Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Petter Stordalen: "I varje kris finns en möjlighet"

5 november, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning

Foto: Petter Stordalen på ett av sina många hotell.

För att lyckas med ditt företag måste du våga – och lägga 80 procent på att genomföra. Det peppade hotellentreprenören Petter Stordalen företagare till på eventet Hjärntillskott i höstas.Den karismatiske grundaren till First Choice Hotels vrålade bitvis ut sitt budskap på scenen på Stockholmsmässan i Älvsjö, så till den grad att han blev hes.

Budskapet var att allt är möjligt, det gäller bara att våga och att genomföra sina idéer. Och att aldrig ge upp – oavsett vad som händer.

– I varje kris finns en möjlighet. I varje kris har mina företag expanderat, sa han.

Stordalen berättade sin numera välkända historia om hur han började som jordgubbsförsäljare i den lilla orten Porsgrunn i Norge, till att bli landets yngsta VD på ett köpcentrum som han gjorde mycket lönsamt – för att sedan få sparken.

– Det var som att ramla ner i ett stort mörkt hål. Jag gick från toppen till botten, från hero till zero, i rekordfart, sa han.

Men Stordalen vägrade att ge upp och beskrev känslan av hämnd:

– Aldrig igen. Aldrig igen. Jag ska tillbaka, tänkte jag. Jag ska fan i mig visa dem. Jag ska bygga ett större företag, ett bättre företag. Jag var redo för REVANSCH!!, vrålade han ut på scen och rev ner applåder.

Han kunde ingenting om hotell när han såg en möjlighet att köpa ett litet hotellbolag. Det var början till den mycket framgångsrika hotellkedja han driver idag i form av Nordic Choice Hotels. På tjugo år har företaget gått från ett hotell – till över 180.

En del av framgångsfaktorn menar han handlar om att bygga en vinnande företagskultur där människor trivs och sporras.

– Till syvende och sist handlar det alltid om människor. Succé skapas av människor, människor som vill och törs, sa han.

Själv kör han enligt vad han kallar 5-15-80-modellen, som är: 5 procent strategi, 15 procent marknadsposition och 80 procent genomförande.

Men för att medarbetare ska våga genomföra saker behöver de också känna trygghet, menar han:

– Rädda människor är inte kreativa, rädda människor skapar inga nya idéer.

I en intervju efteråt med moderatorn Jenny Strömstedt fick Stordalen frågor om teknikutvecklingen med delningsekonomi och sajter som Airbnb där privatpersoner kan hyra bostäder av varandra, i stället för att boka ett hotellrum.

– Jag är inte bekymrad över det. Du måste bara dra nytta av utvecklingen, sa Stordalen.

Han gav också ett förhandlingstips till publiken:

– Det ska alltid vara två vinnare i en deal. Och om det bara är en vinnare, se till att det är du.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.