<![CDATA[]]>

”Att ha anställda var den tyngsta perioden i företaget”

Daniel Lagerqvist

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 12 januari, 2016

Att ha anställda var inget för Mia Skaug och Jenny Svärdendahl. Nu är de bara två – och trivs utmärkt som affärspartner.

Mia Skaug och Jenny Svärdendahl träffades i kafeterian första dagen på den gemensamma utbildningen. Allt klickade och när Mia sökte en affärspartner var valet enkelt.

–  Jag hittade en lämplig lokal och kände att jag ville starta upp en verksamhet. Men jag ville inte göra det själv så jag frågade Jenny. På den vägen är det. Nu är det naturligt för oss men jag förstår ju att det inte alls är det för andra.

Delar på allt

Tolv år senare driver de fortfarande Moonsun Organic of Sweden tillsammans. I företaget, som erbjuder ekologiskt framtagna hudvårdsprodukter, delar Jenny och Mia på allt. På hemsidan hittar du bara ett nummer och en mejladress.
– Det låter lite som ett äktenskap (skratt) men faktum är att vi delar på allt. Går det bra har man någon att dela glädjen med och går det mindre bra får man stöttning. Det gör oss extra starka, menar Mia.

Anställda var fel väg att gå

Mia och Jenny har haft anställda i företaget men det föll inte alls väl ut.
– Det var nog den tyngsta perioden i vårt företag och kanske inte riktigt vår grej att ta ansvar för andra vuxna människor. Men vi satte oss ned och pratade genom vad vi ville och kom fram till att företaget är vi två. Det var det vi skulle fokusera på.

Mia har ett tydligt tips att ge när det gäller att hitta en bra affärspartner: Lita på magkänslan. Om det inte känns rätt från början kommer det troligtvis aldrig gå. Och var ärliga och raka med varandra, kommunikationen är viktig.

Lön och arbetstid är två saker som kan ställa till det i ett gemensamt företag. Att alltid vara överens om tid och pengar är en knivig balansgång.

– Ibland kan det ju vara så att man känner att jag jobbat mer en tid och vice versa. Men om vi inte kan klara av att vara överens om det har vi missuppfattat allting. Då kan vi lika gärna lägga ned. Vi pratar med varandra och ser till att må bra, det är grunden i vårt företag, menar Mia.

Tänk på detta:

Om du bestämmer dig för att gå ihop med en eller flera affärspartners, tänk då på dessa viktiga punkter.

  • Skriv ett kompanjonsavtal. Det reglerar viktiga frågor som kan verka onödiga i början men kan vara oumbärliga i framtiden. Dessutom kan det rädda vänskapen om ni skulle tycka väsentligt olika om någon fråga. Läs mer på driva-eget.se/kompanjonsavtal.
  • Prata pengar. I avtalet kan ni avtala om ersättning till er som delägare, om/hur mycket ni ska ta ut i vinst när det börjar gå bra och vilken metod ni ska använda vid en eventuell försäljning i framtiden. Den sista är också viktig om någon av er skulle vilja lämna företaget i framtiden. Värdering är en av de vanligaste sakerna delägare bråkar om.
  • Bestäm roller. Gå noga igenom vilka olika roller ni ska ha i företaget. Att båda/alla ska göra allt är sällan en bra idé. Sedan gäller det att ni låter den andre sköta sitt jobb.
  • Diskutera företagets mål. Delar ni samma vision med företaget? En kanske vill bygga upp företaget och sälja det, medan en annan ser det som ett livsprojekt.
  • Gå igenom styrkor och svagheter. Kompletterar ni varandra för att ni är olika, och kommer ni i så fall att klara det?
  • Lita på magkänslan. Säger den att du är tveksam till att ta in en eller flera delägare så bör du lyssna till den.LÄS OCKSÅ: Rädda företag och vänskap med kompanjonsavtal