driva eget logo
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • Starta
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Video
    Här har vi samlat våra podcast som video och annan inspiration.
    • Starta Eget-podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Events
    Kolla in våra event för entreprenörer och företagare.
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare
Bli Premiummedlem Logga in
Aktuellt
  • 16 april
    Självledarskap i 5 steg – vilka använder du?
  • 15 april
    5 sätt att få en mer hälsosam arbetsmiljö i mindre företag
  • 14 april
    10 verktyg för att få energi och inspiration
  • 13 april
    De viktigaste skattenyheterna i deklarationen 2021 – här är hela listan
  • 12 april
    Sveriges främsta kvinnliga entreprenörer – här är deras framgångstips
  • 9 april
    Arbeta mindre och få mer gjort – här är hemligheterna
  • 8 april
    Ta dig ur ekorrhjulet – så här gör du
  • 7 april
    Allt om deklarationen 2021 – detta måste du ha koll på
  • 2 april
    Perfekt ordning och reda i företaget och livet – så gör du
  • 1 april
    Har du en hållbar idé? Tävla om 500 000 kr i Rivstart
  • 31 mars
    Best of hälsotips – här är entreprenörernas superknep
  • 30 mars
    Starta eget under corona – så bygger du ett helt digitalt företag
  • 29 mars
    Så gör du en bucket list – och får den att bli verklighet
  • 26 mars
    10 verktyg för att få inspiration och motivation
  • 25 mars
    Ta dig ur ekorrhjulet som företagare – med Mats Billmark
  • 25 mars
    Så leder du medarbetare som vill jobba på distans
  • 24 mars
    Livshjulet – ditt kanske viktigaste verktyg för framgång
  • 24 mars
    Så blir ditt företag klimatsmart – och spar pengar samtidigt
  • 23 mars
    Så fungerar REKO-ringar – småföretagares nya säljkanal under corona
  • 22 mars
    Handbok för superhjältar blev en supersuccé – här är Elias Våhlunds story
driva eget logo
Aktuellt
  • 16 april
    Självledarskap i 5 steg – vilka använder du?
  • 15 april
    5 sätt att få en mer hälsosam arbetsmiljö i mindre företag
  • 14 april
    10 verktyg för att få energi och inspiration
  • 13 april
    De viktigaste skattenyheterna i deklarationen 2021 – här är hela listan
  • 12 april
    Sveriges främsta kvinnliga entreprenörer – här är deras framgångstips
  • 9 april
    Arbeta mindre och få mer gjort – här är hemligheterna
  • 8 april
    Ta dig ur ekorrhjulet – så här gör du
  • 7 april
    Allt om deklarationen 2021 – detta måste du ha koll på
  • 2 april
    Perfekt ordning och reda i företaget och livet – så gör du
  • 1 april
    Har du en hållbar idé? Tävla om 500 000 kr i Rivstart
  • 31 mars
    Best of hälsotips – här är entreprenörernas superknep
  • 30 mars
    Starta eget under corona – så bygger du ett helt digitalt företag
  • 29 mars
    Så gör du en bucket list – och får den att bli verklighet
  • 26 mars
    10 verktyg för att få inspiration och motivation
  • 25 mars
    Ta dig ur ekorrhjulet som företagare – med Mats Billmark
  • 25 mars
    Så leder du medarbetare som vill jobba på distans
  • 24 mars
    Livshjulet – ditt kanske viktigaste verktyg för framgång
  • 24 mars
    Så blir ditt företag klimatsmart – och spar pengar samtidigt
  • 23 mars
    Så fungerar REKO-ringar – småföretagares nya säljkanal under corona
  • 22 mars
    Handbok för superhjältar blev en supersuccé – här är Elias Våhlunds story
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • Starta
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Video
    Här har vi samlat våra podcast som video och annan inspiration.
    • Starta Eget-podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Events
    Kolla in våra event för entreprenörer och företagare.
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare
Bli Premiummedlem Logga in

Annons: I SAMARBETE MED POSTNORD

Så kan direktreklam ge nya kunder under corona

Sponsrad artikel

Uppdaterades: 25 november, 2020
Publicerades: 23 november, 2020

När dina kunder stannar hemma under corona blir direktreklam i postlådan mer intressant än någonsin. Här går vi igenom hur direktreklam fungerar, vad det kostar och hur du du får full effekt av dina utskick.

