<![CDATA[]]>

Vilken affärsidé! Faizal äter, umgås – och tar betalt

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 13 juli, 2016

Det finns kontorsjobb, industrijobb – och så finns det jobb som åtminstone utåt mest ser ut att handla om njutning.
Ett sådant har Faizal Luttamaguzi skaffat sig. Han kan på heltid göra det han gillar mest – äta och umgås.

När Faizal Luttamaguzi skulle plugga marknadsföring valde han att göra det i USA. Efter ett antal år i New York hade han inte bara yrkeskunskaper med sig hem, utan även en riktigt bra affärsidé.
– I USA har food tours – alltså guidade matturer – funnits länge. Jag har provat i såväl New York som Chicago och New Orleans. Det är ett underbart sätt att introduceras inte bara till olika typer av mat som är speciell för området, utan även för en stad. Man får en snabb överblick – och en vink om vad man vill utforska mer på egen hand. Dessutom sprang jag på andra turister som var kul att hänga med, säger Faizal.

Under några timmar promenerar man från restaurang till restaurang och får smaka sig igenom de lokala höjdpunkterna. Till slut har man inte bara fått en hel måltid i magen utan en del motion i benen också.

LÄS OCKSÅ: Testa dig själv – har du vad som krävs för att lyckas?

Foodtour2814WEBBVäl hemma igen jobbade han på DN med marknadsföring när han bestämde sig för att faktiskt ta tag i foodtour-idén och starta ett företag på hobbynivå.
– Jag älskar Stockholm och ville göra något här.

Men hur gör man då om man inte har något startkapital? Faizal knådade på idén, satte ihop ett snyggt presentationsmaterial i powerpoint och började gå runt till krögare i centrala Stockholm.

– Jag kom dit med min akademiska bakgrund och hade tagit på mig slipsen. Men jag hann aldrig visa min presentation, för bara efter några minuter hade de fattat hela idén och var på. Och snart insåg jag att slipsen inte behövdes heller.

Faizal skrattar. Det personliga mötet – och hans personliga engagemang – sålde in produkten på nolltid. Och på ett sätt som ett mejl eller en broschyr aldrig hade fixat.
– Sedan tryckte jag upp tusen flyers, tog min cykel och cyklade runt bland hotellen innanför tullarna. Jag tänkte att de kunde hjälpa mig få kunder, mot tio procent av intäkterna per hänvisad kund, säger Faizal.

Han lade tre dagar på besöken. Och av allt han gjort i företaget foodtours.eu är detta kanske det han är mest stolt över – att han utan någon marknadsföringsbudget fick igång verksamheten. För sedan gick det fort.

Det som Faizal trodde var en sommaridé visade sig hålla i sig även under hösten och vintern. Bokningarna fortsatte strömma in. Och ganska snabbt insåg han att de inte kom via hotellen längre.
– Det visade sig att en av mina allra första kunder hade skrivit ett omdöme på Trip Advisor – och att det här var den bästa food touren hon varit på någonsin!

Varför var hon så nöjd att hon skrev om det på Trip Advisor? Återigen det personliga engagemanget.

Faizal berättar hur han inför starten hade läst på om Stockholms historia, tryckt upp en jacka med företagets namn. Allt för att verka professionell. Men efter en stund tillsammans med sina gäster glömde han sitt proffs-jag och var sig själv. Kunderna började ställa frågor till honom som ”hur är det att leva som mörk i Sverige?”, ”är det sant att folk tar livet av sig under vintrarna här?”.
– Man kan läsa allt om historia på Wikipedia, men kunderna vill få svar på helt andra frågor – om hur det är att leva här.

Omdömena på Trip Advisor är otroligt lästa. Ett bra betyg där kan göra all skillnad i världen, som för Faizal. Ett dåligt detsamma, då är det bara att stänga affären. Faizal kallar det för sitt guldägg. I dag kommer 98 procent av bokningarna via Trip Advisor och nyligen fick han deras utmärkelse Certificate of excellence för sin suveräna service.
– Du kan inte kontrollera Trip Advisor. Därför gäller det att varje tour jag gör håller världsklass.

När Faizal ville utöka företaget till Köpenhamn och Oslo behövde han få in extra kapital. Han fick då frågan vad risken var att en aktör med större muskler skulle kunna komma in och sopa banan med honom.
– Jag kunde inte svara på frågan. Jag hade aldrig tänkt så. Men när jag kom hem och funderade insåg jag att min grej är just att det är personligt och engagerat – och det kan ingen kopiera. När kunderna säger ”du fick oss att glömma att vi hade betalat för att umgås med dig” – det var mitt svar på frågan. Så jag slängde företagsjackan. Min nyckel till framgång är att jag är mig själv.

Detta gör förstås att det är viktigt att Faizal väljer rätt personer när han hyr in extraguider. Men även då gäller det att det är personer som är sig själva på jobbet – och gillar det de gör. Och att de kan lyssna in gruppen.
– Kunderna har kul om du har kul. Om du inte har kul så kommer de inte tillbaka. Jag fick ett samtal från en guide som undrade om det var ok att han tog med sin grupp till en butik med vinylskivor, för de hade börjat prata om det. Klart han skulle! Det är ju så det ska vara.

De guider som får bäst omdömen från kunderna får flest bokningar av Faizal.

Nu har han precis lanserat en ny sajt, toursofstockholm.com, med helt andra besöksmål. En fototur med professionell fotograf, en guide till Södermalm, en till Gamla Stan och en modetur med besök hos designers.
– Det är mina matkunder som har frågat efter det. De ville upptäcka fler saker. Det är kul!

Det låter som om du har det ultimata drömjobbet?
– Jag äter god mat och umgås med fantastiska människor – skojar du?