Högt valdeltagande bland företagarna

Camilla Björkman

Publicerades: 14 september, 2010

Hela 97 procent av Sveriges företagare tänker rösta i valet på söndag, visar en ny undersökning från Företagarna. Det kan jämföras med de 80 procent som tänker rösta bland hela Sveriges befolkning. Men 15 procent av företagarna har inte bestämt sig för vilka de ska rösta på.

Valdeltagandet bland Sveriges företagare är rejält högt – hela 97 procent tänker rösta i valet på söndag. Det visar en ny enkät som Företagarna har gjort bland sina medlemmar.

Siffran kan jämföras med valdeltagandet i Sverige i stort. Där är det bara 80 procent som kommer att rösta i valet, enligt en färsk Novusmätning som presenterades av TV4Nyheterna. Mest tveksamma till att rösta är lågutbildade män där var fjärde inte tror att de kommer att rösta.

Sveriges företagare tillhör därmed de grupper som har högst valdeltagande i Sverige. Men en stor del är fortfarande tveksamma till vilket parti de ska rösta på.

Av de som deltog i Företagarnas enkät har 85 procent bestämt sig för vilket parti de kommer att rösta på, medan 15 procent fortfarande tvekar. Den grupp som inte bestämt sig för vilket parti de ska rösta på är mest missnöjda med partierna, då de inte tycker att företagarfrågorna har fått utrymme i valrörelsen.

Även de som valt parti är missnöjda med avsaknaden av företagarfrågor i valrörelsen, visar undersökningen. Cirka 70 procent tycker inte att politikerna har fokuserat tillräckligt mycket på detta, och 15 procent tycker inte att de har kommit fram alls. En av tio är nöjd med hur partierna har lyft fram företagarfrågor.

– De här siffrorna talar sitt tydliga språk. Inget parti driver företagarfrågorna tillräckligt kraftfullt. Det skapar osäkerhet och många företagare väntar fortfarande på att företagarfrågorna tydligt kommer upp på den politiska agendan, säger Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson.