Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Vi testar fyra gratis AI-verktyg för att söka stöd och bidrag – se vilket som är bäst!

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 2 oktober, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Vi testar fyra gratis AI-verktyg för att skriva ansökan

Foto: AI-verktyg

Ska du söka finansiellt stöd eller bidrag i någon form? Bara ordet ansökan kan ge många företagare hjärtklappning. Tur då att det finns AI-verktyg som hjälper oss med skrivandet. Hur bra är de egentligen? Vi har testat fyra kostnadsfria AI-verktyg till en verklig ansökan.Se vilken eller vilka som hjälpte mest!

Dags att söka offentligt stöd, bidrag eller medel i någon form? Spännande! Men också jobbigt, kanske? Det osar ju press så snart det handlar om en ansökan – speciellt när viktiga pengar står på spel.

Samtidigt hör vi från höger och vänster att AI kan hjälpa oss med det mesta nuförtiden (utan att hämta kidsen på skolan – än?) så varför inte testa?

I ett verkligt case vill jag:

  1. Hitta olika gratis AI-verktyg som kan hjälpa mig att skriva en ansökan
  2. Testa de olika AI-verktygen
  3. Jämföra deras olika resultat
  4. Kora det bästa – och jämföra AI:s text med min egen ansökan

Jag är redo! Är ni?

Varför ansöka om offentligt stöd?

Först och främst: Varför överhuvudtaget skriva en ansökan? Ja, det kan finnas olika skäl till att du söker offentliga medel eller bidrag till ditt företag. Kanske ska ditt företag växa och behöver pengar? Behövs kapital till er innovativa idé?

Ska söka stöd för en första prototyp

I mitt fall är det alternativ två. Jag och min medgrundare av ett sprillans nytt bolag ska ta vår idé vidare till en faktisk prototyp för att testa på målgruppen.

Vi har fått verifieringsmedel från Almi och hade möjlighet att ansöka om mer. Jag har faktiskt min ansökan skriven (och vet utfall!), men vill nu jämföra den med vad AI hade kunnat göra för mig.

Läs mer: 18 nya affärsidéer där AI gör jobbet (och du kan tjäna pengar)

Jag vänder mig helt enkelt till fyra av alla AI-verktyg som är i ropet. Kan de hjälpa mig? Kan de till och med skriva en bättre ansökan än jag själv har presterat? Vi får se!

Här är olika AI-verktyg som kan hjälpa dig skriva

Jag googlar efter vettiga verktyg och vill egentligen inte börja med ChatGPT för att den känns lite uttjatad. Jag ger mig snabbt – det är faktiskt verktyget som jag snabbast kommer igång med. Jag skriver kort in vilka svar ansökan behöver innehålla och ChatGPT coachar mig i vad jag kan skriva och vilka styrkor i vår affärsidé jag bör lyfta fram.

ChatGPT:s förslag till innehåll är strukturerat och avslutas med orden:

När du svarar på dessa frågor, se till att vara tydlig, konkret och övertygande. Använd exempel och berättelser om verkliga situationer för att belysa problemets omfattning och hur din idé kan göra en verklig skillnad för målgruppen.

ChatGPT

Jag känner mig lite peppad. Som att ha en skrivkompis.

Jag testar vidare. Näst på tur är Rytr – som liksom ChatGPT fungerar att använda gratis.

Här får jag välja språk, ton och passande nog pitch för affärsidé. Jag klistrar in samma information som jag gav ChatGPT. Resultat? Jag får absolut en pitch som går att använda med argument för min affärsidé tydligt specade.

Den tar sig också lite friheter. Till exempel vill den att jag ska skriva:

"Genom vår banbrytande teknik har vi redan väckt stor uppmärksamhet bland experter inom området."

Rytr

Näeee. Detta har vi inte riktigt snackat om. Roboten blir ändå förlåten, det finns många bra meningar att använda sig av här. Jag tackar!

Näst på tur är Wordtune. Här får jag ett trevligt bemötande. Jag får svara på några frågor om min roll:

Jag får svara på några första frågor i Wordtune. Det visar sig spela mindre roll att jag har svenska som språk senare i processen – resultatet blir ändå på engelska.

Här blir jag lovad att min redan skrivna text ska piggas upp. Trevligt!

Tyvärr blir resultatet på engelska och jag får bara en mening i taget istället för en hel text (säkert på grund av gratisversionen). Här känner jag mig inte hjälpt överhuvudtaget.

Läs mer: Chat-GPT – hur kan en småföretagare använda det? 10 smarta sätt

AI-verktyget QuillBot ska också hjälpa mig att skriva om ett utkast av en text. Inte heller denna tjänst ger mig något. Det är bara de två första meningarna av texten som ändras, genom att kasta om i meningarna. Bättre kan du, robot!

AI-verktyg vs. eget skrivande

Av fyra testade AI-verktyg går två alltså helt bort. De hjälpte inte alls. ChatGPT och Rytr däremot kommer jag att använda mig mer av – på olika sätt. ChatGPT känns lite som att ha en skrivkompis att bolla med – Rytr är snarare kollegan som skickar över ett konkret förslag utan att småsnacka om det. Ibland vill jag ha det också.

Då kan jag tänka mig en AI-skriv-robot

Som skribent är jag kräsen. Floskler som både ChatGPT och Rytr gärna kryddar texterna med ger en konstlad känsla, såklart. Det tar också emot när jag, som älskar att skriva, ska gå till en robot. Det känns som fel steg för mig. Speciellt när det gäller att beskriva en viktig affärsidé.

När jag nu jämför min egen ansökan med robotarnas skulle jag inte kunna använda deras rakt av. Det gäller ju att träna AI för att den ska bli bättre och att jag ska också bli bättre på att ge rätt prompts (alltså uppmaningar). Helt klart är att jag fått nya skriv-kompisar – när jag behöver inspiration eller när det blir motigt. Få det du också!

Hur det gick med min verkliga ansökan? Bra, tack! Vi fick välkommet verifieringsmedel – utan AI.

Tyck till: Vilket superverktyg har vi missat? Kommentera gärna på Driva Egets Linkedin, Instagram eller Facebook.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.