Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så startar du företag på tio dagar

2 januari, 2014 4 minuters läsning

Foto: Istockphoto

Sugen på att starta eget? Det kan gå snabbare än du tror. Här hjälper vi dig att starta företag på tio dagar.

Du känner säkert igen det: en affärsidé dyker upp i huvudet – och ett år senare är den fortfarande ogjord. Nu utmanar vi dig att starta eget – och att göra det snabbt. Här är vår guide:

DAG 1: Gör en (snabb!) affärsplan
Det är här du skapar grunden till ditt företag. Men glöm långa och krångliga planer som tar månader att fylla i. Här är frågor från Driva Eget som du kan besvara på en timme. Nu är du ett steg, och en dag, närmare ditt företag …

DAG 2: Studera din marknad
Nu tittar vi närmare på vissa delar av affärsplanen: Vilka ska du sälja till? Hur ska du sälja till dem? Vad har du som de inte redan har? Det handlar om att lära känna din kund. Här är tre frågor alla framgångsrika företag måste ställa sig.

DAG 3: Bygg ditt varumärke
Hur ska folk få nys om dig och vad du står för? Ta hjälp av varumärksexperten Anna-Karin Linghams fem råd – bland annat att tydliggöra dina egna och företagets mål.

Extramaterial: Anders Andersson expertsvarar på läsarfrågan: Hur bygger lilla jag ett starkt varumärke?DAG 4: Registrera ditt företag
Nu är det dags att bestämma sig: vilken företagsform är bäst för dig? Aktiebolag eller enskild firma? Handelsbolag, eller kanske en ekonomisk förening tillsammans med andra?

Ta del av Driva Egets råd och HÄR får du tips om hur du ansöker om f-skattsedel på bara en kvart.

Extramaterial: Så ger du företaget rätt namnDAG 5: Hitta finansiering – och tänk på kostnaderna!
Det behöver inte vara dyrt att starta eget. Här hittar du sju molntjänster som hjälper dig att komma igång och här hittar du andra vägar till finansiering. Läs också vår guide till starta eget-bidrag.

Extramaterial: 7 råd när banken säger nejDAG 6: Börja sälj!
Du är halvvägs och nu är det dags att börja sälja! Pauline Eriksson, författare till Ta steget till eget – handbok för unga entreprenörer ger sina bästa tips till alla säljande företagare för att de ska få sina första kunder.

Coachen Susanne Malm visar i fem konkreta steg hur du kan coacha kunden fram till köp.

Extramaterial: Sälj mer och ta betalt – med vår nya webbkurs.DAG 7: Skapa mediekontakter!
Underskatta inte mediernas genomslagskraft, och se därför till att direkt skapa bra mediekontakter. Vad har du som tidningarna vill skriva om, eller etermedierna rapportera kring? Tänk nyhetsfokus! Läs mer här hur ditt företag syns i medierna.Extramaterial: Vår webbkurs visar hur du kommer med i medierna.DAG 8: Tänk stort – och gör dig stor!
Skylta inte med att du är en ensam och liten företagare. Gör dig större än vad du är! Och utnyttja också de fördelar du har som småföretagare och mindre.

DAG 9: Jobba hårt!
Ja, den här dagen är egentligen inte en. Den fortsätter. Men det är redan här du måste inse att det krävs en hel del jobb, slit och långa dagar när du drar igång. Du måste ta hand om de flesta uppgifterna i företaget som nystartad. Du är ju numera vd, säljare, ekonomiansvarig, städare, PR-ansvarig...

Men sedan. Sedan, när kunderna och pengarna börjar strömma in – ja, då ska du delegera och anlita andra för att ha mer tid till det du verkligen vill ägna din företagstid åt. Men i början är och lever du ditt företag.

Läs Pluring-Camilla Ljunggrens bästa tips i företagsstarten.

Extramaterial: Gör testet: Passar du som egenföretagare?DAG 10: Party-time!
Företagarlivet är en fest, eller hur? Det är nu du ska fira att du är igång med ditt företag och verkligen bjuda in dina nära och kära, tidigare och nya affärskontakter – ja, alla som du vill tala om för att ditt företag är igång.

Passa på att hålla ett tal om ditt företag och gör reklam för det och dig.

Skåla i champagne, mingla runt och passa på att lyssna in feedback från din omgivning.

SKÅL OCH HURRA – du driver nu ett företag! Lycka till!

BEHÖVER DU MER HJÄLP?Gå Driva Egets starta eget-kurs med Camilla Björkman.


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.