<![CDATA[]]>

Sju trender som förändrar arbetslivet – så kan du nyttja dem

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 26 januari, 2016

Arbetslivet påverkas av flera trender de kommande fem-tio åren. Det slår analysföretaget Kairos Future fast i sin rapport ”7 trender som förändrar arbetsliv, kompetens och ledarskap”. Ta del av deras trendspaning här – och Driva Eget tipsar om vad du som företagare kan lära från trenderna.

Läs också: Gör som Erik – haka på delningstrenden 


1.    Branscher förändras i två dimensioner

Dels gör ny teknik och nya aktörer att det stökar till det i olika branscher. Dels ökar utvecklingstakten. Det krävs att individer och företag måste leverera i tid, hantera komplexitet och osäkerhet.

Tips: Var företagaren som gör detta! Det som är och blir en framgångsfaktor i organisationer är förmågan att leverera i närtid och att ”orientera sig i fjärrtid”, enligt Kairos Future.

2.    Framgångsfaktorn är tänkande

Apple lyckades med det ingen annan tidigare gjort – förpacka produkter som mobiltelefoner, läsplattor och MP3-spelare på ett snyggt och användarvänligt sätt. “Framgångsfaktorn var tänkande. De lyckades skapa koncepten ingen annan fick ihop”, menar Kairos Future.

Tips: Hantera utmaningen i att bygga tankefabriker. Det gäller inte bara att vara kreativ och öppen utan också skapa systematiska processer för att fånga in omvärldsmöjligheter och omsätta dessa i nya koncept, erbjudanden och arbetsformer.

3. Nyttja “den stora massan”

Fler och fler företag har fattat grejen; de nyttjar “den stora massan”, innovativa människor, för att lösa problem och föreslå nya produkter. När Kairos Future genomförde en studie visade det sig att företag som har en öppen innovationsmodell är 3,8 gånger bättre på att få fram innovationer som är ”nya för världen” än de som inte hade det.

Tips: Nyttja öppen innovation – bjud in medarbetare, kunder och publik att tycka till i ert företags utvecklingsarbete för att lyckas med innovationer.

4. Tillsammans är viktigast

Upplevelsekonsumtionen har vuxit och motsvarar idag uppemot halva ekonomin. Det främsta skälet till att man slutar ett jobb är att man inte längre utvecklas, skriver Kairos Future som menar att de största upplevelserna är de man gör tillsammans.

Tips: Slå dig samman med någon för att skapa framtida, framgångsrika affärer – även om du är enmansföretagare är det viktigt att känna samhörighet.

5. Vi börjar chefa över robotar

Företagsledare säger att 20 procent av arbetsuppgifterna kan automatiseras bort av robotar redan idag och 40 procent inom 15 år. Framtidens medarbetare kommer att arbeta i team med robotar och blir också deras chefer. Det ställer nya krav på medarbetare och organisationer.

Tips: Var rustad. Hur ser det ut i din bransch? Kan du vara med i arbetet att skapa arbetsuppgifter och ta hand om robotarnas resultat? Där behövs också kompetens.

6. Allt går att mäta – och förbättra

I vår digitala värld blir alltmer mätbart. Fram över kommer vi inte bara att lägga köpspår i cyberrymden utan också sensorspår. Prognoserna för antalet uppkopplade sensorer pekar mot mellan 1 000 och 10 000 per jordbo år 2030. Tips: Fundera över hur dessa möjligheter ska tillvaratas i ditt företag och organisation. Och var kolliderar möjligheterna och viljan att mäta och följa med autonomi och personlig integritet?

7. Hantera en ny generation

 “Generation Ordning”, födda runt 1990, går mot strömmen. Som barn till den “ironiska generationen” har de inget sinne för ironi och ser inte ett liv i ständiga uppbrott som något önskvärt tillstånd i tillvaron, skriver Kairos Future.
90-talisterna är krävande också. “För tio år sedan sa de flesta av 70-talisterna att de kunde tänka sig att bli chef, som en utvecklande utmaning. Men sen kom ännu fler ‘om’. Om min chef uppmuntrar mig till det. Om det inte tar för mycket tid. Om jag får ett konfliktfritt team som jag kan vara kompis med. Och om inte något mer spännande dyker upp.”

Tips: En ny, mer krävande, generation kräver också en hel del från dig som företagare. Både om du vill fånga målgruppen och om du vill ha generationen bland dina anställda. Om de vill – vill säga.

Läs också: Förändringen som ska göra dem ekonomiskt oberoende