driva eget logo
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • Starta Eget
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik & Avtal
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • StartUp-resan
    Följ ett bolag från idé till succé!
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Events
    Kolla in våra event för entreprenörer och företagare.
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare
Logga in
Aktuellt
  • 23 juni
    Elbil, bensinbil eller dieselbil – vad är billigast?
  • 22 juni
    Douglas Roos bästa hacks inom business och livsoptimering
  • 21 juni
    Allt om företagets årsbokslut, årsredovisning och deklaration – detta måste du veta
  • 21 juni
    Regionala företagsstöd 2022 – har du rätt till pengar?
  • 20 juni
    Bästa sätten att bli mer kreativ – Teo Häréns 5 steg
  • 20 juni
    Nu planerar rekordmånga företag prishöjning – samt det största bekymret för tillväxt
  • 17 juni
    Vad är inflation och hur påverkar den ditt företag? Full koll på 3 minuter!
  • 16 juni
    Investmentbolag startas av 100 unga entreprenörer – bland ägarna flera företagsprofiler
  • 16 juni
    Företagets viktigaste nyckeltal – hjälper dig nå nya höjder
  • 15 juni
    Vad är ditt bolag värt? Multiplar för olika branscher 2022
  • 14 juni
    Hur får jag maximal ersättning från Försäkringskassan om jag blir sjuk?
  • 13 juni
    Personaloptioner för anställda och styrelse – så här fungerar det
  • 10 juni
    Vilka olika typer av företagslån finns – och vad ska jag tänka på?
  • 9 juni
    Sommar i P1: Sommarvärdarna som också är entreprenörer
  • 9 juni
    Entreprenörtävling med succéinvesteraren öppnas nu i Sverige – letar de efter dig?
  • 8 juni
    Nya lagändringar i LAS – här är allt du behöver veta
  • 7 juni
    Försäkringarna många företagare missar – så här påverkas din trygghet
  • 7 juni
    Johannes Cullbergs resa från frustration till Paradiset
  • 6 juni
    Kända svenska entreprenörer: "Från bokhyllan Billy till spelkungen från Värmland"
  • 3 juni
    Stöd och bidrag för företag hos Vinnova – detta finns 2022
driva eget logo
Aktuellt
  • 23 juni
    Elbil, bensinbil eller dieselbil – vad är billigast?
  • 22 juni
    Douglas Roos bästa hacks inom business och livsoptimering
  • 21 juni
    Allt om företagets årsbokslut, årsredovisning och deklaration – detta måste du veta
  • 21 juni
    Regionala företagsstöd 2022 – har du rätt till pengar?
  • 20 juni
    Bästa sätten att bli mer kreativ – Teo Häréns 5 steg
  • 20 juni
    Nu planerar rekordmånga företag prishöjning – samt det största bekymret för tillväxt
  • 17 juni
    Vad är inflation och hur påverkar den ditt företag? Full koll på 3 minuter!
  • 16 juni
    Investmentbolag startas av 100 unga entreprenörer – bland ägarna flera företagsprofiler
  • 16 juni
    Företagets viktigaste nyckeltal – hjälper dig nå nya höjder
  • 15 juni
    Vad är ditt bolag värt? Multiplar för olika branscher 2022
  • 14 juni
    Hur får jag maximal ersättning från Försäkringskassan om jag blir sjuk?
  • 13 juni
    Personaloptioner för anställda och styrelse – så här fungerar det
  • 10 juni
    Vilka olika typer av företagslån finns – och vad ska jag tänka på?
  • 9 juni
    Sommar i P1: Sommarvärdarna som också är entreprenörer
  • 9 juni
    Entreprenörtävling med succéinvesteraren öppnas nu i Sverige – letar de efter dig?
  • 8 juni
    Nya lagändringar i LAS – här är allt du behöver veta
  • 7 juni
    Försäkringarna många företagare missar – så här påverkas din trygghet
  • 7 juni
    Johannes Cullbergs resa från frustration till Paradiset
  • 6 juni
    Kända svenska entreprenörer: "Från bokhyllan Billy till spelkungen från Värmland"
  • 3 juni
    Stöd och bidrag för företag hos Vinnova – detta finns 2022
Logga in
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • Starta Eget
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik & Avtal
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • StartUp-resan
    Följ ett bolag från idé till succé!
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Events
    Kolla in våra event för entreprenörer och företagare.
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare

