Träning och bättre hälsa under corona

3 enkla sätt att få bättre hälsa under corona

Gustaf Oscarson

Publicerades: 17 maj, 2021
Foto av: AdobeStock

Vill du också få bättre hälsa under corona? Vi har valt ut våra tre favoritverktyg som tar minimalt med tid...

Vill du också få bättre hälsa under corona? Vi har valt ut våra tre favoritverktyg som tar minimalt med tid och är helt gratis. Och de fungerar!

Steg 1: Gör din vardag supersmart för att få bättre hälsa under corona

Så här ska du inte göra: En mindre smart företagare sitter vid sitt skrivbord och jobbar konstant utan pauser. Eftersom hen jobbar hemifrån under corona, spenderas lunchen framför tv:n och sedan fortsätter arbetsdagen inomhus.

Träning? Kanske. Kost? Mikrad färdigmat.

Så här ska du göra: Använd pomodoro-metoden för att få ständiga pauser som du gör aktiva, till exempel med yoga eller meditation. Ta alltid en promenad på minst 20 minuter på förmiddagen, då det är som lättast att få livsviktig D-vitamin (Tips! Ta gående möten. Dessa möten blir bättre och du slår två flugor i en smäll).

  • Förlägg all träning utomhus för att få luft och bättre hälsa under corona.
  • Köp färdiga och nyttiga matlådor från en annan företagare på din lokala REKO-ring (blir lika billigt som att laga själv, är nyttigare och spar tid!).

Läs också: Här hittar du din lokala reko-ring

Steg 2: Hacka din sömn

Att sova bra är det absolut viktigaste ”hacket” för att få bättre hälsa under corona och alltid annars. Ditt immunförsvar stärks, du presterar bättre och du blir trevligare. Att sova lite är inte coolt, det är idiotiskt. Nog sagt.

Läs boken Sömngåtan (Why we Sleep), ett av ditt livs bästa investeringar. Här är de viktigaste insikterna.

  • Sov mörkt och kallt (16-18 grader är optimalt) med mörkläggningsgardiner.
  • Ha samma sovtider varje dag och släck ned i god tid innan du ska sova.
  • Skippa mat och skärmar (och annat blått ljus) de två sista timmarna innan läggdags.

Steg 3: Vardags-hacks som ingen annan gör

Det finns en lång rad små hälso-hacks som nästan ingen gör, men som gör enorm skillnad i långa loppet. Vårt bästa exempel brukar vara att utnyttja väntetid – ett riktigt superknep för att få bättre hälsa under corona.

Se en perrong framför dig. Vad gör människorna där? Röker? Tittar i mobilen? Stirrar framför sig?

Du är smartare än så. Utnyttja all väntetid i ditt liv till att gå promenader och om du vill, ta telefonmöten eller lyssna på utbildande poddar samtidigt.

För oss har detta gett runt 3-4 000 steg extra varje dag. Samtidigt har vi klarat av flera arbetsuppgifter under ”dö-tiden” och kunnat utbilda oss via smarta poddar, ljusböcker och radioprogram. Det kallar vi att hacka livet!