driva eget logo
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • AI för företagare
    AI för småföretagare – här finns verktyg, tips och trix för att komma igång och växa ditt företag med artificiell intelligens.
    • ChatGTP
    • AI-verktyg
  • Starta Eget
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik & Avtal
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • StartUp-resan
    Följ ett bolag från idé till succé!
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare
Logga in
Aktuellt
  • 22 september
    Så här blir du miljonär som företagare
  • 21 september
    Behöver jag ett företagslarm? Och vad kan hända om jag inte skaffar ett?
  • 20 september
    Veckans update – sammanfattar budget och tipsar om börsen
  • 20 september
    Budgetpropositionen inför 2024 – detta behöver alla företagare veta
  • 18 september
    Är det lönsamt att satsa på hållbarhet? Så här kan du spara och tjäna mer
  • 14 september
    Bygg din ultimata livsstil – med Lovisa "Lofsan" Sandström
  • 13 september
    Olika sorters lån och vad man bör tänka på
  • 13 september
    Veckans snackis – så får du gröna pengar
  • 8 september
    Bättre möjligheter för företag att attrahera och behålla nyckelkompetens – så ska det gå till
  • 7 september
    Regeringen presenterar förenklingspaket för enklare företagande
  • 6 september
    Veckans snackis – "hallucinationer eller visioner?"
  • 6 september
    Elisabeth skapade ekonomisk frihet – nu vill hon hjälpa fler kvinnor att göra samma sak
  • 4 september
    Starta eget i tuffa tider – så här skapar du trygghet och vågar satsa samtidigt
  • 1 september
    Gunilla von Platen och Flumés succé efter The Apprentice  – så gick det sedan
  • 31 augusti
    Säsongspremiär av Draknästet – systrarna, osten och deras "wow-rekvisita"
  • 30 augusti
    Veckans snackis - Kändisskvaller och spaning från Draknästet
  • 30 augusti
    Nu ljusnar läget kring inflationen – men riksbankchef varnar
  • 27 augusti
    Så tog Jerker kontrollen genom företaget – "Ingen läkare kunde hjälpa mig"
  • 25 augusti
    Det ekonomiska läget presenterat på Harpsund – reformer upp till 40 miljarder
  • 24 augusti
    Supernamnen som ska inta Draknästet 2023 – rosévin, musik och bilar
driva eget logo
Logga in
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • AI för företagare
    AI för småföretagare – här finns verktyg, tips och trix för att komma igång och växa ditt företag med artificiell intelligens.
    • ChatGTP
    • AI-verktyg
  • Starta Eget
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik & Avtal
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • StartUp-resan
    Följ ett bolag från idé till succé!
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare

Annons: I SAMARBETE MED INTRUM

Så undviker du att kunden inte betalar – 5 viktiga steg

Sponsrad artikel

Uppdaterades: 5 oktober, 2021
Publicerades: 22 september, 2021

Pelle Rundström är kundansvarig på Intrum och har hjälpt många företag med kunder som inte betalar. Han ser tydliga mönster hos bolag med stora kreditförluster, och helt andra rutiner hos dem som brukar får betalt.

Här är Pelles bästa tips för att skapa en struktur som gör att kunderna betalar.

Hur ska avtalet mellan företaget och kunden se ut, för att säkerställa att vi får betalt för våra fakturor?

Redan i avtalet med kunden ska ni fastställa vilka villkor som ska gälla för utförandet och faktureringen av din vara/tjänst. Då är alla parter införstådda med villkoren och det blir inga onödiga missförstånd på sikt.

– Vissa punkter är extra viktiga att formulera i ett avtal för att säkerställa att du får betalt, säger Pelle.

Pelle menar att avtalet åtminstone ska innehålla fyra viktiga delar:

1. Tydliggör exakt vad som ingår i avtalet

Börja med att avgränsa vilka varor och tjänster som avtalet innefattar. Formulera sedan hur ni hanterar och debiterar varor och tjänster som inte ingår (till exempel extra exemplar eller fler timmar).

2. Sätt en tidsbegränsning i avtalet

Det är viktigt att tydligt avgränsa under vilken tid avtalet gäller, till exempel 12/24/36 månader eller löpande.

3. Hur sägs avtalet upp?

Hur avslutas samarbetet? Slutar avtalet att gälla när avtalstiden är slut eller krävs en uppsägning från endera part x månader innan avtalstidens slut? Vad händer om ingen säger upp avtalet?

4. Hur ska faktureringen ske och vad händer om fakturan inte betalas?

Du bör även formulera när fakturering sker. Är det löpande, varje månad/kvartal eller efter utfört jobb?