Annons: I SAMARBETE MED INTRUM

Så undviker du att kunden inte betalar – 5 viktiga steg

Sponsrad artikel

Uppdaterades: 5 oktober, 2021
Publicerades: 22 september, 2021

Pelle Rundström är kundansvarig på Intrum och har hjälpt många företag med kunder som inte betalar. Han ser tydliga mönster hos bolag med stora kreditförluster, och helt andra rutiner hos dem som brukar får betalt.

Här är Pelles bästa tips för att skapa en struktur som gör att kunderna betalar.

Hur ska avtalet mellan företaget och kunden se ut, för att säkerställa att vi får betalt för våra fakturor?

Redan i avtalet med kunden ska ni fastställa vilka villkor som ska gälla för utförandet och faktureringen av din vara/tjänst. Då är alla parter införstådda med villkoren och det blir inga onödiga missförstånd på sikt.

– Vissa punkter är extra viktiga att formulera i ett avtal för att säkerställa att du får betalt, säger Pelle.

Pelle menar att avtalet åtminstone ska innehålla fyra viktiga delar:

1. Tydliggör exakt vad som ingår i avtalet

Börja med att avgränsa vilka varor och tjänster som avtalet innefattar. Formulera sedan hur ni hanterar och debiterar varor och tjänster som inte ingår (till exempel extra exemplar eller fler timmar).

2. Sätt en tidsbegränsning i avtalet

Det är viktigt att tydligt avgränsa under vilken tid avtalet gäller, till exempel 12/24/36 månader eller löpande.

3. Hur sägs avtalet upp?

Hur avslutas samarbetet? Slutar avtalet att gälla när avtalstiden är slut eller krävs en uppsägning från endera part x månader innan avtalstidens slut? Vad händer om ingen säger upp avtalet?

4. Hur ska faktureringen ske och vad händer om fakturan inte betalas?

Du bör även formulera när fakturering sker. Är det löpande, varje månad/kvartal eller efter utfört jobb?

Var tydlig när du formulerar fakturan:

  • Hur många dagar har din kund på sig att betala? 10/20/30/60? Om du gör affärer inom den offentliga sektorn är det lag på betalning inom 30 dagar. Detta kan inte avtalas bort.
  • Specificera vilken dröjsmålsränta ni tar ut om kunden inte betalar i tid.
  • Ange också att ni kommer att ta ut en avgift om ni behöver skicka påminnelse, och hur stor den är. Den lagstadgade påminnelseavgiften är 60 kronor.

Läs mer: Så här får du kunderna att betala snabbare.

Vilka är de vanligaste anledningarna till att kunden inte betalar, och hur kan jag gardera mig mot dem?

Det finns oändligt många anledningar till att en kund inte betalar fakturorna.

– Den vanligaste anledningen är oklarheter kring vad fakturan avser. Eller att mottagaren inte tycker att beloppet stämmer med villkoren i avtalet, menar Pelle. Detta leder sällan till att kunden inte betalar, men kan förlänga er kredittid längre än nödvändigt.

Hur du undviker oklarheter i fakturan läser du mer om längre ned.

– Vi ser också exempel där stora bolag sätter i system att betala sent, eftersom de vet att de är en viktig kund till dig. De utnyttjar ditt företag för att bättra på sitt eget kassaflöde, fortsätter Pelle.

– Ibland har kunden svårt att betala på riktigt. I så fall är det viktigt att du håller dig till din kreditpolicy och påminner om att betalning uteblivit. Och skicka vidare fakturan för inkassohantering om inte detta hjälper, menar Pelle.

Ladda ned: Här kan du ladda ned en kostnadsfri mall för krav- och kreditpolicy.

Men i vissa fall kan det vara bättre att prata med kunden först, och försöka hitta en lösning.

