<![CDATA[Andreas Wilson (längst till höger) tillsammans med vännerna som startade slagsmåls-
klubben Fightbox
i Stockholm.
Foto Nils Petter Nilsson]]>

Slagsmål och juice blev supersuccé

Daniel Lagerqvist

Publicerades: 22 juli, 2016

Med juice och slagsmål har Andreas Wilson och hans kolleger gjort succé som entreprenörer. Hälsotrenden är starkare än någonsin och det är inte längre konstigt att betala dyrt för juice eller för att ge varandra stryk.

Andreas Wilson slog igenom med huvudrollen i filmen Ondskan. Men efter roller på Dramaten och modelljobb hos amerikanska klädmärket Abercrombie & Fitch gav sig Andreas in i juicebranschen 2011.
Tillsammans med Sebastian Berggren, Claes Häggström och Niklas Junker startades Juiceverket och succén var snabbt ett faktum.

– Vi fyra kände varandra från olika konstellationer och hade på var sitt håll en idé om att satsa på juicer. Själv hade jag bott utomlands en del och fått influenser därifrån, säger Andreas.

LÄS OCKSÅ: 5 företag som räddar miljön med sina affärsidéer

De fyra vännerna lade in egna pengar och mycket tid i projektet.
– Det fanns ju juicebarer före oss, absolut. Men galleriakonceptet ville vi inte göra utan mer utgå från bar- och krogvärlden som vi alla hade erfarenheter från.
Nu har de hittat sitt koncept.
– Vi är en alkoholfri cocktailbar och serverar en upplevelseprodukt. Sedan är det klart att det är viktigt att ligga i framkant när det gäller smaker, produkter och trender.

Det handlar också om att lotsa kunderna så att de vågar testa nytt.
– I början efterfrågades apelsin­juice eftersom det var det som folk var vana vid. Men precis som med vin lär man sig och utvecklar sin smak och i dag är det mycket grönsaker.
Den trenden går parallellt med hälsotrenden vi ser nu med att äta mindre kött och mer grönsaker. Vi har tagit bort vitt socker helt och nästan alla mejeriprodukter.

I dag driver gänget sex barer runt om i Stockholm vilket är helt enligt planen de satte för företaget.
Trots att det vid det här laget finns många juicebarer verkar taket inte vara nått. Utmaningen nu blir att fortsätta utveckla konceptet och få folk att betala för produkten.
Och hur får ni kunden att betala 68 kronor för en stor juice?
– Man måste nog förstå att det är stor skillnad mellan en juice som du köper på Ica och en som pressas på plats när du beställer den. Men framför allt är det konstigt att man reagerar på priset samtidigt som många glatt betalar 35 kronor för en latte som kostar max 5 kronor att göra. Alla vet att frukt och grönt är dyra råvaror.

Men nu är juicerna inte allt. I höstas öppnade Andreas och vännerna slagsmålsklubben Fightbox. Dit bokstavligen köar träningssugna stockholmare som vill puckla på varandra. Trycket blev så stort att Fightbox fick stänga medlemsan­sökan efter bara två månader.
– Vi började prata om samarbete kring träning för Juiceverket men tyckte inte att de stora gymkedjorna stämde med vår profil. Sebastian tränade thaiboxning och träffade Emil Leonardi och André Bånghäll som då erbjöd träning på ett annat ställe.

Trenden att träna och ta hand om sin kropp har varit stark hela 2000-talet och oavsett om det gäller löpning eller annat är det huggsexa kring de stora motionsloppen.
Fightbox har tagit trenden ett steg längre och låter motionärer träna som eliten.
Även om träning är hett blev de överrumplade av intresset.
– Ja, det måste man ju vara. Att det skulle gå så fort trodde vi nog inte.

Varför är det så trendigt att slåss?
– (Skratt) Det är en bra och kul träningsform. Träning handlar mycket om att hitta ett sätt att glömma att det är jobbigt. Kunden måste tycka att det är roligt och att alla är med på samma förutsättningar.
Andreas tror att hälsotrenden är här för att stanna men att den kan komma att balanseras i framtiden.
– Vi människor har alla flera sidor. Ibland vill man träna hårt och bara dricka juicer för att sedan käka biff och dricka vin. Det behöver inte vara så svart och vitt utan mer handla om att hitta en hållbar livsstil för planeten och för mig själv.

Var får ni idéerna ifrån?
– Vi reser en hel del och tittar på saker i till exempel New York, Berlin och Barcelona. Man ska inte uppfinna hjulet på nytt utan utveckla idéerna och göra dem härliga. Där är gruppen bra, vi bollar hela tiden och jag vet att mina idéer kommer att få kritik om de inte är tillräckligt genomarbetade.
När världen är så globalt sammankopplad som i dag är det lättare än någonsin att hitta nya trender ­me­nar Andreas. Om man bara letar.

– Vad skrivs det om i forum på nätet till exempel? Var bubblar det? Sedan måste man vara kritisk till det också. Funkar det här? När vi tänkt målbild har vi utgått från oss själva men sedan blir det bredare än så. Det finns ungar som sparar veckopengen för att köpa våra juicer men också pensionärer som kör morotsjuice-
dejt. Det hade vi inte väntat oss. Det är nog bra att vara nischad ändå.
Så – vad är nästa stora grej?
– Rymden! Det verkar spännande (skratt).