Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Frilanssuccé i Europa, Bäst i test-miljoner och bättre företagsstöd: Här är Veckans hetaste!

EBBA
Ebba Arnborg 24 maj, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Veckans viktigaste v21

Senaste nytt, smarta säljtips, viktiga datum och sociala medieförslag. Här är veckans viktigaste för ditt företag – allt du behöver veta på bara 3 minuter.

Varsågod, här har vi samlat en överblick över veckans mest intressanta nyheter från företagarvärlden – lärorikt, inspirerande och med en rejäl dos motivation!

Veckans ljusglimt:

Regeringen satsar på bättre stöd till företagare. I samråd med aktörer som Tillväxtverket, Energimyndigheten, ALMI och Business Sweden ska Vinnova nu förenkla processen för stöd och bidrag till unga, innovativa företag. Håll utkik och var redo att dra nytta av de nya möjligheterna (så länge tipsar vi här om stöd du kan söka redan idag)!

Veckans otippade(?) inspiration:

Johanna Nordström visar att humor kan vara big business. Hon är i dagarna extra aktuell i specialprogrammet Sämst i test. Men hon är inte sämst på företagande. Hennes företag Jonielol har visat imponerande tillväxt och omsätter nu flera miljoner (och visste du att hon var nominerad till Årets Unga Företagare 2023?). En lärdom här är vikten av att bygga ett starkt personligt varumärke och att använda sociala medier för att nå ut. Genom att vara äkta och engagerande kan du skapa en lojal följarskara som stöttar ditt företag.

Veckans heta säljtips du kan göra idag:

Frisören Michael Barceferhar knäckt koden för småföretagares framgång på sociala medier. Genom en blandning av humor och kunskap har han snart 300 000 följare och han omsätter över nio miljoner om året. Hans bästa tips? Var konsekvent med ditt innehåll – algoritmer älskar kontinuitet. Ge värde till dina följare genom att dela kunskap och insikter. Var relevant och engagera dig i aktuella trender och ämnen. "Att synas på sociala medier är alltid bra för företaget," säger han.

Veckans fakta att dra fram på aw:n:

Frilansare får allt fler kunder i Europa! Enligt nya siffror har frilansfakturor skickade i euro ökat med hela 79 procent i år, jämfört med förra året. Dags att spåna om hur ni tar steget mot fler kunder utanför Sveriges gränser på nästa aw med frilanskollegorna? För att lyckas internationellt finns flera smarta tips: se till att ha en professionell hemsida och portfolio, optimera din LinkedIn-profil, och registrera dig på sajter som Upwork och Toptal. Läs på om arbetskulturen i de länder du riktar dig mot för att underlätta samarbetet.

Veckans fakta att dra fram på middagsbjudningen:

Bäst i test-profilerna visar att motgångar kan bli framgångar! Johanna Nordström, Kristina "Keyyo" Petrushina, Marika Carlsson, Nassim Al Fakir och Marcus Berggren förlorade alla i varsin säsong av Bäst i test och gör nu upp i specialprogrammet Sämst i test. Samtidigt har de alla lyckats skapa imponerande och lönsamma företag. Genom att använda sina talanger och bygga starka personliga varumärken har de skapat mångsidiga företag som omsätter miljoner. Inspirerande (läs mer om deras företag och spana in siffrorna här)!

Veckans viktiga datum:

27 maj – Du som har sålt varor eller tjänster momsfritt till företag i andra EU-länder ska ha skickat in periodisk sammanställning.

31 maj – Du som är ansluten till importordningen genom IOSS – Import One Stop Shop ska ha betalat momsen enligt din IOSS-deklaration.

Veckans Sociala Medier-datum:

Här är några tips för att skapa engagemang i era sociala medier kommande veckan.

25 maj – Internationella nörddagen: Fira genom att visa upp din egen nördighet! Dela med dig av vad som gjorde att du startade ditt företag – kanske en unik passion? Be dina följare dela sina egna nördiga intressen i kommentarerna.

26 maj – Mors dag: Hylla alla fantastiska mammor! Dela en berättelse om hur din mamma har inspirerat dig i ditt företagande, eller uppmärksamma en mamma i ditt team. Tipsa om produkter och tjänster från er att ge i Mors dags-present. Anordna en tävling där följarna kan nominera en mamma som betyder mycket för dem, eller ge en rabatt kopplat till dagen.

28 maj – Den stressfria dagen: Uppmuntra dina följare att ta det lugnt och minska stressen. Dela tips på hur man kan skapa en stressfri arbetsmiljö, eller hur man kan balansera jobb och fritid. Kanske en liten video på en avkopplande aktivitet du själv gör?



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.