– Jag tycker att man ska vara lyhörd för kunder som kortsiktigt befinner sig i betalningssvårigheter. Kan de exempelvis dela upp betalningen på tre månader? Då får du betalt och förhoppningsvis också en glad kund som stannar längre och antagligen rekommenderar dig till fler kunder, menar Pelle.

Vad ska jag tänka på när jag utformar en faktura?

Först och främst ska fakturan överensstämma med villkoren i avtalet avseende betaldagar, dröjsmålsränta, påminnelse etc.

– Informationen på fakturan ska vara enkel och tydlig att ta till sig som mottagare. Ju tydligare informationen är, desto mindre är risken för missförstånd, tipsar Pelle.

Vad ska en faktura innehålla?

  • Kundinformation – kundnummer/mottagaradress/mottagarens org.nr
  • Fakturanummer
  • Fakturadatum (dagen då du ställer ut fakturan)
  • Förfallodatum
  • Tydlig information om vad fakturan avser och vilken period som fakturan avser
  • Momsbelopp och momssats
  • Konto som fakturan ska betalas till och alla betaluppgifter som din kund behöver
  • Kontaktuppgifter till din ekonomiavdelning om kunden har frågor om fakturan
  • Information om vilka villkor som gäller om fakturan inte betalas enligt förfallodatumet

Hur viktigt är det att göra en kreditkoll på kunderna?

Rekommendationen är att alltid göra en kontroll av kundens kreditvärdighet innan affär. Detta är ett enkelt sätt att undvika kreditförluster och att skapa ett tryggare företagande.

– Om kunden har dålig kreditvärdighet är ett alternativ att begära betalt i förskott, och på så sätt ta bort din egen kreditrisk.

Många missar att kolla upp sina befintliga kunder. Faktum är att de största kreditförlusterna i Sverige sker bland befintliga kunder.

– Jag rekommenderar även kreditbevakning på befintliga kunder. Då får ni information om deras kreditvärdighet blir sämre och kan då se över betalningsvillkoren. Kreditupplysningen kan ju även ge positiv information, en indikation på att de har möjlighet att handla mer av er, fortsätter Pelle.

Läs mer: Så här undviker du att kunden inte betalar.

Vad är en krav- och kreditpolicy, och hur ska en sådan se ut?

En krav- och kreditpolicy är ett dokument med riktlinjer kring var, när och hur ni gör affärer med en kund.

En krav- och kreditpolicy bör säga att ni alltid ska ha information om bolagsnamn, organisationsnummer och fakturaadress på alla era kunder, samt information om behöriga beställare hos kunden.

Policyn ska även innehålla information om när ni ska kreditkontrollera en kund och vem som ansvarar för det. Om en kund förhandlar om längre betalningstid än vad som är avtalat, ska det också finnas information om vem som godkänner detta.

– Formulera också era generella rutiner för fakturering, påminnelser och krav. Hur många dagar efter förfallodag skickar ni påminnelsen? Om ni tar ut en påminnelseavgift, hur stor är den? Om inte heller påminnelsen betalas, ska ni ringa kunden eller ska den gå vidare till inkassohantering? Om ja, hur många dagar efter påminnelsen?, tipsar Pelle.

Krav- och kreditpolicyn tydliggör för alla i ditt företag vad som gäller kring de ekonomiska relationerna med kunderna.

Sist men inte minst bör policyn innehålla information om vilken kreditvärdighet en kund bör ha för att få handla på faktura. Kunder som har en kreditvärdighet under en viss nivå, som ni själva bestämmer, bör ni kräva förskottsbetalning ifrån.

Ladda ned: Här kan du ladda ned en kostnadsfri mall för krav- och kreditpolicy.

Checklista – Så skapar du en smart faktureringsrutin för ditt företag

Hur skapar jag en smart faktureringsrutin som gör att kunderna betalar fakturorna i tid? Här är fem enkla steg som hjälper dig att skapa tydliga avtal, smarta påminnelser och kreditkontrollerade kunder.

Steg 1. Skapa en kreditpolicy

En krav- och kreditpolicy är riktlinjer för var, när och hur ni gör affärer med en kund. Krav- och kreditpolicyn tydliggör för alla i bolaget vad som gäller kring fakturor, påminnelser, inkasso, kreditupplysningar etc.