Var tydlig när du formulerar fakturan:

  • Hur många dagar har din kund på sig att betala? 10/20/30/60? Om du gör affärer inom den offentliga sektorn är det lag på betalning inom 30 dagar. Detta kan inte avtalas bort.
  • Specificera vilken dröjsmålsränta ni tar ut om kunden inte betalar i tid.
  • Ange också att ni kommer att ta ut en avgift om ni behöver skicka påminnelse, och hur stor den är. Den lagstadgade påminnelseavgiften är 60 kronor.

Läs mer: Så här får du kunderna att betala snabbare.

Vilka är de vanligaste anledningarna till att kunden inte betalar, och hur kan jag gardera mig mot dem?

Det finns oändligt många anledningar till att en kund inte betalar fakturorna.

– Den vanligaste anledningen är oklarheter kring vad fakturan avser. Eller att mottagaren inte tycker att beloppet stämmer med villkoren i avtalet, menar Pelle. Detta leder sällan till att kunden inte betalar, men kan förlänga er kredittid längre än nödvändigt.

Hur du undviker oklarheter i fakturan läser du mer om längre ned.

– Vi ser också exempel där stora bolag sätter i system att betala sent, eftersom de vet att de är en viktig kund till dig. De utnyttjar ditt företag för att bättra på sitt eget kassaflöde, fortsätter Pelle.

– Ibland har kunden svårt att betala på riktigt. I så fall är det viktigt att du håller dig till din kreditpolicy och påminner om att betalning uteblivit. Och skicka vidare fakturan för inkassohantering om inte detta hjälper, menar Pelle.

Ladda ned: Här kan du ladda ned en kostnadsfri mall för krav- och kreditpolicy.

Men i vissa fall kan det vara bättre att prata med kunden först, och försöka hitta en lösning.

– Jag tycker att man ska vara lyhörd för kunder som kortsiktigt befinner sig i betalningssvårigheter. Kan de exempelvis dela upp betalningen på tre månader? Då får du betalt och förhoppningsvis också en glad kund som stannar längre och antagligen rekommenderar dig till fler kunder, menar Pelle.

Vad ska jag tänka på när jag utformar en faktura?

Först och främst ska fakturan överensstämma med villkoren i avtalet avseende betaldagar, dröjsmålsränta, påminnelse etc.

– Informationen på fakturan ska vara enkel och tydlig att ta till sig som mottagare. Ju tydligare informationen är, desto mindre är risken för missförstånd, tipsar Pelle.

Vad ska en faktura innehålla?

  • Kundinformation – kundnummer/mottagaradress/mottagarens org.nr
  • Fakturanummer
  • Fakturadatum (dagen då du ställer ut fakturan)
  • Förfallodatum
  • Tydlig information om vad fakturan avser och vilken period som fakturan avser
  • Momsbelopp och momssats
  • Konto som fakturan ska betalas till och alla betaluppgifter som din kund behöver
  • Kontaktuppgifter till din ekonomiavdelning om kunden har frågor om fakturan
  • Information om vilka villkor som gäller om fakturan inte betalas enligt förfallodatumet

Hur viktigt är det att göra en kreditkoll på kunderna?

Rekommendationen är att alltid göra en kontroll av kundens kreditvärdighet innan affär. Detta är ett enkelt sätt att undvika kreditförluster och att skapa ett tryggare företagande.

– Om kunden har dålig kreditvärdighet är ett alternativ att begära betalt i förskott, och på så sätt ta bort din egen kreditrisk.

Många missar att kolla upp sina befintliga kunder. Faktum är att de största kreditförlusterna i Sverige sker bland befintliga kunder.

– Jag rekommenderar även kreditbevakning på befintliga kunder. Då får ni information om deras kreditvärdighet blir sämre och kan då se över betalningsvillkoren. Kreditupplysningen kan ju även ge positiv information, en indikation på att de har möjlighet att handla mer av er, fortsätter Pelle.

Läs mer: Så här undviker du att kunden inte betalar.

Vad är en krav- och kreditpolicy, och hur ska en sådan se ut?

En krav- och kreditpolicy är ett dokument med riktlinjer kring var, när och hur ni gör affärer med en kund.

En krav- och kreditpolicy bör säga att ni alltid ska ha information om bolagsnamn, organisationsnummer och fakturaadress på alla era kunder, samt information om behöriga beställare hos kunden.

Policyn ska även innehålla information om när ni ska kreditkontrollera en kund och vem som ansvarar för det. Om en kund förhandlar om längre betalningstid än vad som är avtalat, ska det också finnas information om vem som godkänner detta.

– Formulera också era generella rutiner för fakturering, påminnelser och krav. Hur många dagar efter förfallodag skickar ni påminnelsen? Om ni tar ut en påminnelseavgift, hur stor är den? Om inte heller påminnelsen betalas, ska ni ringa kunden eller ska den gå vidare till inkassohantering? Om ja, hur många dagar efter påminnelsen?, tipsar Pelle.

