Frilansskolan del 16: Att tänka på när du tar betalt

Camilla Björkman

Publicerades: 21 april, 2011

Jag har fått en del frågor kring fakturering och att ta betalt som jag tänkte att jag skulle svara på här. Obs! Det kommer fler inlägg om hur man kan höja sitt arvode framöver, det här är mer grundläggande som kanske många nya frilansare undrar över.

Fråga: Om redaktören inte nämner något om arvode, hur tar jag upp det? Ska jag ta upp det?
Svar: Du ska absolut ta upp det! Jag vet att det kan kännas jobbigt, det har tagit mig lång tid att inte ha den känslan, men det är absolut nödvändigt. Gör så här: Efter att ni har kommit överens om exakt vad det är du ska göra, skriv/säg något i stil med: ”Inga problem, allt låter solklart! Vad föreslår du för arvode?” eller ”Vad brukar du ha för budget för ett sådant här jobb?” Min åsikt är att du inte ska föreslå ett arvode först, eftersom du kanske lägger dig för lågt. Låt dem föreslå och sedan kan du förhålla dig till det, dvs antingen säga okej eller försöka höja arvodet om det är för lågt. OBS! Fråga aldrig ”vad betalar ni?” för då visar du direkt att du själv har noll koll och att allt är upp till kunden.

Skulle kunden av någon märklig anledning säga att ni kan komma överens om arvodet efter att du lämnat artikeln (händer typ aldrig och är jättekonstigt) säger/skriver du bara – igen: ”Det vore bra om vi tar det nu. Vad föreslår du?” Kommer ni överens muntligt, se till att skicka en lagom inofficiell bekräftelse via mail typ ”Ville bara kolla att jag uppfattat dig rätt. Jag skriver alltså om xxxxxxxx. Deadline: xx, arvode xx.” Och få ett okej på det.

Fråga: Brukar man så att säga skriva ett kontrakt som bekräftelse på överenskommelsen att magasinet vill ha mina artiklar och vad bör man tänka på där?
Svar: Jag skriver inte klassiska kontrakt för vanliga artiklar och har aldrig fått det föreslagit heller. Däremot ska man alltid se till att ha allt på mailen, dvs vad det är du ska skriva, vinkel, arvode osv. Se ovan om ni skulle ta det muntligt – då bör du skicka en egen bekräftelse på mailen som du får godkänt av uppdragsgivaren.
Edit 1: Som en klok läsare kommenterade bör man ha avtal om det gäller långa uppdrag, som sträcker sig över flera veckor eller månader. Här kom jag faktiskt på att jag skrev avtal med Cosmopolitan när jag gjorde en träningstidning åt dem. Detta avtal skrev jag själv och så skrev båda parter på.
Edit 2: Se kommentar nedan från ”Bert i Kina” där han förklarar vad som gäller med mail och avtal, när det blir bindande!

Vissa tidningar skickar bekräftelser på mailen, där deras villkor står. T ex att de har rätt att publicera artikeln på nätet utan extra kostnad, vilket du egentligen ska ta mer betalt för. Jag har hittills inte tagit extra betalt för det (utan sett till att baka in det i priset), vilket väl kanske är fel. Tror dock det är svårt att få igenom idag, men vore kul om någon här kan bevisa motsatsen! Kan vara en bra diskussion på bloggen här framöver hur man ska hantera det.

Fråga: Om man har levererat vad som är överenskommet och redaktionen vill att man ändå arbetar om materialet: är det otaktiskt att vilja ha mer betalt för det? Eller ska man reda ut sådana saker i förväg. Hur brukar du göra?
Svar: För det första, försök att verkligen ha en tydlig bild över vad du ska göra redan innan du sätter igång så har du alltid lagen på din sida, så att säga. En bra redaktör skriver klart och tydligt vad de vill ha, hur många tecken osv. Är det otydligt, fråga så tidigt du kan! Ta allt på mail så att du har det skriftligt. Skulle de ändå komma i efterhand och vilja ha mer jobb skulle jag glatt gå med på det första och andra gången, för varje ny tidning jag skriver för. Dvs bita i det sura äpplet och bara säga ”yes, fixar det!” i hurtig ton. Detta förutsatt att det gäller tillägg du kan fixa på max någon timme, inte typ ”åk ut till Österåker och intervjua en till person för vi behöver fylla ut lite”.

Tredje gången och framöver skulle jag, om de ber om extramaterial, trevligt svara: ”Jag fixar det, inga problem! Måste dock fakturera lite extra för det, känns x kronor rimligt?” Dvs ursäkta dig inte på något sätt utan skriv det som att det vore en självklarhet. Obs! Detta förutsätter att du verkligen har levererat vad de bad om. T ex har de ibland synpunkter på text vilket gör att du kan få skriva om/ändra vissa grejer, men det ingår så att säga i jobbet. Men det vet du verkar det som:)

Jag kan väl dock erkänna att jag har gjort väldigt mycket extrajobb genom åren som jag inte fått betalt för. Samtidigt tror jag att det gjort att jag blivit uppskattad hos redaktörerna, att jag liksom aldrig tjafsat, så nu när jag skriver regelbundet för dem har man mer makt att säga ifrån och ta mer betalt. Och det gör jag verkligen också, fast alltid på ett trevligt sätt. Det är en myt att man inte kan höja sitt pris efter ett tag.

Fråga: Jag har hört att man alltid ska försöka höja sitt arvode, vad tycker du om det?
Svar:
Nej, det tycker jag inte att man ska göra. Tyvärr blir redaktörerna bara irriterade om man varenda gång kör: ”Jag gör det för 1000 kronor mer” eller liknande. Då och då kan man köra detta, och framförallt när det verkligen BÖR vara ett högre arvode för att jobbet är stort. Men inte varenda gång. Då är det mycket bättre att skaffa dig fler kunder och sedan sluta skriva för tidningen som betalar för dåligt.

Fråga: När skickar jag fakturan? Redaktören säger ingenting om det.
Svar:
Efter att du har fått okej på att artikeln är bra och helt klar, det vill säga redaktören har kanske bett om någon ändring och sedan godkänt texten, då kan du skicka fakturan. Skicka inte i samband med att du mailar in texten tycker jag, eftersom den då inte anses helt färdig. Hör du ingenting ifrån redaktören kan du däremot skicka den ändå inom några dagar eller en vecka typ.

Fråga: Hur mycket moms gäller för frilansmaterial?
Svar:
6 % om det är text till en tidning eller till nätet, 25 % om du är redaktör på en webbsajt. Och 25 % om det är bilder, oavsett om det är print eller webb. Skulle du ha fakturerat fel är det ingen fara, det är inte så noga det där har jag märkt. Har du både fotat och skrivit kan du dela upp fakturan, typ:
Text: 3 000 kr + 6 % moms.
Foton: 2 000 kr + 25 % moms.

Vad har ni för frågor till mig? Lämna gärna en kommentar så svarar jag här på bloggen!