<![CDATA[Ludvig Isacsson på Förenade Bolag.]]>

Experten: Du kan inte ignorera ett krav från bluffare

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 14 juni, 2017

Driva Egets unika lista över hur många blufföretag som driver ärenden till Kronofogden och tinsgrätten får Ludvig Isacsson på Förenade Bolag att reagera.
– Det här visar hur farliga de allmänna råden är om att det är riskfritt att inte betala.

Att så många varken bestrider eller betalar utan bara undviker att svara Kronofogden är något Ludvig Isacsson känner igen.
– Det är så här drabbade resonerar överlag. Man är rädda för myndigheter och en så kallad betalningsanmärkning, men vet samtidigt inte hur eller ens att man kan bestrida ett betalningsföreläggande. Man tror att man kan ignorera bort problemet eftersom ”de är ju ett bluffbolag”, men det är helt tokigt! Inget hindrar varningslistade företag att vända sig till Kronofogden, och myndigheten är tvungen att ta upp deras ärenden precis som alla andras.

Sammanställningen pekar på att en överväldigande majoritet av de som bestrider betalningsföreläggandet också slipper betala. Ytterst få blufföretag begär att få ärendet prövat i domstol. Men Ludvig Isacsson vill inte gå med på att det är rätt att dra den slutsatsen ändå.
– Man kan inte behandla de olika aktörerna som om alla vore samma. De är olika, med olika risker, olika belopp. Rätt som det är börjar någon agera på ett annat sätt, som varningslistade Spenca som driver fallen till domstol, säger han.

– Det finns inga givna förutsättningar, men du har oftast stora möjligheter att påverka din egen situation till det bättre. Om du vet hur.
Driva Egets råd är fortsatt enkla: Ingå aldrig avtal innan du kollat upp motparten, och aldrig över telefon. Har du fått en faktura för något du vilseletts att köpa eller inte beställt alls, ska du bestrida, det vill säga skriva till företaget (helst via mejl) och tydligt förklara varför du inte vill betala.

Här kan du se hela listan

Så agerar Kronofogden