Läs mer: Här kan du ladda ned en kostnadsfri mall för krav- och kreditpolicy.

Steg 2. Kreditkontrollera alltid nya (och gamla) kunder

Om kunden har dålig kreditvärdighet kan du begära att få betalt i förskott, och ta bort din egen kreditrisk.

Många missar att ha koll på sina befintliga kunder. Faktum är att de största kreditförlusterna i Sverige sker bland befintliga kunder och inte nya kunder.

Steg 3. Fakturera direkt

Vänta inte med att fakturera, utan fakturera så snart avtalet mellan dig och kund tillåter.

Steg 4. Skicka bara en påminnelse

Skicka påminnelser enligt er kreditpolicy (och skicka aldrig mer än en påminnelse, då ger ni bara era kunder onödiga kreditdagar).

Steg 5. Skicka till inkasso i tid

Skicka fakturan vidare till en inkassopartner i enlighet med er kreditpolicy (men inte senare än 10-14 dagar efter att ni skickat påminnelsen).





Från idé till succé på 365 dagar Se StartUp-resan här!
Våga starta eget eller fortsätta vara anställd?
Starta Eget

Våga starta eget eller fortsätta vara anställd?

Våga säga upp sig och satsa på sin dröm – eller fortsätta vara anställd? I nya avsnittet av StartUp-resan berättar...

Maxa pensionen som företagare – välj rätt lön, utdelning och tjänstepension
Privatekonomi

Maxa pensionen som företagare – välj rätt lön, utdelning och tjänstepension

Många företagare missar att spara till pensionen – och riskerar att bara få den allmänna pensionen som i snitt är 13...

Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital
Finansiering & Riskkapital

Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital

Vilka är de bästa sätten att finansiera en Startup? Stina berättar hur SmakShare har gjort för att få in kapital...

Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång
Sociala Medier

Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång

Hur lyckas jag med Influencer Marketing? Vad kostar en influencer-kampanj? Och ska man satsa på stora namn som Therese Lindgren...

Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv
Personlig utveckling

Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv

Du kan spara 126 arbetsdagar per år och bli dubbelt så effektiv – genom att använda superknepen från världens främsta entreprenörer....

Topp 5 - Andra läser även

  • 25 superheta affärsidéer att starta i år
  • Elbil, bensinbil eller dieselbil – vad är billigast?
  • Regionala företagsstöd 2022 – har du rätt till pengar?
  • Sveriges största influencers på Instagram – så här går deras bolag
  • 542 miljardärer i Sverige – vilka är entreprenörerna på listan?
Vilken lön ger maximal pension? Svar på 10 vanliga frågor om pension för företagare
Företagets viktigaste budgetar och nyckeltal – så vet du hur det går!
Villkorat och ovillkorat aktieägartillskott – vad är skillnaden?
Leva som en miljonär utan pengar – här är hemligheterna
Automatisera företagets bokföring och spar tid – här är checklistan
Automatisera företagets bokföring i 11 steg – se avsnitt 7 av StartUp-resan här
Så mycket el drar dina och ditt företags prylar – se listan här
Bästa sätten att tjäna pengar i företaget – se avsnitt 5 av StartUp-resan här!
Skatter i enskild firma – hur fungerar det?
driva eget logo

Avdelningar

  • Nyheter
  • Driva Eget
  • Växa
  • Kalkyler
  • Poddar
  • Events

Kalkyler

  • Snabbaste sättet att räkna ut momsen
  • Vad kostar en anställd?
  • Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det
  • Se din lönsamhet och marginal
  • Se alla våra smarta kalkyler

Kontakt

  • Driva Eget (We are Business Nordic AB)
  • Box 1086, 101 39 Stockholm
  • Kontakta & om oss
  • E-post: support@driva-eget.se

Våra populära poddar

  • Business Hacks
  • Starta Eget-Podden
  • Ordinary People who do Badass Things
Copyright © 2005-2022 We are Business Nordic AB (publ). All rights reserved. Org nr: 559180-0742.