen som lockar miljontals följare världen över. Med sina snabba, korta och enkla videos som man enkelt kan redigera i mobilen har TikTok vunnit mångas hjärta.

Varför ska jag börja med TikTok?

Är du inte riktigt helt såld på varför ditt företag ska hänga på TikTok? Vi ger dig riktigt bra anledningar till varför du ska satsa på TikTok:

Generation Z hänger där – och de är äldre än vad vi tror

De är nu påväg att bli den största generationen till antal i världen – och därmed också en dominerande konsumentgrupp. Vill du nå den här generationen? Ja, då gäller det att använda samma plattformar.

Allt är inte bara dans – plattformen är mer komplex än så

År 2020 så var den populäraste kategorin Underhållning och det är något de flesta företag kan syssla med. Underhållning behöver nämligen inte bara handla om att vara rolig utan kan också vara något som väcker en nyfikenhet hos kunden. Eller varför inte satsa på någon annan kategori? Kanske passar DIY, Träning, Life Hacks eller Beauty ditt företag bättre?

Satsa på video content – det är det vi vill konsumera!

Vår värld blir mer och mer visuell (det går inte att skjuta under stolen) och fokus ligger på rörligt innehåll. Dagens generation är uppvuxna med att ständigt vara uppkopplade och blir dagligen exponerade för content – och videoformatet tar över.

TikTok Analytics hjälper dig på traven

TikTok har satsat på att innehållet ska bli mer optimerat för företag under sina uppdateringar. De vill alltså att du ska vara där! Till exempel så finns funktionen TikTok Shopping som gör att kunden skickas direkt från videon till företagets varukorg. På plattformen kan du välja två olika typer av konton: Cretaor Account eller Business. Med Business får du tillgång till värdefull statistisk i Tiktok Analytics och kan utvärdera ditt content. Använd dig av Ads Manager för att enkelt annonsera i appen.

Vill du börja annonsera på TikTok? Kolla in vår guide som ger dig grymma tips på hur du kommer igång: Annonsera på TikTok – så här enkelt kommer du igång

Så hur börjar jag?

Okej – du är nu redo och känner att TikTok är något ditt företag ska satsa på. Men hur ska du börja och vad är de första stegen? Det behöver du inte tänka länge på – för vi ger dig svaren. Här är 5 enkla steg på hur du börjar med TikTok!

Sätt upp ditt konto

För att börja använda TikTok som en del av din marknadsföring så måste du börja med att sätta upp ett konto och första steget är att ladda ner appen från iOS App Store eller Google Play. När du har gjort det så är det dags att gå in under Profil och skapa ditt företagskonto. Kom ihåg att välja Business Account så du kan ta del av TikToks Analytics-verktyg. Nu är du en del av plattformen!

Dags att göra content

Ja, nu har du gjort ett steg för att bli en del av TikTok. Men nu måste du börja producera content. Vilken tur att det är både enkelt och roligt! Det finns nu två olika sätt att jobba på. Det första är att filma direkt från appen där du har möjlighet att använda dig av olika filter och effekter. Du kan också välja att spela in video i din kamera och redigera den i ett externt program – för att sedan ladda upp den i appen. Glöm inte bort att lägga in hashtags för att öka spridningen av din video.

Var smart och schemalägg

Visst är det svårt att alltid komma ihåg att ladda upp inlägg och avsätta tid för det varje dag? Börja schemalägg ditt content istället! Du sparar både tid och arbetar mer effektivt. Det finns många smidiga program som kan hjälpa dig med din schemaläggning, bland annat Hootsuite. För vem vill inte jobba effektivt?

Rid på någon annans våg

Har du hittat en intressant och framgångsrik video? Se då till att ta tillfället i akt och ta lite av deras glans. För på TikTok så har du möjligheten att duetta någon annans video. Smart eller hur?

Gör en plan som du kan förhålla dig till

Nu har du säkert förstått att det kommer kräva din tid – och du vet hur du vill göra. Då är det dags att göra en plan för hur du ska gå tillväga. Gör TikTok till en del av din marknadsföringsplan och se hur mycket det kommer gynna dig.

Vill du läsa mer om TikTok?



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.