Läser folk direktreklam? Ja! Längre ned berättar vi hur stor del av befolkningen som föredrar erbjudanden i postlådan. Dessutom går vi igenom effekten av direktreklam, hur steg-för-steg-processen för utskick fungerar och hur MC-företaget använde direktreklam för att få maximerad kundtillströmning.

Till vår hjälp har vi PostNords experter på direktreklam och utskick, Liber Rodríguez-Florez och Thomas Klamell.

Jag vill hitta nya kunder under corona. Hur effektivt är direktreklam?

Direktreklam är ett medie som brukar skapa besökare till din butik eller hemsida och driva till köp. Ofta innehåller direktreklamen konkreta erbjudanden vilket gör att läsaren får närmare till “action” än i kanaler som är mer varumärkesbyggande. Många konsumenter (vilket också kan vara företagare) letar efter ett erbjudande i reklamen de fått.

I PostNords undersökning Mottagarmakt (Kantar Sifo 2020) hittar vi intressant information om svenskarnas syn på reklam och erbjudanden i brevlådan.

  • 30 % av de tillfrågade föredrar postlådan som kanal för reklamerbjudanden. 
  • Hela 84 % av hushållen tömmer sin postlåda varje dag. 

– Varor inom livs, hemelektronik, kläder och skor, sport, barnartiklar och heminredning är några av de områden där hushållen helst vill få information och reklam i postlådan, berättar Liber.

Läs även: Så räddar du kundrelationer.

Liber Rodríguez-Florez, PostNord

Hur gör jag om jag vill nå ut i företags eller privatpersoners postlådor?

Första steget är att fokusera på vilken målgrupp du vill nå:

  • I PostNords tjänst Skapa Utskick får du hjälp med att välja geografi, ålder, kön, boendeform m m. Ju mer fokus du lägger på att hitta rätt målgrupp, desto bättre resultat.
  • Andra steget är att bestämma när skall du skicka ut erbjudandet. Är det vid lön eller finns det någon annan tidpunkt där målgruppen blir mer intresserade? Du bokar enkelt datum för utdelning i tjänsten Skapa Utskick.
  • Sista steget är själva brevet eller kortet som ska nå mottagarna. Detta lägger du till i verktyget som PDF-format. Har du en bild som väcker intresse för målgruppen? Är erbjudandet tillräckligt intressant för målgruppen? I verktyget Skapa Utskick får du steg-för-steg-hjälp att få till din direktreklam.

Processen för direktreklam är smidig

Säg att du under Corona-tider vill nå äldre människor (målgrupp: 60 år och uppåt) i din kommun. Då väljer du kommun och ålder i verktyget Skapa Utskick. Du väljer datum för när utskicket ska landa i folks postlådor och laddar upp din PDF. Sedan kan du luta dig tillbaka så sköter PostNord resten.

Läs mer: Här finns en steg-för-steg-guide för att skicka ut direktreklam.

Vad kostar direktreklam?

I verktyget Skapa Utskick ser du exakt vad ditt utskick kommer att kosta; inklusive tryck, distribution och adressköp för din målgrupp. När du väl betalat så kommer PostNord att sköta allt som rör utskicket (tryck, eventuell kuvertering och distribution till din valda målgrupp) medan du kan göra annat.

– Ett tips är att titta tillbaka till dina tidigare kampanjer och se hur mycket du sålde baserat på kampanjen. Kan det innebära att du behöver sälja x antal varor för att betala kampanjen? Är det ett realistiskt antal? tipsar Thomas.

Thomas Klamell, PostNord

Prisexempel för direktreklam

Prisexempel för 301 adresserade vykort till din målgrupp:
3080 SEK (exkl. moms).

Inklusive adressköp blir det 10 kr per tryckt och skickat vykort. Du kan få fler prisexempel på just ditt utskick här.

