Nu lanseras Amazon Prime

Nu lanseras Amazon Prime – så påverkar det din e-handel

Pernilla Säfström

Publicerades: 28 september, 2021
Foto av: Adobe Stock

Amazon har fått en tuff start i Sverige. Den gigantiska e-handeln har fått kritik för att vara dåligt översatt och många har undrat när premiumtjänsten Amazon Prime kommer till Sverige. Nu är tjänsten lanserad och med det förutspår många att Amazon stärker sin ställning på den svenska marknaden.

Och visst kommer Amazon Prime att påverka svenska företag – speciellt alla som driver e-handel. Frågan är hur mycket? Vi går igenom hur tjänsten fungerar och vad du kan göra för att anpassa din e-handel efter de nya spelreglerna.

Vad är Amazon Prime?

Amazon Prime är Amazons premiumtjänst. Som medlem, vilket kostar 59 kronor i månaden, får kunderna bland annat kostnadsfria och snabba leveranser. Dessutom kopplas andra tjänster till Prime – såsom erbjudanden, spelinnehåll och medlemskap i Prime Video.

Hur kommer Amazon Prime att påverka din e-handel?

När Amazon Prime lanseras skapar Amazon en inlåsningseffekt hos sina kunder. De kunder som ansluter sig till tjänsten tenderar att förlägga alla sina köp till Amazon, eftersom de vill utnyttja fördelarna av sin månadskostnad och få fri frakt.

En e-handelskund är normalt illojal, men med denna “inlåsningseffekt” är risken stor att kunderna förlägger större delen av sina inköp till Amazon, vilket förstås påverkar dig med en mindre svensk e-handel. Detta gäller speciellt om du inte själv säljer via Amazon.

Många spår också att marknadsföring via Google Ads kan bli dyrare, då de kategorier som lanseras på svenska Amazon kan generera högre klickpriser.

Läs också: Amazon till Sverige – så förbereder du ditt företag.

Hur ska min e-handel agera nu?

Här är några frågor du kan fundera över om du driver en e-handel:

  • Ska du också sälja via Amazon, och direkt nå en större marknad? Nackdelen är att marginalerna blir lägre. Om du bara konkurrerar på pris kan detta vara en bra väg att gå.
  • Om du däremot har unika produkter kan det vara en stor nackdel att sälja på Amazon, eftersom du då konkurrerar direkt med din egen e-handel. Och Amazon vill alltid ha de lägsta priserna (dvs. dina marginaler minskar)
  • Kan du skapa en egen kundklubb i din e-handel med liknande fördelar som Amazon Prime? Då kan du skapa samma “inlåsningseffekt” för dina kunder.

Lästips: Så lyckas du med din e-handel – knepen från Sveriges främsta e-handlare

Lär dig mer om framtidens e-handel

Vill du förstå hur framtidens e-handel kommer att se ut? Då får du inte missa poddavsnittet med digitaliseringsexperten Mikael Ahlström – som lär dig allt du behöver veta.

Här kan du läsa mer om Amazon Prime.