Krav- och kreditpolicyn tydliggör för alla i ditt företag vad som gäller kring de ekonomiska relationerna med kunderna.

Sist men inte minst bör policyn innehålla information om vilken kreditvärdighet en kund bör ha för att få handla på faktura. Kunder som har en kreditvärdighet under en viss nivå, som ni själva bestämmer, bör ni kräva förskottsbetalning ifrån.

Ladda ned: Här kan du ladda ned en kostnadsfri mall för krav- och kreditpolicy.

Checklista – Så skapar du en smart faktureringsrutin för ditt företag

Hur skapar jag en smart faktureringsrutin som gör att kunderna betalar fakturorna i tid? Här är fem enkla steg som hjälper dig att skapa tydliga avtal, smarta påminnelser och kreditkontrollerade kunder.

Steg 1. Skapa en kreditpolicy

En krav- och kreditpolicy är riktlinjer för var, när och hur ni gör affärer med en kund. Krav- och kreditpolicyn tydliggör för alla i bolaget vad som gäller kring fakturor, påminnelser, inkasso, kreditupplysningar etc.

Läs mer: Här kan du ladda ned en kostnadsfri mall för krav- och kreditpolicy.

Steg 2. Kreditkontrollera alltid nya (och gamla) kunder

Om kunden har dålig kreditvärdighet kan du begära att få betalt i förskott, och ta bort din egen kreditrisk.

Många missar att ha koll på sina befintliga kunder. Faktum är att de största kreditförlusterna i Sverige sker bland befintliga kunder och inte nya kunder.

Steg 3. Fakturera direkt

Vänta inte med att fakturera, utan fakturera så snart avtalet mellan dig och kund tillåter.

Steg 4. Skicka bara en påminnelse

Skicka påminnelser enligt er kreditpolicy (och skicka aldrig mer än en påminnelse, då ger ni bara era kunder onödiga kreditdagar).

Steg 5. Skicka till inkasso i tid

Skicka fakturan vidare till en inkassopartner i enlighet med er kreditpolicy (men inte senare än 10-14 dagar efter att ni skickat påminnelsen).





Från idé till succé på 365 dagar Se StartUp-resan här!
Så blir du ekonomiskt oberoende (få miljonärernas hemligheter här)
Privatekonomi

Så blir du ekonomiskt oberoende (få miljonärernas hemligheter här)

Vill du också skapa ett liv med frihet att kunna göra vad du vill, när du vill, med vem du...

Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips
Skatter & Avgifter

Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips

Hur sänker jag skatten som företagare? Vilka avdrag borde jag göra i mitt företag? Hur undviker jag att bli granskad...

Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital
Finansiering & Riskkapital

Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital

Vilka är de bästa sätten att finansiera en Startup? Stina berättar hur SmakShare har gjort för att få in kapital...

Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång
Sociala Medier

Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång

Hur lyckas jag med Influencer Marketing? Vad kostar en influencer-kampanj? Och ska man satsa på stora namn som Therese Lindgren...

Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv
Personlig utveckling

Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv

Du kan spara 126 arbetsdagar per år och bli dubbelt så effektiv – genom att använda superknepen från världens främsta entreprenörer....

Topp 5 - Andra läser även

  • Rikaste personerna 2023 – listan över svenskarna som är snuskigt rika
  • Så här blir du miljonär som företagare
  • Sveriges 10 största influencers – vilka följer du på Instagram?
  • 25 superheta affärsidéer att starta i år
  • Branscherna som kommer försvinna – då övertar AI ditt jobb
Skapa drömföretaget och drömlivet – våra bästa råd kostnadsfritt
Bästa avdragen i enskild firma 2023
Finansministern om det ekonomiska läget – det här påverkar företagare
Hur startar jag företag? Kom igång redan idag
Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips
Företagets viktigaste budgetar och nyckeltal – så vet du hur det går!
Villkorat och ovillkorat aktieägartillskott – vad är skillnaden?
Leva som en miljonär utan pengar – här är hemligheterna
Automatisera företagets bokföring och spar tid – här är checklistan
driva eget logo

Avdelningar

  • Nyheter
  • AI för företagare
  • Driva Eget
  • Växa
  • Kalkyler
  • Poddar

Kalkyler

  • Snabbaste sättet att räkna ut momsen
  • Vad kostar en anställd?
  • Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det
  • Se din lönsamhet och marginal
  • Se alla våra smarta kalkyler

Kontakt

  • Driva Eget (We are Business Nordic AB)
  • Box 1086, 101 39 Stockholm
  • Kontakta & om oss
  • E-post: support@driva-eget.se

Våra populära poddar

  • Business Hacks
  • Starta Eget-Podden
  • Ordinary People who do Badass Things
Copyright © 2005-2023 We are Business Nordic AB (publ). All rights reserved. Org nr: 559180-0742.