Tips: Rabattkuponger i brevlådan kan ge stor effekt – lär dig hur här.

Rätt målgrupp helt avgörande för att lyckas med direktreklam

Det absolut viktigaste är att bestämma din målgrupp och förstå deras beslutsprocess. Timing och utformning har också betydelse men målgruppsurval brukar vara A och O. Naturligtvis är också själva erbjudandet viktigt. Är det tillräckligt bra för att locka till köp?

Alla har en postlåda och i dessa tider när många arbetar hemifrån är direktreklam i postlådan ett bra sätt att skapa uppmärksamhet.

Liber Rodríguez-Florez

Hur gör de som lyckas med direktreklam?

Ett MC-företag i Västsverige skickade varje vår ut erbjudanden för motorcyklar till män över 50 år med medel- till hög inkomst i närområdet runt butiken. Responsen var så bra att de fick skriva på sin hemsida att det var högt tryck “just nu” och att deras svarstider kunde vara lite längre.

Så gjorde MC-företaget för att lyckas med reklam i brevlådan

  • Utskicken skedde under våren när alla fantaster började känna lusten att komma ut på vägarna.
  • Bildspråket förmedlade friheten och känslan av att åka motorcykel.
  • Målgruppen Män 50+, som börjat få tid över när barnen flyttat hemifrån, hade råd med både köp och försäkring.

– Detta smarta tänk, tillsammans med expertis, trygghet och glädje i kundmötet, gjorde att affärerna blomstrade tack vare direktreklam. Numera har butiken expanderat genom att sälja och förmedla husvagnar, berättar Thomas.

Läs mer: Så kan direktreklam driva trafik till din butik.





Guiderna du behöver för att Digitalisera ditt företag
Starta e-handel – så här gör du i 3 steg
Annons

Starta e-handel – så här gör du i 3 steg

Dags att starta e-handel? Med hjälp av betalningsnätverket Visa ger vi dig en enkel guide om hur du i 3...

4 smarta tips för att öka din försäljning online
Annons

4 smarta tips för att öka din försäljning online

Vill du öka företagets försäljning online? I den här artikeln delar Visa med sig av fyra vassa tips för att...

Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE
Digitalisering

Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Hur skulle du reagera om hela din verksamhet plötsligt behövde pausas? Det var precis vad som hände Joyvoice, som i...

Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona
Digitalisering

Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Sofie Källström och hennes team på We Do Promotion har använt coronapandemin till att transformera företagets affärsmodeller, tjänster och struktur....

Topp 5 - Andra läser även

  • 25 superheta affärsidéer att starta i år
  • Ta dig ur ekorrhjulet – så här gör du
  • Se alla bidrag som kan rädda ditt företag
  • 5 sätt att få en mer hälsosam arbetsmiljö i mindre företag
  • 6 sätt att värdera ditt företag
Skitåret ledde till tredubblad omsättning via e-handel – så gjorde Flowlife
Nu öppnar ansökan om omställningsstöd – här kan ditt företag ansöka
Event-Micke blev TippMicke – här är Mikael Belenkis otroliga coronastory
5 sätt att överleva corona – så här kan ditt företag göra
Nyheter i omsättningsstödet till enskild firma
Nyheter i nedstängningsstödet – upp till 100% och även lönekostnader
Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory
Detta gäller för nya omställningsstödet för mars och april 2021
driva eget logo

Avdelningar

  • Nyheter
  • Driva Eget
  • Växa
  • Kalkyler
  • Poddar
  • Events

Kalkyler

  • Snabbaste sättet att räkna ut momsen
  • Vad kostar en anställd?
  • Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det
  • Se din lönsamhet och marginal
  • Se alla våra smarta kalkyler

Kontakt

  • Driva Eget (We are Business Nordic AB)
  • Box 1086, 101 39 Stockholm
  • Kontakta & om oss
  • E-post: support@driva-eget.se

Våra populära poddar

  • Business Hacks
  • Starta Eget-Podden
  • Ordinary People who do Badass Things
Copyright © 2005-2021 We are Business Nordic AB (publ). All rights reserved. Org nr: 559180-0742.