Entreprenörtävling med succéinvesteraren öppnas nu i Sverige – letar de efter dig?

Josefin Wallin

Uppdaterades: 8 juni, 2022
Publicerades: 9 juni, 2022
Foto av: Stefan Tell

Techföretaget Logitech har inlett ett samarbete med investeraren Jonas Eriksson där de tillsammans letar efter nästa stora stjärna med ”scale-up-potential”. Här får du veta allt om en grym entreprenörtävling, ”Logitech Start-Up Partner 2022” – men också hemligheterna som de vill se i din ansökan.

”Logitech Start-Up Partner 2022” är en entreprenörstävling. Här letar man efter innovativa affärsidéer eller företag som ska vara möjliga att skala upp. Bakom tävlingen står Logitech som har med sig med den tidigare fotbollsdomaren och superinvesteraren Jonas Eriksson (kanske för många känd som en av drakarna i SVT:s Draknästet?). Nu gör Jonas comeback som domare – och frågan är bara vad du behöver göra för att slippa rött kort?

Läs mer om Draknästet och Jonas Eriksson: Här är drakarna i Draknästet 2022 – nu är det äntligen klart

Det här är Logitech Start-Up Partner 2022

Tävlingen avser att stötta ett företag i att förverkliga sin affärsidé och nå sin fulla potential. Här vinner du ett Logitech konferenskit bestående av allt-i-ett konferenskameran Rally Bar Mini, en Tap pekskärm för mötesrum för videokonferenser, utvalda nya Logitech-produkter som lanseras det kommande året, samt en Samsung Ultra Smart TV. Utöver detta får vinnaren ett intensivt, personligt mentorsmöte med Jonas Eriksson, där du får möjlighet att dra nytta av hans bästa råd och erfarenheter som entreprenör och investerare. Men hur ansöker du och tar möjligheten att bli företaget eller idén som kammar hem priset?

Hur undviker jag rött kort Jonas?

Som en del av vinsten kommer Jonas bjuda på ett mentorsmöte med det vinnande företaget. På detta mentorsmöte kan vinnaren förvänta sig fantastisk feedback, goda råd och kunskap från en av Sveriges främsta investerare. Men hur vässar du din ansökan på bästa sätt?

– Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med i detta otroligt spännande projekt, som passar perfekt med min egen önskan att hjälpa lovande företag. Jag kommer leta efter en kombination av en fantastisk affärsidé, hög innovationsgrad – och framför allt om det finns mycket passion och brinnande entusiasm hos människorna bakom, säger Jonas Eriksson. Detta är med andra ord saker som en vass ansökan bör innehålla.

Som kuriosa ligger Jonas egna investeringar mycket inom området teknik. Han har också en förkärlek för tekniska gadgets.

– Men i denna tävling välkomnar vi alla entreprenörsidéer och jag ser verkligen fram emot att se alla bra förslag, säger Jonas Eriksson.  

– Att entreprenören, investeraren och tidigare fotbollsdomaren Jonas Eriksson valdes till partner i projektet är inte en tillfällighet, förklarar Line Edlefsen, som är nordisk marknadschef hos Logitech Video Collaboration.

– Vi är otroligt glada över att få Jonas Eriksson ombord. Han är en erfaren företagare och investerare med stor insikt i vilka möjligheter, och utmaningar, man som ung entreprenör ska vara uppmärksam på. Och från sina många år med visselpipan i handen på fotbollsplanen har han en speciell förmåga att se potentialen i andra människor – och en vältränad skicklighet att fatta kloka och viktiga beslut på kort tid, förklarar hon.  

Ansök till tävlingen

Sista ansökningsdag: 30 juni. Intresserade start-ups och scale-ups kan ansöka om att bli Logitech Start-Up Partner 2022 mellan 1 juni och 30 juni. Ansökningen kan du skicka som video, som presentation eller som PDF direkt på Logitechs hemsida. Rikligt med kreativitet är välkommet. Juryn består av Jonas Eriksson och representanter från Logitech. 

Länk till ansökan: Ta mig dit!

Film om tävlingen: Se den här!

Om superinvesteraren Jonas Eriksson

Sveriges mest framgångsrike fotbollsdomare genom tiderna, Jonas Eriksson, har en historia där möten med superstjärnor, blixtsnabba beslut, arbete under extrem press, framgångar och motgång samt teamwork står i centrum. Jonas Eriksson är före detta fotbollsdomare och journalist. Parallellt med sin domarkarriär har han gjort sig känd som entreprenör och investerare. I media har Jonas bland annat synts i På spåret och Draknästet, samt blivit en uppskattad expert i SVT:s sändningar från de stora fotbollsmästerskapen. Jonas är just nu aktuell som investerare i SVT:s Draknästet (ny säsong 2022). I höst med den omskrivna boken ”Korthuset: En domares berättelse om kickarna och spelet bakom världsfotbollen”, som släpptes 13 oktober.